بازار خودرو در بلاتکلیفی مطلق

پنج شنبه 1 آذر 97 ساعت 11:23
بازار خودرو در بلاتکلیفی مطلق

در طول هفته جاری نرخ ارز روند نزولی به خود گرفت ولی قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان صعودی است. با توجه به افزایش نرخ ارز از ابتدای سال جاری، قیمت خودرو در بازار به تبعیت از آن روند افزایشی به خود گرفته بود، حال آنکه در هفته جاری با وجود کاهش نرخ ارز قیمت خیلی از خودروها افزایش یافت.

در خصوص چرایی این موضوع خیلی از دست اندرکاران بازار به بلاتکلیفی فروشندگان و خریداران اشاره می‌کنند و اینکه با تأیید و تکذیب‌های بسیاری که در خصوص افزایش قیمت خودروها انجام می‌گیرد، بازار تکلیفی برای خود نمی‌بیند. با این شرایط در حال حاضر فروشندگان حاضر به عرضه خودرو به بازار نیستند و خریداران هم با توجه به اخبار تأیید نشده افزایش قیمت‌ها، بیش از گذشته در بازار حضور یافته‌اند. حال آنکه عرضه‌ای برای تقاضای رو به فزونی متقاضیان در بازار نیست. دست اندرکاران بازار تاکید می‌کنند برای ثبات بازار خودرو، دولت هرچه زودتر باید قیمت خودرو را تعیین تکلیف کند؛ به صورتی که اگر قرار بر افزایش قیمت‌ها است زودتر در این خصوص اقدام شود و اگر هم دولت تصمیمی برای تغییر در قیمت‌ها ندارد آن را هم به طور شفاف اعلام کند تا هم زنجیره خودروسازی کشور و هم متقاضیان بازار تکلیف خود را بدانند.

چیزی که معلوم است با اعمال تحریم‌های بین المللی و همچنین افزایش نرخ ارز، زنجیره خودروسازی کشور با هزینه زیادی اقدام به تولید قطعه و خودرو می‌کند. دست‌اندرکاران تولید از مدت‌ها پیش خواستار افزایش قیمت برای جبران هزینه‌های خود بودند حال آنکه با وجود حذف شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دولت هنوز جواب مشخصی به درخواست آنها نداده است. به این ترتیب با توجه به موج مخالفت‌ها برای افزایش قیمت خودرو، در وضعیت کنونی خودروسازان، قطعه سازان و بازار بلاتکلیف مانده‌اند که همین موضوع روند صعودی قیمت‌ها را در هفته جاری در پی داشته است. از طرف دیگر ولی آمارهای مربوط به تولید خودرو در مهرماه سال جاری نسبت به ماه پیش از آن یعنی شهریور گویای افزایش ۵۰ درصدی تولید است. با توجه به تولید افزایشی خودرو در مهرماه این سؤال مطرح می‌شود که چرا بازهم قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفته‌اند؟

در این خصوص یک دست اندرکار بازار می‌گوید که هرچند تولید افزایش یافته ولی به خاطر نقص قطعات در محصولات تولیدی، خیلی از خودروها در کف کارخانه مانده‌اند و امکان عرضه آنها به بازار نیست. پیش از این محمدرضا سروش، مدیرعامل شرکت صنعتی سایپا اعلام کرده بود که نزدیک به ۳۰ هزار خودرو متعلق به این گروه به خاطر نقص قطعه در کف کارخانه مانده‌اند. در هر صورت آنچه معلوم است تا دولت تکلیف قیمت خودروها را مشخص نکند، بازار همچنان ملتهب باقی خواهد ماند و این بلاتکلیفی تاثیری جز افزایش قیمت‌ها نخواهد داشت. حال به بازار خودرو برویم و ببینیم قیمت‌ها در هفته جاری چه تغییراتی داشته‌اند. طبق اظهارات فعالان بازار، قیمت پراید ۱۱۱ معادل ۳۹ میلیون و به نسبت هفته اخیر رشد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودروی خانواده پراید یعنی مدل ۱۳۱ هم ۳۴ میلیون در بازار قیمت خورد. این محصول خانواده x100 هم رشد ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده است. از بازار تیبای صندوقدار هم خبر می‌رسد این خودرو هم مثل پراید ۱۳۱ با افزایش ۲ میلیون تومانی در بازار با قیمت ۴۱ میلیون از طرف فروشندگان عرضه می‌شود. در این وضعیت تیبا ۲ هم با قیمت ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار موجود است.

این قیمت به نسبت هفته اخیر رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده است؛ درحالی که انواع پراید و تیبا در بازار افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند در طول هفته جاری، قیمت ساینا بدون تغییر باقی ماند. این خودرو با قیمت ۴۸ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است. کوییک فول آپشن بر خلاف ساینا راه پراید و تیبا را طی کرد و با رشد ۲ میلیون تومانی به نسبت هفته اخیر، هم اکنون ۶۹ میلیون تومان قیمت دارد. در خانواده پژو، مدل ۲۰۷ اتومات، هم اکنون با رشد ۴ میلیون تومانی به قیمت ۱۰۹ میلیون تومان موجود است. همین خودرو با جعبه دنده معمولی فقط یک میلیون رشد را تجربه کرد و با قیمت ۸۹ میلیون تومان در اختیار خریداران قرار دارد. پژو ۲۰۶ تیپ ۲، در طول هفته اخیر رشد یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۶۱ میلیون تومان رسید. این در حالی است که تیپ ۵ این خودرو با افزایش ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به نسبت هفته اخیر همراه بوده و به قیمت ۷۳ میلیون تومان رسیده است.

ساندرو استپ وی اتومات به نسبت هفته اخیر ۲ میلیون کاهش قیمت را تجربه کرد و با قیمت ۱۳۵ میلیون تومان همچنان گران‌ترین خودروی تولید داخل خانواده رنو محسوب می‌شود. پس از آن ساندرو اتومات با قیمت ۱۲۰ میلیون و فاصله ۱۵ میلیونی از استپ وی، در جایگاه دوم قرار دارد. تندر اتومات را دیگر باید یک خودرو از خانواده، خودروهایی که در بازار بیش از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند، محسوب کرد. این خودرو هم اکنون در بازار با قیمت ۱۰۸ میلیون تومان معامله می‌شود. تندر E2 پارس‌خودرو و پارس تندر هم به ترتیب ۸۸ و ۹۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شوند. در بین دیگر خودروهای داخلی، دنا پلاس هم اکنون با افزایش یک میلیون تومانی قیمتی برابر با ۹۸ میلیون دارد. این در حالی است که مدل معمولی این خودرو بدون تغییر قیمتی در بازار موجود است و ۸۳ میلیون تومان قیمت خورده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "بازار خودرو در بلاتکلیفی مطلق"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
ده زاده
مهمان

مثل اینکه شماهم دستتون با خودروسازها تویه کاسه هست و بر طبل افزایش قیمت می کوبید

ده زاده
مهمان

مثل اینکه شما هم با خودروسازها دستتون تو یه کاسه هست

حامد
مهمان

دیگه وقتی بعد از دو هزارسال نمیتونن یه پرایدو بدون واردات بسازند
باید تعطیل کنن برن،همچین صنعتی نمیخواهیم

حامد
مهمان

اگر انشالله اینبار تحریم ها رفع شد،باااااید در ایران خودرو و سایپا تخته بشه و تویوتا با مدیریت خود ولی با کار گر های کنونی ایرانخودرو شروع بکار کنه،اینجوری هم کار گر های ایرانی بیکار نمیشوند هم جان و مال مردم محافظت میشخ،تنها ضرری که داره چند تا مدیر این وسط نمیتونن حقوق بگیرن که بنظرم برای اینکه کار شکنی نکنن اینها رو هم حقوق بدن بگن شما فقط دخالت نکنید!
دیگه هرچی به شرکت های حودرو سازی اوانس داده شد و فرصت داده شد فرصتهاشونو خراب کردند،دیگه بیش از این نمیشه جان و مال مردم رو بخطر انداخت