وعده تولید ۳ محصول جدید در ایران خودرو عملی می‌شود؟

بروزرسانی در: شنبه 6 مهر 98 ساعت 18:45
وعده تولید 3 محصول جدید در ایران خودرو عملی می‌شود؟

شش ماه از سال جاری باقی مانده و خودروسازان از یک طرف و مشتریان از طرف دیگر در یک بلاتکلیفی قرار گرفته‌اند. این بلاتکلیفی زمانی نقش مهم‌تری پیدا می‌کند که وعده ورود ۳ خودرو جدید تا پایان سال داده می‌شود.

بتازگی وزیر صنعت در تکلیفی به یکی از گروه‌های خودروساز اعلام کرده است که تا پایان سال جاری ۳ محصول جدید وارد بازار کند ولی با این حجم تعهدات معوق و خودروهای ناقص این هدف قابل اجرا است؟

«ایران خودرو مکلف به تولید و عرضه سه محصول جدید تا پایان سال جاری است» این صحبت رضا رحمانی وزیر صنعت در بازدید خود از گروه ایران خودرو در اوایل شهریورماه است. دستور وزیر صنعت مبنی بر تکلیف این شرکت به تولید و عرضه ۳ محصول جدید آن هم تا پایان سال جاری با ابهامات بی‌شماری همراه است. اگر بخواهیم یک بررسی دقیق از شرایط فعلی این گروه خودروسازی داشته باشیم باید بگوییم که هم اکنون این شرکت نزدیک به ۷۰ هزار خودروی ناقص کف کارخانه دارد و طبق وعده‌ها باید ابتدا این مقدار از خودروهای ناقص را تکمیل و به مشتریان تحویل دهد. از طرف دیگر میزان بدهی این گروه خودروساز به قطعه‌سازان هم مسئله مهمی است که باید به آن پرداخته شود. بنابراین در چنین وضعیتی ورود ۳ خودرو جدید در مدت زمان اعلام شده دشوار به نظر می‌آید. این درحالی است که بعضی از صاحب‌نظران بر این باورند که خودروسازان باید در ابتدا مشکلات و بدهی‌های خود را حل کنند و پس از آن به سمت تولید جدید رو بیاورند. ولی در مقابل بعضی از فعالان صنعت خودرو عقیده دارند چنین طرح‌هایی با وجود مشکلاتی که در این صنعت وجود دارد قابل اجرا خواهد بود و خودروسازان می‌توانند با این روش کمی از رضایت مشتریان خود را جلب کنند. در این بین باید منتظر ماند و دید که این وعده‌ها به مرحله اجرا خواهند رسید و یا اینکه چنین اقداماتی در این مدت زمان کوتاه عملی است یا خیر؟

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو با اشاره به خبر مبنی بر ورود ۳ خودرو جدید به بازار تا پایان سال گفت: بتازگی خبری در مورد ورود ۳ خودرو جدید اعلام شده است. ولی مسئله‌ای وجود دارد این است که ایران خودرو از قبل برنامه‌ای مشخص برای ورود خودرو دنا پلاس اتوماتیک، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۷ با سقف شیشه‌ای داشته است. در این بین چند نکته وجود دارد که باید آنها را بررسی کرد. ابتدا باید اشاره کرد شماری از خودروسازان با سیاست‌هایی که اجرا می‌شود یا تعطیل شده‌اند و یا به سمت تعطیلی پیش می‌روند. این در حالی است که دو خودروساز ما که صنعتی هستند از سال‌های اخیر به دستور دولت و قوانینی که وجود داشت به سمت داخلی‌سازی بعضی از قطعات خود رفتند. نتیجه این شد که در شرایط تحریم ما دارای توانایی‌های داخلی شویم، البته باید اشاره کرد این توانایی تمام قطعات را پوشش نمی‌دهد. به ویژه اگر در فضای رقابتی قرار گیریم و بخواهیم که با دنیا ارتباط داشته باشیم.

ایرنا

فروش فوری ایران خودرو 

قیمت محصولات ایران خودرو

فروش نقدی ایران خودرو

فروش اقساطی ایران خودرو

ثبت نام پیش فروش ایران خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar