بازنشدن ایربگ‌ و توقف شماره‌ گذاری خودرو‌های بی‌ کیفیت‌

دوشنبه 4 بهمن 00 ساعت 14:53
بازنشدن ایربگ‌ و توقف شماره‌ گذاری خودرو‌های بی‌ کیفیت‌

در میزگردی در شبکه خبر به بررسی ابعاد مختلف تصادف زنجیره‌ای بهبهان پرداخته شد.

در این میزگرد، مجید صباغ زاده، مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری، اظهار داشت: ‌‌خطاهای انسانی، نابسامانی محیط یا جاده و نقص فنی وسیله نقلیه سه عامل تصادف است و جاده‌ها باید به علائم مجهز باشد و نقاط مه‌گیر مجهز به روشنایی بوده و حفاظ‌های میانی نیز رعایت شود.

مدیرکل توسعه امینی راه و حریم سازمان راهداری افزود: در محور بهبهان - رامهرز جاده کوهستانی نیست و پرتگاه ندارد و دو طرف جاده توسط حفاظ‌های میانی از یکدیگر جدا شده و حتی سیستم روشنایی نیز موجود است و به عبارتی استانداردهای مورد نیاز در محور بوده است و ضمن اینکه این نوع مه‌گرفتگی در این محور سابقه نداشته است.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود گفته شما این محور به لحاظ مه‌گرفتگی مسبوق به سابق است، اما شما می‌فرمایید که سابقه نداشته است، گفت: غلظت مه متفاوت است و شرایطی مه‌گرفتگی اخیر در این جاده واقعا بی‌سابقه بود کما اینکه پلیس و مقامات استانی نیز به این نکته اشاره کرده‌اند که چنین وضعیتی سابقه نداشته و شدت مه به اندازه‌ای بالا بوده است که میدان دید راننده حتی به حدود ۱۵ متر کاهش یافته است.

صباغ زاده اظهار داشت: محور بهبهان-رامهرز از استانداردهای لازم و تجهیزات کافی برخوردار بوده است.

* حادثه مه‌گرفتگی به صورت ناگهانی اتفاق افتاد

در ادامه، محمد علی زارع، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور،‌‌ با تاکید بر اینکه ایجاد مه در محور بهبهان-رامهرز مقطعی، لحظه‌ای و ناگهانی بوده است، گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی در تمام شبانه روز در محورهای مواصلاتی کشور از جمله محور بهبهان - رامهرز حضور داشته است.

معاون فنی و مهندسی پلیس راهور افزود: در چنین مواقعی که مه غلیظ جاده را فرا می‌گیرد فصل‌الخطاب ما قانون است و قانون این موارد را پیش‌بینی کرده است و رانندگان را مکلف کرده است تا در چنین وضعیتی که مه مانع دید راننده حتی در فاصله ۵۰ متری است، سرعت مطمئنه را رعایت کنند و یا اینکه در کنار جاده متوقف شوند تا مه برطرف شود.

وی در رابطه با وظیفه پلیس در این شرایط، بیان داشت: پلیس حضور داشته است و در زمان مه‌گرفتگی لحظه‌ای محدودیت تردد اعلام می‌شود اما خودروهای سانحه دیده در آن لحظه در مسیر در حال تردد بوده‌اند.

* ایربگ ۷ خودرو تولیدی سایپا در تصادف بهبهان باز نشد که هیچ‌کدام از جلو برخورد نداشته‌اند

در ادامه محمد حسن جبلی، معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا در ارتباط با این حادثه بیان داشت: در تصادف زنجیره‌ای محور بهبان - رامهرز، ۲۳ خودرو متعلق به شرکت سایپا بود و از این تعداد ۱۶ خودرو تولید قبل از سال ۹۱ و فاقد ایربگ بودند و ۷ خودرو هم ایربگ‌هایشان عمل نکرد.

معاون کیفیت گروه خودروسازی سایپا اظهار داشت: طبق بررسی‌های به عمل آمده هیچ کدام از ۷ خودرو تصادف شدید از جلو نداشته‌اند.

وی بیان داشت: متاسفانه به علت برخی از محدودیت‌ها نتوانستیم از برخی از این خودروها عکس تهیه کنیم.

* تعویض بیش از ۲۵۰۰ عدد ایربگ در سال ۱۴۰۰

در ادامه استاد رحیمی، معاون کیفیت ایران خودرو نیز بیان داشت: در سیستم‌های کیفیت در خودروسازهای ایران، همه استانداردهای لازم برای قطعات خودرو را چک می‌کنیم و به صورت ۱۰۰ درصد اطمینان حاصل می‌کنیم که این استانداردها رعایت شده و بعد خودرو را تحویل مشتری می‌دهیم.

معاون کیفیت ایران خودرو بیان داشت: هر سازنده بر اساس طرح کیفیتی تعریف شده، موظف است به ازای هر یک‌هزار دستگاهی که تولید می‌کند، یک تست مخرب روی مجموعه کامل داشبورد انجام دهد که هیچ گونه گزارشی مبنی بر عمل نکردن ایربگ نداشتیم.

وی اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، بیش از ۲۵۰۰ عدد ایربگ به دلیل تصادف و بازشدن ایربگ تعویض کردیم.

* امکان نظارت بر تک‌تک خودرو‌های تولیدی وجود ندارد

در ادامه همچنین پیمان پیرایش، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان استاندارد، گفت: با توجه به اینکه سالیانه صدها هزار خودرو تولید می‌شود به هیچ وجه نظارت بر تک تک آنها مقدور نیست. 

* شماره گذاری خودروهای بی‌کیفیت متوقف شود

در این جلسه، سید هادی هاشمی، کارشناس تصادفات و حمل و نقل نیز اظهار کرد: دوربین محل حادثه باید شبانه روز رصد بشود تا امکان رصد حوادث و اقدام به موقع پلیس فراهم باشد.

وی افزود: ضرورت دارد پلیس جلوی شماره‌گذاری خودروهای بی‌کیفیت را بگیرد.

کاربران این رسانه در بخش فارس من، درخواست توقف تولید خودروهای بی‌کیفیت خودروسازان را مطرح کرده‌اند.

در این پویش قید شده است: آقایان خودروساز ما ملت دسترنج چندین ساله‌مان را بابت خرید یک خودروی باکیفیت به شما می‌دهیم که خودروی باکیفیت خریداری کنیم و از آن لذت ببریم نه اینکه خودروی بی‌کیفیت تحویل بگیریم و در سانحه‌ای خود و خانواده‌‌مان را از دست بدهند. همچنین ما پول می‌دهیم که یک ماشین روز دنیا را خریداری کنیم نه اینکه صبح تا شب به دنبال نمایندگی‌ها برای رفع ایرادات خودرو باشیم. لطفاً رسیدگی شود.

شما هم در صورت تمایل می‌توانید به این پویش بپیوندید.

فارس

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "بازنشدن ایربگ‌ و توقف شماره‌ گذاری خودرو‌های بی‌ کیفیت‌"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
به تو چه
مهمان

اینم نتیجه حمایت از تولید داخلی جالبه کسانی که این شعار و دادن و دارن میدم اصلا سوار خودروی داخلی نمی‌شوند

تقی
مهمان

با نصب یه برد ساده فرستنده رو همه ماشینا که در زمان بروز تصادف سیگنال بفرسته در حد یک کیلومتر و ماشینهای در حال نزدیک شدن متوجه بشن دیگه تصادف زنجیره ای نمیشه.این برد ساده نهایتش ۲۰۰ هزار تومان میشه.اگه مسئولین در فکر مردم باشن میشه اینکار انجام داد.

م
مهمان

داداش اون تست هاتون همش الکی بوده ناشی از فساد و تقلب و دروغ در گزارش و گرفتن رشوه

آرمین
مهمان
خودرو های خارج از ایران همگی بی ام و و بنز سال هستند؟ آیا تو اروپا و آمریکا و… خودرو های قدیمی و کلاسیک مشاهده نمیشه؟ چرا به خریت زدید خودتون رو. مشکل فرهنگ رانندگی مردم ایرانه که فاقد فرهنگ هستند درواقع. خودرو خودش تصادف میکنه؟ توی مه شدید فقط ایرانیا جرات دارن که بدون فاصله از خودرو های جلویی و کامیون حرکت کنند و لایی بکشند. اینهمه خودرو به هم خورده این یعنی کاملا مشخصه هیچکس اصلا سرعت مجاز و فاصله رو رعایت نکرده. ایران خودرو و سایپا خودروی بی کیفیت میزنن قبول ولی شما چرا با این ارابه… بیشتر
Ali
مهمان

تا الان صدها و هزاران نفر از مردم ایران بخاطر کیفیت در حد صفر.خودروهای ایرانی جان خودشون رو از دست دادن و چرا کشور و مسولین جان مردم براشون اهمیت نداره فقط یک دلیل داره اونهم سوداوری برای دولت هست اگر حق الناسی باشه و معاد باشه باید همه اونهایی که باعث مرگ مردم شده و ملت رو از داشتن خودروی مناسب محروم کردن باید حساب پس بدن

حاج عمو
مهمان

خطرش هم ناکه..!

رامین
مهمان

باسلام موضوع ماشین های بی کیفیت پدیده جدیدی نیست که حالاشمارابه این موضع حساس کرده شما بفرمایید که درایران کی وچه زمانی خودروی باکیفیت تولید شده ضمنا راهنمایی رانندگی یک ضلع ازاین مثلت میباشد دررابطه باجان مردم خواهشن پلاک نکنید