بخشنامه بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل

پنج شنبه 13 دی 97 ساعت 16:04
بخشنامه بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل

رییس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای، بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد ۴۲ و ۴۳ را ابلاغ کرد.

کامل تقوی نژاد در بخشنامه‌ای به رئیس امور مالیاتی شهر و استان تهران، مدیران کل مالیات بر ارزش افزوده شهر و استان تهران، مدیرکل امور مالیاتی مودیان بزرگ و مدیران کل امور مالیاتی استان‌ها موضوع «اعلام بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی موضوع مواد ۴۲ و ۴۳» را ابلاغ کرد.

در این بخشنامه آمده است: در اجرای مواد ۴۲ و ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۳۸۷، بدین وسیله لوح فشرده حاوی بهای فروش انواع خودروهای تولید داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که مبنای محاسبات مالیات و عوارض موضوع مواد یاد شده و همچنین حق الثبت موضوع ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت قرار می‌گیرد.

۱-بهای فروش مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای تولید داخل.

۲-مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال خودروهای وارداتی.

۳-بهای فروش مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالیانه خودروهای تولید داخل.

۴-مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی مبنای محاسبه مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض سالیانه خودروهی وارداتی، با رعایت نکات ذیل (جهت اجرا در سال ۹۸ برای خودروهای تولید و مونتاژ داخل و سال ۲۰۱۹ میلادی برای خودروهای وارداتی) ارسال می‌شود:

الف) با توجه به تبصره ۱ ماده ۱۲۳ اصلاحی قانون ثبت (موضوع ماده ۱۰ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۸۴.۸.۱۵) مبنای وصول حق الثبت در خصوص انواع خودروهای سبک و سنگین اعم از سواری و غیرسواری تولید داخل یا وارداتی حسب مورد ماخذ محاسبه مالیات نقل و انتقال با در نظر گرفتن تقلیل مصرح در ماده ۴۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود.

ب) مالیات، عوارض و حق الثبت دیگر انواع خودروهای خاص و خدماتی که لوازم و تجهیزاتی از قبیل جرثقیل، بالابر، پونکر میکسر و ... بر روی آنها نصب شده است، بر اساس بهای فروش و یا مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی تعیین شده برای خودروهای مربوطه با توجه به نوع، تیپ، مدل و شاسی آن از ردیف‌های مندرج در جداول مذکور قابل محاسبه و وصول خواهد بود.

ج) در اجرای تبصره ۶ ماده ۴۲ قانون صدرالاشاره قیمت فروش انواع خودروهای تولیدی یا مونتاژ داخل و مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی انواع خودروهای وارداتی که حسب مورد پس از تاریخ مقرر در تبصره یاد شده تولید و یا به کشور وارد می‌شوند توسط دفتر فنی و اعتراضات مودیان مالیات بر ارزش افزوده این سازمان اعلام می‌گردد.

کامل تقوی نژاد

همچنین از آنجایی که ارزش و مدل سال اعلام شده در جدول ۳ و ۴ (مربوط به مالیات و عوارض شماره گذاری انواع خودرو سواری و وانت دو کابین) مطابق ارزش‌های مندرج در جداول ۱ و ۲ (مربوط به مالیات نقل و انتقال انواع خودرو) می‌باشد مقتضی است برای اخذ مالیات و عوارض شماره گذاری خودروهایی که مدل سال آنها در جداول ۱ و ۲ فاقد ارزش می‌باشد مراتب از دفتر مذکور استعلام شود.

باشگاه خبرنگاران پویا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar