بدهی ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

سه شنبه 17 اردیبهشت 98 ساعت 13:58
بدهی 20 هزار میلیارد تومانی خودروسازان به قطعه سازان

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه از بدهی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازها به قطعه‌سازان خبر داد.

بابک کریمخان، با اشاره به مشکلات گوناگونی که قطعه‌سازان کشور با آن رو به رو هستند، اظهار کرد: یکی از مهمترین این مشکلات عدم پرداخت مطالبات از طرف خودروسازان است که رقم آن تقریباً به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده و تا کنون کمتر از چهار هزار میلیارد تومان آن تسویه شده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر بخشی از مواد و قطعات اولیه مورد نیاز قطعه‌سازان وارداتی است و اکنون به خاطر محدودیت‌های ارزی و انتقال پول امکان تهیه مواد اولیه برای قطعه‌سازان دشوار شده است.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن کرمانشاه مدعی شد: در طول ۱۰ روز گذشته که ارتباط با بانک‌های چینی به عنوان یکی از مهمترین طرف‌های معامله هم قطع شده، مشکلات تشدید شده است.

کریمخان عقیده دارد، افزایش قیمت مواد اولیه هم مزید دلیل مشکلات قطعه‌سازان شده است.

وی با ذکر اینکه مجموع این عوامل موجب شده قطعه‌سازان گستره کار خود را کوچک کنند، اضافه کرد: با ادامه این وضعیت این واحدها مجبور به تعدیل نیروهای خود خواهند شد و خطر از دست دادن اشتغال، ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نیروی صنعت قطعه‌سازی کشور را تهدید می‌کند.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو و نیرو محرکه استان کرمانشاه، پیامد دیگر این وضعیت را کمبود قطعات مورد نیاز صنایع خودروسازی کشور دانست و تاکید کرد: وقتی که قطعه‌ساز پول ندارد نمی‌تواند تولید را ادامه دهد و این عمل موجب شده شمار زیادی خودرو تولید شده با کمبود قطعه کف کارخانه‌ها بماند.

کریمخان برآورد کرد، شمار خودروهایی که با کمبود قطعه رو به رو هستند در مجموع در دو خودروسازی مهم کشور (ایران‌خودرو و سایپا) به ۱۶۰ هزار دستگاه برسد.

وی در خصوص راهکارهای برون رفت از این شرایط هم گفت: در وهله اول باید به سمت عادی سازی روابط با کشورهای اروپایی و آسیایی برویم و حداقل روابط مالی را با این کشورها بهبود بخشیم.

عضو هیأت مدیره خانه صنعت و معدن کرمانشاه خواستار حمایت دولت از خودروسازان و پرداخت تسهیلات به آنها شد و تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، خودروسازان می‌توانند بخشی از مطالباتشان به قطعه‌سازها را پرداخت کنند و این چرخه مجدداً فعال شود.

کریمخان عقیده دارد که با این کار التهاب بازار خودرو هم کاهش می‌یابد و شمار زیادی از خودروهایی که در کارخانه‌ها مانده وارد بازار می‌شوند و خودروسازان می‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar