برداشتن قیمت‌ها از سایت‌های آگهی تاثیری ندارد

دوشنبه 16 اردیبهشت 98 ساعت 14:14
برداشتن قیمت‌ها از سایت‌های آگهی تاثیری ندارد

مدتی است که قیمت خودرو در بازار با نوسانات عجیب و غریبی رو به رو شده است و این گرانی‌ها دلایل گوناگونی دارد. یک کارشناس حوزه خودرو می‌گوید: قیمت خودروهای وارداتی از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۰ برابر شده است و شرایط بازار وحشتناک است.

فربد زاوه، کارشناس حوزه خودرو در مورد گرانی‌های گذشته در بازار خودرو گفت: گرانی خودرو دو علت اصلی دارد که یکی از آن‌ها ناشی از تورم افسارگسیخته کشور است ضمن این که در مورد نقدینگی، حادثه‌هایی مانند سیل، زلزله و ... شرایط را وخیم‌تر می‌کند. یکی دیگر از دلایل هم کاهش تولید خودرو نسبت به سال قبل است. طبق اعلام ایران خودرو در طول ۴۰ روز اخیر ۴۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال اخیر تقریباً میزان تولید نصف شده و وضعیت مساعد نیست. مجموع این عوامل منجر به این شده که بازار برای بعضی از افراد جذاب شود و از نوسانات سود کسب کنند و سپس وارد یک بازار دیگر شوند.

تأثیر پنهان‌سازی قیمت از روی سایت‌ها

وی در مورد پنهان سازی قیمت خودروها از روی سایت‌های آگهی اظهار کرد: برداشتن قیمت از روی سایت‌ها آگهی‌دهنده خودرو هیچ تأثیری بر بازار نخواهد داشت حتی می‌توان برق را کاملاً قطع کرد که ساده‌تر است! اگر بخواهیم با چنین روش‌هایی ادامه دهیم و با فروشندگان گوناگون برخورد و یا حتی آن‌ها را اعدام کنیم پاسخگو نیست و نمی‌تواند تورم را کنترل کند. تورم انحصاراً از سیاست‌های پولی تولید می‌شود و مثل این می‌ماند که یک فردی مبتلا به بیماری سرطان باشد و با یک دارو چشم‌های او را نابینا کنیم؛ چنین روشی در درمان سرطان تأثیر نمی‌گذارد.

قانونی برای فروش کالای دست‌دوم وجود ندارد

زاوه ادامه داد: در سال‌های اخیر و پیش از این که سایت‌های آگهی‌دهنده وارد کار شوند هم آگهی به طور چاپی وجود داشت. چون در اتحادیه اروپا با شمار سایت‌های آگهی چنین اتفاقاتی نمی‌افتد؟ سایت‌ها یک پلتفرم اطلاع‌رسانی هستند و بازار یک و نیم میلیون نفری با قیمت‌گذاری یک عده ۱۰۰ الی ۳۰۰ نفر آسیب نخواهد دید. در صورتی که خودرویی مانند پراید به عنوان مثال ۲۰۰ میلیون تومان آگهی شود این خودرو فروش نخواهد رفت و خریدار هم متناسب با نقدینگی خود اقدام به خرید می‌کند. برای فروش خودروی دست دوم هیچ قانون خاصی وجود ندارد و در قوانین مدنی و تجاری هیچ ممنوعیتی در فروش کالای کارکرده نیست.

وضعیت وحشتناک وارداتی‌ها

وی در پایان اشاره‌ای به قیمت خودروهای وارداتی کرد گفت: شرایط وارداتی‌ها هم بدتر از محصولات داخلی خواهد بود چون که عرضه وجود ندارد و واردات خودرو قطع‌شده است. قیمت خودروی وارداتی از سال ۹۵ تاکنون بیش از ۱۰ برابر افزایش پیداکرده و شرایط بازار این خودروها وحشتناک است. خودرویی مثل کیا اپتیما در سال ۹۵ نزدیک به ۱۴۰ میلیون تومان قیمت داشت و هم اکنون به حدود یک میلیارد تومان رسیده است. ترخیص خودروهای موجود در گمرک هم تأثیری بر قیمت‌های موجود در بازار نخواهد داشت چون که این خودروها با ارز ۱۵ هزارتومانی آزاد خواهند شد.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar