بعضی از خودروهای داخلی ۱۰۰ درصد استاندارهای ایران را کسب کردند

دوشنبه 22 مهر 98 ساعت 10:57
بعضی از خودروهای داخلی 100 درصد استاندارهای ایران را کسب کردند

مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی کیفیت خیلی خوبی ندارند، ولی برخی از خودروهای داخلی صد درصد استاندارهای ایران را کسب کردند و مشکل خاصی ندارند.

غلامحسین شفیعی در مورد ضرورت استانداردسازی خودرو، اظهار کرد: استاندارد این بخش مشمول استاندارد کامل خودرو و همچنین قطعات خودرو است که البته قطعات آن مشمول استانداردهای اجباری است و اجازه نمی‌دهیم قطعه‌ای باکیفیت پایین سلامت و ایمنی مردم را به خطر بیندازد.

وی با ذکر اینکه بدنه خودرو، ورق مورد استفاده خودرو، قطعات داخل موتور و ... مشمول استاندارد اجباری نیست، افزود: برای استاندارد خودرو نزدیک به ۸۵ فاکتور را در نظر می‌گیریم که باید آنها رعایت شود، البته سعی می‌کنیم به هیچ خودروسازی اجازه استفاده از قطعات غیراستاندارد را ندهیم.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان در مورد میزان استاندارد خودروهای داخلی، گفت: سازمان ملی استاندارد باید اعلام کند که چه خودرویی استاندارد و چه خودرویی غیراستاندارد است. ولی خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی کیفیت خیلی خوبی ندارد، ولی بعضی از خودروها داخلی صد درصد استاندارهای ایران را پاس کردند و مشکل خاصی ندارند.

وی با ذکر اینکه بزرگترین نقطه ضعف استاندارد حتی در کشور در حوزه مصالح ساختمانی است، تصریح کرد: با توجه به تعدد واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی و اینکه خیلی از آنها در کارگاه‌ها تولید می‌شوند، نظارت بر آنها با نیروی محدود، امکان‌پذیر نیست و باید بقیه دستگاه‌های اجرایی ازجمله نظام‌ مهندسی و شهرداری‌ها در کنترل و جلوگیری از استفاده مصالح غیراستاندارد با اداره استاندارد همکاری کنند.

شفیعی با ذکر اینکه مصالح ساختمانی باید مشمول استاندارد اجباری شود، تاکید کرد: متاسفانه در استان اصفهان و در سطح کشور از مصالح ساختمانی غیراستاندارد استفاده می‌شود و نظارتی از طرف نظام‌ مهندسی و مهندسان آن بر مصالح وجود ندارد و امروز نقطه‌ضعف کشور در بحث استانداردسازی مصالح ساختمانی است.

وی با اشاره به اهمیت استاندارد در زندگی روزمره افراد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این موضوع طی سال‌های اخیر در بحث استانداردسازی محصولات و خدمات گوناگون ورود کرده‌ایم، به این معنا که ۸۰ درصد محصولات و خدمات ما مشمول استاندارد اجباری است.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با تأکید بر اینکه هم اکنون ۱۰۰۰ قلم کالای مرتبط با سلامت و ایمنی مردم مشمول استاندارد اجباری است، تصریح کرد: اگر این کالاها استاندارد نباشد به‌طورقطع سلامت و ایمنی مردم را به خطر می‌اندازد؛ به‌عنوان‌ مثال اگر آسانسور، شهربازی‌ها و تجهیزات آن، زمین‌های بازی، لوازم‌خانگی و برقی، اجاق‌گاز، بخاری‌های گازی، قطعات خودرو مانند لنت ترمز، شیشه خودرو، لاستیک خودرو، رینگ خودرو و ... استاندارد نباشد، علاوه بر مباحث ایمنی و جانی، خسارت زیادی وارد می‌کنند.

وی با ذکر اینکه ایران امسال از بین ۱۸۶ کشوری جزء استانداردهای جهانی و شناخته شده، در رتبه بیست و یکم قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت استاندارد و نقش آن در سلامتی مردم، استان اصفهان طی پنج سال اخیر در شاخص‌های گوناگون آن در رتبه‌های برتر کشور قرار گرفته است.

شفیعی در مورد ضرورت استانداردسازی محصولات تولید در راستای افزایش صادرات در کشور، اظهار کرد: هم اکنون تمام کالاهای صادراتی از کشور و همچنین همان ۱۰۰۰ قلم کالا مشمول استاندارهای اجباری هستند و در زمان صادرات نشان استاندارد داشته باشند.

وی افزود: البته در زمان صادرات هم به صورت موردی نمونه‌برداری و کنترل انجام می‌شود به‌طور قطع اجازه صادرات کالای بی‌کیفیت داده نمی‌شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه تعریف کالای  استاندارد یعنی حداقل کیفیت قابل قبول، توضیح داد: یعنی اگر محصولات تولیدی حداقل کیفیت را داشته باشد اجازه صادرات دارند و خیلی از صادرکنندگان برای از دست ندادن بازار، بالاتر از استاندارد تولید می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر برخی صادرکنندگان موارد استاندارد را رعایت نکنند به‌طور قطع در کشورهای هدف دچار مشکل می‌شوند و به این خاطر سازمان ملی استاندارد به طور جدی این مهم را پیگیری می‌کند و با صادرکنندگان کالای بی‌کیفیت برخورد قاطع انجام می‌دهد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar