به خاطر نبود قطعه ۶۰ هزار خودرو در انبارهای ایران خودرو خاک می‌خورد

بروزرسانی در: چهارشنبه 11 اردیبهشت 98 ساعت 12:33
به خاطر نبود قطعه 60 هزار خودرو در انبارهای ایران خودرو خاک می‌خورد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه بیش از ۶۰ هزار خودروی تکمیل نشده در انبارهای ایران خودرو خاک می‌خورد، گفت: به خاطر نبود قطعه و ناقص بودن محصولات نمی‌توان این خودروها را به متقاضی تحویل داد.

بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در تشریح بازدید کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان بازرسی، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان حسابرسی و بعضی از نمایندگان کمیسیون متبوعش از گروه ایران خودرو، گفت: صنعت خودرو ظرفیت مناسبی در زمینه بهبود وضعیت اقتصادی داشت که خودروسازان نتوانستند از این فرصت به درستی استفاده کنند، هم اکنون خودروسازان به خاطر وجود بازار انحصاری و حمایت‌های همه‌جانبه دولت توان رقابتی خود را از دست داده‌اند.

خودروسازان تولید خودرو

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که در صنعت خودروسازی فناوری به روز مورد استفاده قرار گیرد می‌توان از ظرفیت این صنعت بهره برداری کرد چون که فناوری به روز موجب کاهش هزینه‌ها، افزایش کیفیت محصولات، برآورده کردن انتظارات مصرف کنندگان، و رضایت مشتری می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآوری کرد: در صورتی که خودروسازان سیاست کاهش مصرف سوخت در خودروها را در طول چند سال اخیر پیگیری می‌کردند سالانه حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از این محل صرفه جویی می‌شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه بیش از ۶۰ هزار خودروی ناقص در انبارهای ایران خودرو خاک می‌خورد، ادامه داد: به خاطر نبود قطعه و ناقص بودن محصولات نمی‌توان این خودروها را به مشتری تحویل داد.

ایران خودور باید برای عمل به تعهدات، ۵۰۰ هزار خودور تولید کند

پارسایی تصریح کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده، ایران خودرو باید بابت تعهدات انجام نشده در پیش فروش‌ها و فروش فوری نزدیک به ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کند این در حالی است که با وضعیت کنونی تولید این شمار خودرو بعید است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با ذکر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان در تعیین تکلیف مشکلات خودروسازی کشور سهل انگاری می‌کنند، ادامه داد: در صورت بی‌توجهی به این صنعت تعهدات خودروسازان به بحرانی جدی برای کشور تبدیل می‌شود.

ایران خودرو ۱۳ هزار میلیارد تومان بابت پیش فروش‌ها از مردم پول دریافت کرده است

وی با ذکر اینکه ایران خودرو به ازای پیش فروش‌های انجام شده ۱۳ هزار میلیارد تومان از مردم پول دریافت کرده است، اظهار کرد: انتظار می‌رود وزارت صمت که اجازه پیش فروش خودروها را صادر کرده زمینه‌ای فراهم کند تا از طریق تأمین قطعات موردنیاز، مطالبات مردم محقق شود.

عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به خاطر کمبود قطعه، گرانی خودرو در بازار را رقم زد در صورتی که ۶۰ هزار خودرو ناقص کامل شده و قطعات موردنیاز آن‌ها تأمین شود، کاهش قیمت خودرو حتمی است

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان احتمال اعمال تحریم‌ها را پیش بینی کرده بودند ولی خودروهای زیادی پیش فروش کردند، در این وضعیت وزارت صمت و گروه‌های خودروسازی باید زمینه عمل به تعهدات را فراهم کند.

ضرورت ورود وزارت صمت به موضوع مشکل خودروسازان

پارسایی تاکید کرد: وزارت صنعت باید راهکار موردنیاز برای ساماندهی بازار خودرو و رفع مشکلات صنعت خودروسازی را ارائه دهد چرا که سرمایه‌های مردم به ازای پیش فروش و فروش فوری در اختیار خودروسازان است.

زیان انباشته ایران خودرو نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان

وی با ذکر اینکه اگر به وضعیت خودروسازی رسیدگی نشود، این صنعت هم همانند مؤسسات مالی و اعتباری می‌شوند، یادآوری کرد: زیان انباشته ایران خودرو در سال اخیر نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان است، این رقم نشان می‌دهد وضعیت خودروسازی کشور از شرایط هشدار هم گذشته است.

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به خاطر افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته، تصریح کرد: عدم عرضه خودرو توسط خودروسازان به خاطر کمبود قطعه، گرانی خودرو در بازار را رقم زد در صورتی که ۶۰ هزار خودرو ناقص کامل شده و قطعات موردنیاز آن‌ها تأمین شود، کاهش قیمت خودرو حتمی است.

پارسایی یادآوری کرد: تأمین قطعات موردنیاز تولید خودرو در انحصار دو شرکت است این موضوع نشان دهنده سوءمدیریت در صنعت خودروسازی است چون در صورتی که ما با دیگر شرکت‌ها برای تأمین قطعه معامله می‌کردیم در وضعیت کنونی خط تولید بسیاری از خودروها متوقف نمی‌شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ممنوعیت واردات و بازار انحصاری از جمله دلایل مشکلات خودروسازی است.

خانه ملت

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar