تأثیر عرضه قطره چکانی خودرو در افزایش قیمت خودرو

بروزرسانی در: دوشنبه 23 اردیبهشت 98 ساعت 16:01
تأثیر عرضه قطره چکانی خودرو در افزایش قیمت خودرو

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل تبریز گفت: ضعف مدیریت، نبود نظارت و عرضه قطره چکانی خودرو به بازار، همچنین فعالیت سایت‌ها و کانال‌های فروش خودرو از لحاظ روانی در افزایش قیمت‌ خودرو تأثیر بسزایی دارد.

ابراهیم مددیان با ذکر اینکه بازار خودرو شرایط مناسبی ندارد، اظهار کرد: چنین اوضاعی در ۴۰ سال اخیر سابقه نداشته و بازار خودرو رکورد تورمی را به صنف نمایشگاه‌داران و فعالان این حوزه تحمیل کرده و خریدار واقعی در این آشفته بازار سردرگم شده و نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد.

وی یادآوری کرد: فروشنده‌ای که خودرو خود را به قصد خرید خودروی دیگر به قیمت ۱۰۰ میلیون فروخته، به خاطر افزایش سرسام آور قیمت خودرو طی ۴۸ ساعت، در خرید بعدی خود دچار مشکل می‌شود و در این راستا مشکلات حقوقی ناشی از اختلاف قیمت‌ها در انتقال سند هم به شدت یافته است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل تبریز با ذکر اینکه عدم توازن در بازار عرضه و تقاضای خودرو یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت است، مطرح کرد: اگر عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قیمت‌ها پایین خواهد بود و عکس این موضوع هم برقرار است.

وی در ارتباط با اقدام سایت‌ها جهت حذف قیمت‌های خودرو، عنوان کرد: این اقدام بعضی سایت‌ها تا اندازه‌ای در کاهش قیمت‌های خودرو تأثیر داشته و حداقل از افزایش ساعتی قیمت‌ها کاسته شده است و در مواردی شاهد کاهش ۵ تا ۱۰ درصدی قیمت‌ها هم هستیم.

متأسفانه فعالیت سایت‌ها، عامل اصلی هیجان و التهاب در بازار بوده و پلی برای سودجویی عده‌ای که به طور سلیقه‌ای و خودمختار در این حوزه فعالیت می‌کنند، است، کنترل قیمت و فروش در دست گروه و عده‌ای خاص و دلالان زنجیره‌ای قیمت‌گذار قرار داشت. به عنوان مثال این افراد در نظر گرفته‌اند قیمت جند خودرو را در بازار افزایش دهند و اقدام به خرید نزدیک به ۳۰ دستگاه خودرو مورد نظر کرده و بازار را دچار تلاطم می‌کنند، از طرف دیگر عدم تزریق همان خودرو به بازار از طرف خودروسازان موجب می‌شود بازار با کاهش عرضه رو به رو شود و در نتیجه قیمت خودروی مورد نظر افزایش قابل توجهی می‌یابد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی این‌که آیا طرح فروش فوری سایپا و ایران خودرو توانسته در کاهش قیمت خودرو نقشی داشته باشد؟ اظهار کرد: متأسفانه آمار دقیقی از تحویل خودروهای فروش فوری ایران خودرو و سایپا وجود نداشته و از طرفی افرادی که پیش از این خودرو پیش فروش کرده بودند، به خاطر تأخیر در تحویل خودروی خود معترض هستند.

مددیان اضافه کرد: باعث تأسف است که در این بین بعضی از گروه‌های خودروساز طی یک هفته دوبار اقدام به افزایش قیمت کرده‌اند و بیان این قیمت‌ها شرم آور است.

وی متذکر شد: طرح فروش فوری تا اندازه‌ای از التهاب بازار را کاهش داده و در مواردی شاهد کاهش ۱۰ درصدی قیمت خودرو هستیم و بیشتر تأثیر روانی این طرح ملموس و حاکم است.

این کارشناس خودرو تصریح کرد: بنابر اعلام آمار رسمی گروه‌های خودروساز کاهش حدود ۵۰ درصد در عرضه خودرو به بازار در فروردین ۹۸ و تکمیل ظرفیت در کمتر از چند دقیقه از شروع ثبت نام از معایب و ضعف این طرح حکایت دارد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar