تحریم‌ها و خواب سنگین صنعت خودرو

پنج شنبه 25 بهمن 97 ساعت 16:13
تحریم‌ها و خواب سنگین صنعت خودرو

کاهش تولید ادامه دارد ولی شواهد زیادی هست که نشان می‌دهد دولت می‌تواند با کمی بهبود در مدیریت این بخش، افزایش واقعی و مستمر را در تولید محقق سازد. این را می‌توان مستقیماً از آمارهای تازه گمرک پیرامون حجم واردات قطعات خودرو متوجه شد.

جایی که نشان می‌دهد واردکنندگان در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۷ چیزی حدود ۱٫۵۴ میلیارد دلار قطعات خودرو وارد کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال اخیر که آمارها از حجم واردات ۱٫۹۵۵ میلیارد دلاری تا دی ۹۶ حکایت می‌کند، افتی ۲۱ درصدی دارد. همچنین گمرک ایران آمار واردات قطعات خودروهای مونتاژی با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد را اعلام نکرده در حالی که حجم این ردیف تا پایان آبان نزدیک به ۲۳۷ میلیون دلار بوده است!

اما طبق آماری که گمرک از میزان واردات قطعات در طول ۱۰ ماهه نخست ۹۷ منتشر کرده، در این مدت تولید خودروهای مونتاژی چینی ضربه کمتری دیده و نزدیک به ۱۰٫۷۵ درصد کاهش داشته است. بیشتر خودروهای چینی حاضر در بازار ایران ساخت داخلی در محدوده ۱۴ تا ۳۰ درصد داشته و با دایر شدن خطوط مونتاژ کوچک، اغلب تیراژی در محدوده ۵ تا ۳۵ هزار دستگاه دارند.

این خودرو که عمدتاً به دلیل آپشن‌های بیشتر و ظاهر بهتر قیمتی بالاتر از محصولات ساخت داخل دارند، عمدتاً توسط سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور و ایران خودرو به بازار عرضه شده و حجمی بالغ بر ۲۰۰ هزار دستگاه دارند. هایما اس ۷، برلیانس اچ ۳۳۰، چری تیگو ۵، چانگان سی‌اس ۳۵ و جک اس ۵ از جمله خودروهایی هستند که در همین محدوده قرار داشته و بین ۸۶ تا ۷۰ درصد قطعات‌شان از خارج کشور تأمین می‌گردد.

سال پیش در همین مدت، نزدیک به یک میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید این قبیل محصولات به کشور وارد شده بود که رقم بزرگی است و نزدیک به ۳٫۲۳ درصد از کل واردات ایران در سال ۹۶ را به خود اختصاص داده بود.

نکته عجیب آمارهای گمرک، عدم شفافیت در مورد خودروهای با ساخت داخل ۳۰ تا ۵۰ درصد است که تا پایان آبان ۹۷ میزان واردات آن نزدیک به ۲۳۷ میلیون دلار بوده و مستقیماً به بعضی از محصولات رنو و دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس مربوط است. البته در این مدت، ۲۸۱ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۳۵۳ دلار واردات قطعات منفصله برای تولید خودروی سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰cc با ساخت داخل ۵۰ درصد وارد شده که نزدیک به ۰٫۸ درصد از ارزش کل واردات به کشور در این مدت از سال ۹۷ را شامل می‌شود.

ردیفی که به خودروهای مونتاژی با عمق بالای ساخت داخل مربوط بوده و از پژو ۲۰۶ تا پراید، تیبا و سمند را شامل می‌شود. این خودروها که عمدتاً در محدوده قیمتی ۳۵ تا ۷۵ میلیون تومانی قرار دارند، تا پایان دی ۹۷ از نظر ارزش بیش از ۵۰ درصد کاهش را تجربه کرده‌اند که همچنان با نرخ‌های کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی تولید خودرو در کشور در ماه‌های گذشته فاصله دارد.

هفت صبح

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar