تخصیص مجدد ارز نیمایی به قطعه‌ سازان

شنبه 4 مرداد 99 ساعت 17:11
تخصیص مجدد ارز نیمایی به قطعه‌ سازان

عضو فعال در حوزه ارزی هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، از تخصیص مجدد ارز نیمایی به قطعه‌سازان از فردا(یکشنبه) با کنترل بانک مرکزی خبر داد و گفت که صادرکننده ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی برگردانده و این بانک مسئول توزیع ارز به قطعه‌سازان به طور نیمایی خواهد شد.

اواسط ماه جاری بود که سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور تشکیل کمیته تخصیص ارز قطعه‌سازان برای قطعه‌سازان را صادر کرد تا نیاز این گروه از طریق ارز حاصله از صادرات صنایع معدنی تامین شود.

این در حالی است که عملا از پایان سال پیش ارز نیمایی به قطعه‌سازان و خودروسازان تعلق نگرفته و مشکلات عدیده‌ای برای قطعه سازان ایجاد شده است. بنابراین پس از قطع تخصیص ارز نیمایی، ارز اشخاص و ارزهای صادراتی برای قطعه‌سازان جایگزین شد اما بانک مرکزی در تامین آن با قطعه‌سازان همکاری‌های لازم را نداشت.

در این رابطه محمد شه‌پری عضو انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو، اظهار کرد: با توجه به اینکه از اسفند ماه سال پیش ارز نیمایی بر روی قطعه‌سازان و خودروسازان بسته شد و ارزهای صادراتی منبع تامین ارز قطعه‌سازان قرار گرفت، افرادی که در زمینه قطعه‌سازی ثبت سفارش کرده‌ و منتظر دریافت کد ارز صادراتی بودند، بانک مرکزی تمامی کدها را تایید و سپس مدتی ۱۰-۱۵ روزه تعیین کرد تا قطعه‌سازان بتوانند ارزها را براساس آن کدها، خریداری کنند که این مدت تا فردا (۵ مردادماه) تعیین شده است.

وی افزود: رقم هنگفتی برای تمامی قطعه‌سازانی که ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد شد و بانک مرکزی همه را تایید کرد. هم اکنون از این پس مجدد ارز نیمایی به قطعه‌سازان تخصیص خواهد یافت و بانک مرکزی و گمرک به صادرکنندگان فشار سنگین آورده تا ارز حاصل از صادرات را بازگردانند. تاکنون مشکلی که برای بانک مرکزی وجود داشت، این بوده که صادرکنندگان بر اساس کالایی که صادر می‌کردند، از بازگشت ارز خود امتناع می‌کردند که این موضوع باعث ایجاد خلا نسبی می‌شد.

این عضو انجمن سازندگان قطعه‌ با اشاره به آمارهای ارائه شده توسط بانک مرکزی که در مقطعی ۲۰ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات بازنگشت است، تصریح کرد: فشاری که از طرف حاکمیت، بانک مرکزی، گمرک و دولت برای افرادی که صادرات خود را انجام می‌دهند، ارز حاصل از صادرات را بازنگرداند، کارت بازرگانی آن‌ها باطل خواهد شد. بنابراین بانک مرکزی دوباره در حال بازگشت به ارز نیمایی است.

شه‌پری اعلام کرد: ارز نیمایی که از اسفندماه به قطعه‌ساز و خودروساز تعلق نگرفت از فردا قرار است که دوباره قطعه سازان به ارز نیمایی برگردند؛ بنابراین کنترل ارز تخصیصی به قطعه‌سازان  دیگر برعهده خود بانک مرکزی خواهد بود و قطعه‌ساز براساس ارز نیمایی ارز مورد نیاز خود را از بانک مرکزی تامین خواهد کرد. هرچه که از قبل بوده عطف به‌ماسبق بوده و بانک مرکزی تاکید کرد که قطعه‌ساز ارز خود را از صادرکننده و صراف‌ها تامین کند؛ اما در حال حاضر طبق سیاست بانک مرکزی، صادرکننده موظف است ارز حاصل از صادرات را به بانک مرکزی تحویل دهد و بانک مرکزی توزیع‌کننده ارز باشد.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar