تخلف آشکار ایران خودرو بر خلاف وعده‌های وزیر صمت!

بروزرسانی در: دوشنبه 24 دی 97 ساعت 12:59
تخلف آشکار ایران خودرو بر خلاف وعده‌های وزیر صمت!

سه نرخی شدن قیمت خودرو با اجرایی شدن پیش فروش امروز ایران خودرو نشان می‌دهد که وعده تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو فقط بهانه‌ای از طرف مدیران خودروسازان و وزارت صمت برای افزایش قیمت محصولات بوده است.

گروه ایران خودرو طی بخشنامه ۴۰۸۹ اعلام نموده است که از امروز دوشنبه ۲۴ دی ۹۷؛ فروش قطعی با تحویل فوری بعضی از محصولات خود را شروع می‌کند. در این بخشنامه قیمت پژو پارس اتوماتیک ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

مدیران ایران خودرو و مسئولان وزارت صمت در اواسط آذر ماه امسال با اعلام تعیین قیمت در حاشیه بازار و با هدف کاهش قیمت بازار آزاد، «برنامه افزایش قیمت خودروهای داخلی» را رسماً شروع نمودند. از جمله این خودروها «پژو پارس اتوماتیک» بود که در پیش فروش مورخ ۲۶ آذر ماه با قیمت ۷۹ میلیون تومان عرضه شد و مدیران ایران خودرو و وزیر صمت اعلام نمودند: «برای تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمولی که پیش بینی شده خودروها با ۵ درصد زیر قیمت بازار عرضه شود و هفته بعد مجدداً ۵ درصد کاهش مجدد قیمت خواهیم داشت تا در نهایت به یک قیمت متعادل میان کارخانه و بازار برسیم».

تخلف آشکار ایران خودرو بر خلاف وعده‌های وزیر صمت!

ولی حالا گروه ایران خودرو در تخلفی آشکار و خلاف وعده‌های مدیران این شرکت و وزیر صمت، اقدام به پیش فروش خودروی «پژو پارس اتوماتیک» از امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه با قیمت ۸۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نموده است. قیمت پیش فروش امروز دوشنبه ۲۴ دی ماه نه تنها نسبت به قیمت آخرین پیش فروش ایران خودرو (۲۶ آذر ماه) ۵ درصد کاهش نیافته است بلکه ۷ درصد افزایش هم داشته است که بسی جای تأمل و پیگیری دارد.

سه نرخی شدن قیمت خودرو

علی رغم وعده مدیران مبنی بر تنظیم قیمت بازار خودرو، در حال حاضر با مراجعه به «سایت فروش ایران خودرو» می‌توان مشاهده نمود قیمت خودرو «سه نرخی» شده است.

-قیمت تحویل دی ماه

-قیمت حاشیه بازار

-قیمت بازار آزاد

حال معلوم می‌شود که وعده تنظیم بازار و کاهش قیمت خودرو تنها بهانه‌ای از طرف مدیران خودروساز و وزارت صمت برای افزایش قیمت محصولات بوده است و مدیران مذکور نتوانسته‌اند «تنظیم بازار» را «مدیریت» نمایند. این در حالی است که با استفاده از ابزارهای نرم افزاری اطلاعاتی موجود در کشور (مثل استعلام مالکان خودرو از سامانه پلیس راهور)، می‌توان «مصرف کنندگان واقعی» خودرو را از سوداگران تمیز داد و با «مدیریت»، عرضه، تقاضا و قیمت در بازار کنترل نمود.

گروه ایران خودرو در ابتکاری جالب در «پیش فروش مهرماه» (بخشنامه ۴۰۶۷) توانسته بود با اعمال شرایط محدود کننده به منظور شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو (مانند شرط داشتن گواهینامه، خودرو اولی بودن، عدم ثبت نام در گروه سایپا، عدم ثبت نام در ۱۸ ماه اخیر) به لحاظ روانی تأثیر مناسبی برای کاهش سوداگری در بازار خودرو انجام دهد. ولی در پیش فروش اخیر خود (۲۶ آذر ماه و ۲۴ دی ماه با تحویل فوری خودرو) شرایط محدود کننده در بخشنامه ۴۰۶۷ را اعمال ننمود و با توجه به حاشیه سود بین قیمت بازار و درب کارخانه، راه را برای سوداگری در بازار خودرو هموار نمود.

علاوه بر این موضوع ایران خودرو در «پیش فروش مهرماه» اعلام نمود که «هر ثبت نام مغایر با شرایط این بخشنامه، از طرف شرکت یک طرفه ابطال و وجه بدون سود مسترد خواهد شد» ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد که علی رغم وعده خود مبنی بر استعلام شرایط ثبت نام کنندگان، از هیچ ابزاری برای شناسایی مشتریان ثبت نامی در «پیش فروش مهرماه» استفاده نکرده است و تحویل این خودروها بدون استعلام برای شناسایی «مصرف کننده واقعی» در حال انجام است.

 

تخلف آشکار ایران خودرو بر خلاف وعده‌های وزیر صمت!

لیست قیمت کارخانه محصولات ایران خودرو / دی ۹۷

قیمت محصولات ایران خودرو ، قیمت ایران خودرو

شرایط جدید فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو از دوشنبه ۲۴ دی ۹۷

شرایط فروش فوری محصولات ایران خودرو / دی ۹۷

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

8 دیدگاه ها برای "تخلف آشکار ایران خودرو بر خلاف وعده‌های وزیر صمت!"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
م
مهمان

لعنت خدا بهشون،چند مدته میخوام ماشین بخرم ماشینی که میخواستم از چهل میلیون و شصت میلیون رسید ۱۱۰،حالا دیگه نمیتونم ،ایران خودرو و….هم تحویل فوری نمیدند باعث شدند دلال ها تو بازار و حتی مردم عادی ماشین ۷۰میلیون کارخانه رو ۱۱۰بفروشند ،لعنت بر سیاستمداران خودرویی ،اگه قطعه گران شده قبول داریم قیمت بالا باید بره ،ولی حداقل تحویل فوری بدید که انقد دلال ها سود نکشند روی ماشین،۲۰۶چرا باید ۱۳تومان تو بازار آزاد گران تر باشه اگه یکی دو میلیون باشه طبیعی است،چون تحویل فوری نمیدن لعنتی ها

مهدیار
مهمان

دست همشون درد نکنه نشستن اون بالا فکر میکنن چطوری میشه جیب این مردم بیچاره رو خالی کرد . اشتباه خودمونه که اینقدر از این دروغگوها همایت کردیم . نباید بخریم تا رو دستشون بمونه ، گاری درست کردن میدن دست مردم …

اسی
مهمان

بر پدر ومادرشون لعنت

صادق
مهمان

چقدر عالی خیلی خوبه ملت برید بخرید حمله

vahid
مهمان

بیشرفن اصلا ۱ زره به فکر مردم نیستن…حالا همه هم میرن سریع می خرن

مهدی
مهمان

همه دست شان توی یه کاسه ست. هم وزیر صمت و هم خودرو سازان. معلوم نیست قیمت اقای وزیر چقدر بوده که خودرو سازان به مقصودشان رسیدن و هر قیمت که دوست دارن اعلام میکنن و وزیر صمت اون تایید میکنه.بیچاره مردم ایران که نه مجلس درستی دارن که حمایت شون کنه ونه وزیر دل سوز.

کیارش
مهمان

خوب. خوب. چقدر خوب. چقدر عالی. دست همه مسولین و دستدرعن کاران این عرصه درد نکنه.ایشالا ما ملت با تمام وجود از این محصولات نامبر وان و لگنتون حمایت کرده و همشو واستون پول میکنیم.ملت مدیونین نخرینا!!!! جوری بخرین که بجا رینگ روی قالپاق لاستیک بچسبونن یه چوب کنن وسطش بدن دستتون بگن هول بده که خودروی خودران ساختیم براتون علی برکت ا…

Reza
مهمان

خدا لعنتشون کنه