موج افزایش قیمت خودرو فروکش کرد

بروزرسانی در: سه شنبه 7 خرداد 98 ساعت 13:14
موج افزایش قیمت خودرو فروکش کرد

موج افزایش قیمت خودرو که از حدود پانزدهم فروردین ماه امسال شروع شده بود، این روزها فروکش کرده و نه تنها خبری از افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه قیمت‌ها کاهشی شده و کارشناسان می گویند این روند ادامه خواهد داشت.

مشاهده میدانی حاکی از کاهش نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومانی پژو ۲۰۰۸ مونتاژی ایران خودرو است. قیمت این خودرو که اوایل امسال نزدیک به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده بود، این روزها به ۳۴۵ میلیون تومان رسیده و خودرویی مانند هیوندایی اکسنت با ۷۵ میلیون تومان کاهش قیمت (از ۳۶۰ میلیون به ۲۹۵ میلیون تومان) رو به رو شده است.

کارشناسان یکی از دلایل اصلی این کاهش را حذف قیمت از سایت‌های خودرویی و آگهی‌ها می‌دانند.

در این زمینه، رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران عقیده دارد: عده‌ای که خودرو در پارکینگ‌ها در اختیار داشته و احتکار کرده بودند، از فضای رایگان سایت‌های آگهی دهنده خودرو سوء استفاده کرده و با ارائه قیمت‌های دلخواه خود، موج‌های جدیدی به راه می‌انداختند، ولی از روزی که قیمت‌ها از این سایت‌ها برداشته شده و نظارت‌ها بر این موضوع افزایش یافته است، شاهد فروکش کردن هر روزه قیمت‌ها هستیم.

سعید موتمنی اظهار داشت: با این حال هنوز قیمت‌ها منطقی نشده و در عمل بازار قفل بوده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

وی گفت: با صحبت‌های گذشته وزیر صنعت در تجاری شدن تدریجی خودروهای رسوب کرده در کف کارخانجات خودروسازی و عرضه ۵۰ هزار دستگاه از آنها به بازار، کاهش دوباره قیمت‌ها در بازار را شاهد بودیم.

موتمنی عقیده دارد که مشکل اصلی در عرضه کم خودرو به بازار است و اگر عرضه کافی باشد، قیمت‌ها بیشتر خواهد شکست.

وی تاکید کرد: این روزها پژو پارس در بازار ۱۰۳ میلیون تومان قیمت دارد، ولی اگر تنها هزار دستگاه از آن در یک روز به بازار تزریق شود، تا ۸۵ میلیون تومان هم کاهش خواهد یافت و برای بقیه خودروها هم در صورت افزایش عرضه، کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها انتظار می‌رود.

بررسی‌ها حاکی از قیمت ۳۳۰ میلیون تومانی سراتوی سایپا و ۳۱۵ میلیون تومانی هایمای ایران خودرو است؛ این خودروها در روزهای آغازین امسال به ترتیب تا ۴۱۰ میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون تومان هم قیمت خورده بودند.

همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۹۷ میلیون تومان، پراید ۴۹ میلیون تومان، تیبا ۵۵ میلیون تومان، سمند ۸۳ میلیون تومان و پژو ۴۰۵، ۸۳.۵ میلیون تومان قیمت دارند؛ با این حال بنگاه داران خودرو می گویند حتی با این قیمت‌ها خریداری وجود ندارد.

یک نمایشگاه دار در شرق تهران می‌گوید: قیمت پژو ۲۰۶ که تا ۱۱۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، این روزها با کاهش ۱۲ میلیون تومانی رو به رو شده است.

وی که سالهاست در این شغل اشتغال به کار دارد، یادآور شد: ثبت نام خودرو و کسب سود از این طریق از اوایل دهه ۷۰ به شغل دوم عده‌ای تبدیل شده که با خرید چندین دستگاه خودرو و استفاده کردن از فضای هیجانی بازار امرار معاش می‌کنند.

این نمایشگاه دار تاکید کرد: شمار این افراد بسیار زیاد است، ولی هیچ گاه به تاثیرگذاری آنان در بازار هیچ توجهی نشده است.

وی یادآوری کرد: وجود این افراد در بازار ناشی از نبود رقابت و کم بودن عرضه خودرو است، به صورتی که هر چه عرضه خودرو کمتر باشد، سوء استفاده‌ها از این خلأ بیشتر می‌شود.

این بنگاه دار عقیده دارد که خودروسازان باید به افزایش عرضه محصولات خود در بازار بپردازند و اگر نمی‌توانند، دستکم اجازه ورود خودروهای بازه قیمتی ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار به کشور داده شود.

نمایشگاه دار دیگری که خواست تا نامش ذکر نشود، گفت: قیمت خودرو در بازار حباب دارد و به همین خاطر مشتریان انتظار دارند قیمت‌ها با کاهش بیشتری رو به رو شود.

وی عقیده دارد در ماه‌های اخیر عده‌ای با دستکاری قیمت هر بازار مسکن و خودرو کمر همت به تضعیف پول ملی بسته‌اند.

بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری

رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران با ذکر اینکه موافق بازگشت شورای رقابت به قیمتگذاری هستم، افزود: هر کجا که انحصار ایجاد می‌شود، باید شورای رقابت ورود کرده و بر عملکرد خودروسازان نظارت داشته باشد.

موتمنی تاکید کرد: این نظارت نه فقط برای خودروهای زیر ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان، بلکه باید همه خودروهای مونتاژی و غیر مونتاژی را شامل شود.

وی با ذکر اینکه شورای رقابت باید قیمت تمام شده خودروها را مشخص کند، یادآوری کرد: با تعیین قیمت خودرو پنج درصد زیر قیمت بازار از ابتدا مخالف بودم و در مقاطعی (مثل بهمن ماه پارسال) شاهد بودیم خودروسازان با جلوگیری از عرضه خودرو و بستن ورودی بازار، به افزایش قیمت‌ها دامن زدند تا سود بیشتری از فرمول پنج درصد زیر نرخ بازار نصیبشان شود.

این مقام صنفی با انتقاد از بعضی‌ها که شورای رقابت را فاقد نیروی کارشناسی برای تعیین قیمت‌ها می‌دانند، گفت: بیش از ۱۰ هزار نمایشگاه دار و بنگاه دار خودرو در کشور فعال هستند که می‌توانند به شورای رقابت در این زمینه یاری برسانند و چنین سخنانی فقط از طرف عده‌ای کاسب که در سایت‌ها و اپلیکیشن ها به دنبال سوء استفاده از قیمت‌ها هستند، مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: قیمت خودرو از قیمت مواد اولیه و قطعات، تعرفه ورودی گمرک، سود منطقی هفت تا ۱۲ درصدی و غیره تشکیل شده، نه اینکه عده‌ای به دنبال سودهای ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی هستند.

موتمنی بیان داشت: وقتی عرضه به اندازه کافی در بازار انجام شود، نظام عرضه و تقاضا خودش قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۹ اردیبهشت ماه در بررسی طرح ساماندهی بازار خودرو، بند مربوط به مرجع قیمتگذاری خودرو را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت دوباره شورای رقابت را مرجع قیمتگذاری خودرو معرفی کردند.

ایرنا

۵ دلیل عجیب برای افزایش قیمت خودرو

آیا کاهش قیمت خودرو ادامه خواهد داشت؟

فرایندهای صوری موجب افزایش قیمت خودرو شده است

توضیحات وزیر صنعت درباره دلایل کاهش قیمت خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

4 دیدگاه ها برای "موج افزایش قیمت خودرو فروکش کرد"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
اکبر
مهمان

نظر کارشناس غلط است چون قیمت را از دیوار بر نداشتند اینجا ایران است وقتتی که آگهی را در دیوار مشاهده میکنید در بازدیدها ی اخیر قیمت میاد ویا نشان می کنید

نیما
مهمان

ماه رمضان شده و همه بازارها راکد شده. به امید خدا بعد از عید بیایید تحیل کنید که چرا دوباره قیمتا داره میره بالا!!!

رضا
مهمان

تحلیل های آبکی و تکراری .

سعید
مهمان

دقیقا ، ولی شایدم قصدشون خیر و کمک کردن به روند نزولی باشه