تسهیلات اعطایی به خودروسازان حدود ۸۵۰ میلیون تومان بوده است

چهارشنبه 1 آبان 98 ساعت 17:23
تسهیلات اعطایی به خودروسازان حدود 850 میلیون تومان بوده است

یک فعال صنعت قطعه با ذکر اینکه بهره بانکی چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات اعطایی به خودروسازان نزدیک به ۸۵۰ میلیون تومان بوده است،گفت: اگر واقعاً قرار بود تسهیلاتی به خودروسازان و قطعه‌سازان بدهند پولش را جای دیگر خرج نمی‌کردند.

رییس کل بانک مرکزی طی روزهای اخیر گفته بود که بانک مرکزی بنا بود ۸۴۴ میلیون یورو به طور ارزی و چهار هزار میلیارد تومان به طور ریالی به خودروسازان تسهیلات پرداخت کند، حتی ما حاضر بودیم که وام ارزی خودروسازان به صورت ریالی پرداخت شود ولی آن‌ها ریسک نوسان ارز را نپذیرفتند و تسهیلات در نظر گرفته شده برای خودروسازان در جای دیگری خرج شد.

در واکنش به این اظهارات، جعفر نصیری گفت: اواخر سال ۹۷ به میزان چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی به خودروسازان اعطا شد ولی بهره بانکی آن  ۸۵۰ میلیون تومان بود، در تمام دنیا دولت‌ها وقتی قصد کمک به یک صنعت را دارند دیگر برای آن سفره پهن نمی‌کنند و به فکر سود خودشان نیستند.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با گلایه از میزان بالای بهره بانکی، ادامه داد: با این بهره بانکی فشار مضاعفی بر خودروسازان تحمیل شده، دولت‌ها برای کمک به صنایع یا وام بلاعوض و کم بهره می‌دهند و یا اینکه ضریب ریسک را تا حدودی می‌پذیرند ولی بانک مرکزی ایران از طریق این منبع مالی بنگاه‌داری می‌کند و نمی‌خواهد ضرر کند.

نصیری افزود: رییس بانک مرکزی گفته که حتی ۸۴۴ میلیون یورویی هم که قرار بود به طور ارزی به خودروسازان پرداخت شود هزینه کارهای دیگری شده یعنی چاله این پول از قبل کنده شده بود و حالا به گردن خودروساز میندازند.

او با ذکر اینکه جایگاه صنعت خودرو هنوز در ایران تعریف نشده است، یادآوری کرد: اگر این صنعت برای اقتصاد کشور با ارزش است دولت باید از آن حمایت کند ولی اگر ارزشی ندارد که تکلیف ما را مشخص کنند تا هر روز چالش جدیدی نداشته باشیم.

نصیری در پایان تصریح کرد: توقع ما از دولت وام بلاعوض نیست، ولی انتظار داریم که برای حمایت از این صنعت مادر، حداقل تسهیلاتی با بهره پایین در نظر گرفته شود و برای بازپرداخت آن هم به خودروسازان فرصتی بدهند تا در شرایط مناسب وام را تسویه کنند.

اقتصادآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar