تغییر معادلات صنعت خودرو در ایران

دوشنبه 22 مهر 98 ساعت 17:43
تغییر معادلات صنعت خودرو در ایران

معادلات صنعت خودرو در ایران در حال تغییر است، این را از لابلای سخنان سیاستگذاران صنعتی ایران می‌توان دریافت.

شاید بتوان فراز این تغییر را در بدعهدی پژو و رنو نسبت به تعداتشان در ایران دانست، خداحافظی بی‌موقع این دو کمپانی اروپایی موجب شده است معادلات صنعت خودرو در ایران دستخوش تغییری جدی شود.

اگرچه برخی از بازگشت مجدد پژو و رنو به ایران، پس از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گویند ولی وزیر صنعت، معدن و تجارت موضعی سخت در این مورد دارد. وی می‌گوید بدون شک پس از تحریم، رفتار امروز شرکت‌ها در همکاری‌های ما مؤثر خواهد بود.

اکنون نگاه صنعت خودروی ایران به شرق دوخته شده است، صحبت از همکاری با ترکیه، آذربایجان و روسیه به میان آمده است. پیش‌تر البته همکاری با چینی‌ها طعم شرقی را در کام صنعت خودروسازی ایران ریخته بود. سهم چینی‌ها از بازار ایران هم البته سهم قابل توجهی محسوب می‌شود ولی باید در نظر داشت خودروهای چینی هیچ گاه به خودروهای محبوبی برای مصرف کننده ایرانی تبدیل نشده‌اند.

هر چند پیش از تشدید تحریم‌ها چینی‌ها همکاری مناسبی با صنعت خودروسازی ایران داشتند ولی پس از تشدید تحریم‌ها و اعلام موضع تازه امریکا علیه ایران، آن دسته از کمپانی‌های چینی که آینده را در اروپا و امریکا جستجو می‌کردند، سطح روابط خود با خودروسازان ایرانی را به شکلی محسوس کاهش دادند. ایران حالا برای آن دسته از شرکت‌های چینی محل امنی محسوب می‌شود که فعلاً برنامه‌ای برای حضور در غرب ندارند. این اما همه داستان صنعت خودروسازی نیست.

صحبت اما این بار محدود به چین نیست. همسایه غربی و شمالی ایران این بار پایشان به میدان باز شده است.

ترکیه

ترکیه جایگاه مناسبی در صنعت قطعه سازی جهان از آن خود کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده کمپانی‌های خودروسازی معتبر جهان در ترکیه حضور دارند و حالا ترکیه در صدد است از پی سال‌ها فعالیت در این صنعت، راه تازه‌ای را پیش پای خود بگشاید. معرفی برند ملی. گفت و گوهای متعددی بین مقامات ایران و ترکیه انجام گرفته و گفته می‌شود چراغ‌ها از سوی دو طرف سبز است، اینجاست که قرار است صنعت خودروسازی ایران و ترکیه گره بخورند تا اتفاقی تازه در منطقه رخ دهد. محمدرضا نجفی منش گفت: ما مذاکرات گوناگونی با فعالان صنعت خودروسازی در ترکیه داشتیم و اتفاقاً ترک‌ها هم از همکاری با ایران استقبال می‌کنند.

رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی و کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اشتراکات منطقه‌ای و سیاسی گفت: ما حتی فراتر از این به موضوع همکاری منطقه‌ای نگاه می‌کنیم، به عنوان مثال پیشنهادی در مورد همکاری ایران، ترکیه و روسیه در صنعت خودروسازی را ارائه کردیم و در صورت انعقاد چنین قراردادی می‌توان خودرویی برای بازاری با جمعیتی حدود ۸۰۰ میلیون نفر تولید کرد. اکنون شمارش معکوس برای شروع این همکاری آغاز شده است.

روسیه

داستان روسیه با ترکیه تفاوت‌هایی جدی دارد. ماجرا هنوز روشن نیست، گفت و گوهای پراکنده‌ای در این مورد انجام شده است ولی بسیاری عقیده دارند امکان همکاری در این سطح و ساختار نیست چون که ۶۷ درصد سهام این شرکت متعلق به رنوست و اگر امکان همکاری وجود داشت، رنو به طور مستقیم وارد بازار ایران می‌شد. با این حال بعضی کارشناسان هنوز گزینه همکاری سه جانبه را محتمل می‌دانند. میان ایران و ترکیه و روسیه.

از طرف دیگر احمد نعمت بخش، دبیر انجمن خودروسازان نیز می‌گوید: در وضعیتی که اروپایی از بازار ما خارج شده‌اند و چینی‌ها هم در واقع همکاری نمی‌کنند؛ ممکن است لادای روسی با شرکت‌های ایرانی قرارداد مشترک بسته باشند چون بنده اطلاعات جزیی ندارم و معلوم نیست چه شرکتی قرار است با لادای روسی همکاری کنند ولی احتمال اینکه با یکی از تولیدکنندگان خودروی داخلی قرارداد منعقد کنند، وجود دارد. باید جزییات این قرارداد مشخص شود چون سهم داخل حداقل باید ۳۰درصد به بالا از تولیدات را به خود اختصاص دهد تا وزارت صمت اجازه تولید دهد.

آذربایجان

اکنون خبرهای تازه‌ای از همکاری دو کشور ایران  آذربایجان در تلوید خودروهای سنگین به گوش می‌رسد. این بار اما راوی وزیر صنعت، معدن و تجارت است. رضا رحمانی در این مورد گفته است: یک واحد مشترک هم امسال کلنگ زنی شد، که قرار است یک شرکت ایرانی با یک شرکت آذربایجانی خودروی سنگین تولید کنند. ایران خودرو البته در این کشور آذربایجان یک واحد تولیدی دارد که خودروهایی چون سمند را تولید می‌کنند ولی این بار داستان همکاری مشترک برای تولید خودروی سنگین است.

خبرآنلاین

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar