خودروسازان چند دستگاه خودرو در سال ۹۹ تولید کردند؟

دوشنبه 30 فروردین 00 ساعت 11:15
خودروسازان چند دستگاه خودرو در سال 99 تولید کردند؟

هرچند تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده بود، اما بررسی آمارهای رسمی وزارت صنعت، معدن حاکی از تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۲ دستگاه خودرو و کمتر از برنامه در سال ۹۹ است.

میزان تولید یاد شده مشتمل بر تولید ۹۰۳ هزار و ۳۱۴ دستگاه سواری (بیش از ۹۱ درصد کل تولیدات)، ۸۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه وانت، پنج هزار و ۸۴۰ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده، ۹۴۴ دستگاه اتوبوس، ۷۸۹ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس و ۲۵۷ دستگاه ون است.

با توجه به تولید ۸۳۱ هزار و ۹۹۶ دستگاه انواع خودرو در سال ۹۸، رشد ۱۹.۲ درصدی در این حوزه به ثبت شده است.

ایران‌خودرو در سالی که گذشت با تولید ۵۰۵ هزار و ۱۳۸ دستگاه خودرو، عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کرد. تولید ایران‌خودرو در هم‌سنجی با سال ۹۸ با رشد ۳۵.۶ درصدی همراه شد.

پس از آن، سایپا با تولید ۴۲۰ هزار و ۴۶۰ دستگاه خودرو در جایگاه دومین خودروساز بزرگ کشور قرار گرفت. تولید این خودروساز نیز در مقایسه با سال ۹۸، رشد ۱.۳ درصدی تجربه کرد.

قبل از این وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌کرد: سیاست این وزارتخانه رقابتی کردن صنعت خودرو در داخل و استفاده از همه شرکت‌های توانمند در این حوزه است.

«علیرضا رزم‌حسینی» گفت: مطابق طرح وزارت صنعت، افزایش ۵۰ درصدی میزان تولید خودرو تا پایان خرداد سال ۱۴۰۰ به اجرا درخواهد آمد.

«بهمن صالحی‌نیا» رییس هیات عامل ایدرو نیز برنامه امسال وزارت صنعت را تولید ۱ میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد که یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه از آن در دو خودروساز اصلی یعنی ایران‌خودرو و سایپا و ۱۵۰ هزار دستگاه در شرکت‌های بخش خصوصی تولید خواهد شد.

در این زمینه، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: دست‌یابی به منویات رهبر انقلاب و تحقق شعار سال ۱۴۰۰، با رفع مشکلات نقدینگی و تامین مواد اولیه مورد نیاز امکان‌پذیر است

«مازیار بیگلو» اضافه مرد: هرچند سال گذشته در مقایسه با سال ۹۸ جهشی در روند تولید خودرو و قطعه در کشور شاهد بودیم، اما می‌توانستیم با رفع برخی مسائل و مشکلات، همچنین تامین امکانات و زیرساخت‌ها تولید بیشتری را در کشور رقم بزنیم.

او ادامه‌ داد: این در حالی است که در صورت رفع مشکلات نقدینگی و اصلاح قیمت‌گذاری‌ها، به‌طور بالقوه توان تولید قطعه برای سه میلیون دستگاه خودرو در کشور در سال وجود دارد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar