تعدیل قیمت‌ها و تأمین مواد اولیه از جمله مشکلات اساسی قطعه‌سازان است

چهارشنبه 21 فروردین 98 ساعت 15:47
تعدیل قیمت‌ها و تأمین مواد اولیه از جمله مشکلات اساسی قطعه‌سازان است

رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت: امکان رسیدن به رونق تولید در سال جدید با ارائه تسهیلات بانکی و اصلاح قیمت‌ها وجود دارد. تعدیل قیمت‌ها و همچنین بحث تأمین مواد اولیه از جمله مشکلات اساسی قطعه‌سازان ایران است.

محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه گفت: قول‌هایی در مورد ترخیص قطعات از گمرک داده شده ولی در این رابطه اطلاع جدیدی وجود ندارد. در سال رونق تولید، قطعه‌سازان مثل گذشته آماده تولید هستند اما باید یک سری از مسائل برطرف شود. مواردی مثل اصلاح قیمت‌ها و ارائه تسهیلات بانکی با توجه به ۲ الی ۳ برابر شدن قیمت مواد اولیه باید انجام شود. در این صورت امکان رسیدن به مبحث رونق تولید به مورد در رابطه با قطعه‌سازان وجود خواهد داشت.

مشکلات تأمین مواد اولیه

وی در ادامه گفت: مشکل مواد اولیه نه تنها برای مواد تأمین شده در خارج از کشور بلکه برای داخلی‌ها هم وجود دارد. افزایش قیمت و زمان و نحوه تأمین مواد اولیه در داخل کشور هم با مشکلاتی رو به رو است. همانطور که گفته شد به طور کلی قیمت مواد اولیه ۲ الی ۳ برابر شده است. می‌توان گفت که رشد قیمت در مواد اولیه حتی بیش از نمونه‌های خارجی است که شاید بتوان بی‌برنامگی و یا نیاز به سود بیشتر را از جمله دلایل آن دانست. قطعاً قیمت مواد اولیه در داخل کشور به نرخ ارز بستگی ندارد، به عنوان مثال قیمت آلومینیوم در داخل از ۶ هزار تومان به ۳۶ هزار تومان رسیده است و یا یک چسب مخصوص برای ساخت لنت از ۸ به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

ماجرای ممنوعیت واردات لنت

وی در خصوص تولید لنت ترمز در داخل کشور اعلام کرد: با توجه به این که ممنوعیت وارداتلنت ترمز در کشور وجود دارد در هم اکنون نزدیک به ۵۰ واحد لنت‌سازی در کشور در حال فعالیت هستند. این نکته را باید عرض کرد که امکان ساخت لنت ترمز حتی برای یک دستگاه خودرو هم در کشور وجود دارد. به طور کلی می‌توان گفت توان تأمین لنت ترمز برای هر خودرویی در کشور وجود دارد پس مشکلی از بابت ممنوعیت واردات نخواهیم داشت.

مشکلات اساسی قطعه‌سازان

نجفی‌منش در مورد اصلی‌ترین مشکلات قطعه‌سازان اظهار کرد: در سال پیش طبق آخرین آماری که داشتیم قطعه‌سازان در سال اخیر نزدیک به ۳۷ درصد تعدیل نیرو داشتند. امسال اصلی‌ترین مشکل قطعه‌سازان مربوط به تعدیل قیمت است چون که ما ۴۲ درصد افزایش دستمزد در سال جاری را داریم. تأمین مواد اولیه خارجی هم از جمله دیگر مواردی است که جزء مشکل قطعه‌سازان محسوب می‌شود. ضمن این که هم اکنون حواله پول برای کشورهای خارجی حداقل ۱۵ درصد هزینه صرافی انجام می‌شود. این عامل را می‌توان اجهافی برای خریدهای خارجی دانست که باید مشکل آن حل شود.

خودکفایی ۸۰ درصدی قطعات

نجفی‌منش در پایان به بیان اطاعاتی در مورد داخلی‌سازی قطعات پرداخت: هم اکنون در قطعه‌سازی کشور بحثی که وجود دارد این است که ۵۰ الی ۶۰ درصد یک خودرو را قطعات تشکیل می‌دهد. در این میان ۵۰ الی ۸۰ درصد قطعات داخلی و مابقی به صورت وارداتی است. میزان خودکفایی به طور کلی برای هر خودرویی متفاوت است و از

جمله قطعات با خودکفایی کمتر می‌توان به قطعات پلیمری، الکترونیکی و همچنین مشکل در بعضی مواد اولیه اشاره کرد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar