تلاش برای کاهش قیمت خودرو در ایران

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
تلاش برای کاهش قیمت خودرو در ایران

آهنگ بازگشت قیمت خودرو در حاشیه بازار طول ۱۰ روز اخیر با تکلیف دولت به خودروسازان برای بالا بردن عرضه تند شده ولی نابسامانی سامانه‌های فروش نقدی و پیش فروش اینترنتی خودروهای داخلی متقاضیان خودرو را سردرگم کرده است.

با گذشت چند روز از اجرای طرح‌های فروش عیدانه ایران خودرو، دیروز سایپا هم مرحله نوزدهم فروش اینترنتی محصولات خود را به نحوه فروش نقدی با تاریخ تحویل ۷ تا ۴۵ روزه و پیش فروش با موعد تحویل در آخر شهریورماه امسال، اجرا کرد. در این طرح خودروهای آریو اتوماتیک به طور فروش نقدی با موعد تحویل ۷ روزه و پیش‌فروش برای تحویل در پایان شهریورماه و سراتو آپشنال فروش نقدی با موعد تحویل ۴۵ روزه و چانگان CS35 فروش نقدی با موعد تحویل ۴۵ روزه و پیش‌فروش برای تحویل در پایان شهریور عرضه شدند.

در عین حال بیشتر محصولات پرتقاضای این گروه مثل انواع پراید، تیبا و ساینا فقط به طور پیش‌فروش و با موعد تحویل در پایان شهریورماه عرضه شد. همینطور این بار از عرضه خودروهای تولید مشترک اروپایی و پرتقاضا مثل انواع تندر ۹۰ و ساندرو خبری نبود. پیش از این هم کمپانی ایران خودرو در ۲ مرحله، فروش اینترنتی محصولات خود را به مناسبت عید فطر در دستور کار قرار داده بود که در هر دو مرحله، مشتریان خرید خودرو با اختلال در سامانه فروش رو به رو شدند.

با وجود این، اجرای مرحله دوم طرح فروش عیدانه محصولات ایران خودرو همچنان ادامه دارد و مشکلات پیشین سامانه فروش اینترنتی این گروه هم مرتفع شده است. در این مرحله به جز خودروهای سوزوکی گراند ویتارا و محصولات تولید مشترک با پژو و رنو، امکان ثبت نام برای خرید دیگر محصولات این گروه خودروسازی به طور پیش فروش وجود دارد. پیش از این مصطفی خان کرمی، معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو از اجرای مرحله بعدی عرضه محصولات این گروه با قیمت قطعی از اوایل تیرماه امسال و تداوم این شیوه تا آخر امسال برای پاسخگویی به تقاضای بازار خبر داده بود.

همینطور از چندی پیش گروه‌های مدیران خودرو و پارس خودرو عرضه محصولات مونتاژ چینی خود را به طور فروش نقدی یا پیش‌فروش در دستور کار قرار داده‌اند.

اتلاف وقت متقاضیان خرید اینترنتی خودرو

ثبت نام برای خرید خودروهای سایپا برابر با شرایط تازه فروش اعلام شده در مرحله نوزدهم فروش محصولات این شرکت از ساعت ۱۰ صبح دیروز شروع شد و مطابق همه طرح‌های فروش اینترنتی خودرو، بازهم اختلال در سامانه و نبود امکان ورود به سیستم حرف اول ثبت نام در این طرح فروش اینترنتی بود.

بنابر اعلام شرکت خودروسازی سایپا در طرح یاد شده، فروش ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو با شرایط تازه فروش نقدی، پیش فروش و فروش اقساطی هدفگذاری شده است. ولی از همان دقایق اول اجرای طرح، سامانه فروش محصولات سایپا در هم بر هم شد و امکان ورود مشتریان به سامانه وجود نداشت.

در این طرح هم فقط عرضه محدود تعدادی از خودروهای تولید داخل و مونتاژ چینی و یک محصول مونتاژ کره‌ای برای عرضه به متقاضیان مدنظر قرار گرفته و از عرضه خودروهای پرتقاضای تولید مشترک فرانسوی خبری نیست. نکته حائز اهمیت در طرح فروش اینترنتی محصولات سایپا عرضه سراتوی آپشنال بود.

فروش این خودرو یکی از علت‌های اصلی بالا رفتن تعداد مراجعه کنندگان و مشتریان به سامانه فروش اینترنتی سایپا بود. استقبال از این خودرو به اندازه‌ای بود که ظرفیت فروش آن با گذشت چند ساعت تکمیل شد.

همین کار باعث شد امکان ورود و ثبت نام مشتریان برای خرید دیگر محصولات سایپا تسهیل شود؛ اگر چه بازهم خیلی از مشتریان خرید خودرو موفق به ثبت نام نشدند.

ثبت‌نام‌هایی که پرید

مطابق طرح‌های پیشین فروش اینترنتی گروه‌های خودروسازی در طرح تازه فروش محصولات سایپا هم بالا نیامدن سایت در موعد چند ثانیه‌ای مقرر یا واژه «ظرفیت تکمیل شد» بیشترین نتیجه‌ای بود که پیش روی متقاضیان خرید قرار می‌گرفت. اندک مشتریانی که موفق شدند به سامانه فروش وارد شوند هم یا با پیام تکمیل ظرفیت رو به رو شدند یا در مراحل گوناگون و حتی پس از ثبت نام با خطای سیستم رو به رو و به طی دوباره فرایند خرید مجبور شدند.

دیروز مجوز ورود به سامانه خرید محصولات سایپا ۵ تا ۲۰ ثانیه و به فاصله هر ۱۵ دقیقه تعیین شده بود. یکی از متقاضیان خرید محصولات سایپا که برای پرداخت وجه و پیش‌خرید خودروی چانگان CS35 از ۱۰ صبح تا بعدازظهر به‌طور پشت سر هم به سامانه فروش سایپا مراجعه کرده بود گفت: مطابق طرح‌های پیشین فروش اینترنتی گروه‌های خودروسازی، در طرح دیروز سایپا هم در ساعات اولیه اصلاً امکان ورود به سامانه فروش وجود نداشت ولی با گذشت زمان، وضعیت بهتر شد.

حسین مهدوی با بیان اینکه بعد از چندین بار تلاش ناموفق وارد سامانه فروش این خودروی چینی با موعد تحویل در پایان شهریورماه امسال شدم ولی هنگام طی مراحل ثبت نام چندین بار سیستم پیغام خطا ارسال کرد، افزود: سرانجام با سختی‌های زیاد به تکمیل مراحل ثبت نام و پرداخت وجه پیش خرید این خودرو موفق شدم و با اتمام مراحل ثبت نام و پرداخت الکترونیک، وجه رسید ثبت نام را کسب کرده و از سامانه خارج شدم ولی با گذشت چند دقیقه وجه پرداختی برای پیش‌خرید خودروی مذکور به‌حساب بانکی اینجانب عودت داده شد و سامانه از خطای ثبت نام برای پیش خرید خودرو خبر داد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

1 دیدگاه برای "تلاش برای کاهش قیمت خودرو در ایران"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
نام
مهمان

مردم ایرانو با این طرح های فروش صوری شون که همشون به صورت نمایشی هستش مسخره کردن همه ی این خطا ها هم ساختگیه و از همون اول ماشینایی که نمیخوان بفروشنو میزنن تکمیل ظرفیت شد که کسی نتونه بخره تا بتونن توی بازار آزاد ۲ برابر قیمت بفروشن
دیگه این کلاه برداریا قدیمی شده
متاسفم برای دولت ایران که هیچ رسیدگی نمیکنه