تولید خودروی خودران در ایران بازی با جان مردم است

شنبه 18 آبان 98 ساعت 13:09
تولید خودروی خودران در ایران بازی با جان مردم است

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: زمانی که هوشمندسازی حمل و نقل خودرو در کشور در حد صفر است چطور می‌توانیم خودروی خودران را به عرصه تولید برسانیم و با جان مردم بازی کنیم؛ این بحث‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

طراحی، تولید و بکارگیری تاکسی‌های پرنده، خودروهای برقی و اکنون خودروی خودران ، موضوعاتی است که هرچند وقت از طرف متولیان توسعه حمل‌ و نقل پیشرفته شنیده می‌شود.

در این وضعیت، سؤال اینجاست که خودروسازی ایران چه سهمی از برقی‌ها، هیبریدها و خودران‌ها خواهد داشت؟ آیا اصلاً قرار است خودروسازی ایران در مسیر چنین فناوری‌های مهمی قرار گیرد؟ اگر جواب مثبت است، چه اقداماتی تا به امروز برای طراحی و تولید خودروهای موردنظر انجام شده و چه زمانی به این فناوری خواهیم رسید؟

این درحالی است که چندی پیش محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توییتی از اقدامات این وزارتخانه در راستای توسعه فناوری خودرو هوشمند خبر داد و اعلام کرد تا آمدن اینترنت ۵G وقتی نمانده است.

مدت‌هاست صحبت از اینترنت ۵G در جهان خودروسازی است و خیلی از گروه‌های خودروساز دنیا به دنبال برقراری آن در محصولات خود هستند. این شرکت‌ها قصد دارند با استفاده از این سیستم، پروژه بزرگ خودران‌ها را پیش ببرند.

اما با حال و روز صنعت خودرو، شرایط تولید خودروهای داخل در وضعیت سختی به سر می‌برد حالا مسئولان در پی برنامه ریزی برای تولید محصولات نوین در این صنعت هستند.

هرچند انتظار می‌رفت هرچه خودروها جدیدتر و به‌روزتر می‌شوند، قطعه‌سازان هم متناسب با آنها به‌روزرسانی شوند، ولی نه تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه برخی شرکت‌های قطعه‌سازی به جای بهبود کیفیت تولید، به سراغ واردات رفته‌اند.

وضعیت به شکلی است که قطعه‌سازان کشور نتوانسته‌اند در مواقع بحرانی، خودروسازان را آنطور که باید، پشتیبانی کنند و این موضوع اتفاقاً در دوران سخت تحریم به شدت خود را نشان داد.

از خودروی خودران‌ چه می‌دانند ؟

«بیشتر وسایل نقلیه موجود در جاده‌های امروزی در سطح صفر قرار دارند به این معنی که به صورت دستی کنترل می‌شوند و احتمال هر خطا و خطری در آن وجود دارد ولی از طرف دیگر ورود تکنولوژی نوین به صنعت خودروسازی هم وابسته به تغییرات جدی در موضوع استانداردسازی جاده‌ها و خیابان‌ها جهت رفت و آمد چنین خودروهایی است، از طرف دیگر بحث توسعه اینترنت G5 است که هم اکنون کشور با ضعف جدی در همه این موارد روبروست».

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اعلام این مطلب، در رابطه با برنامه ریزی برای تولید خوروی خودران در کشور گفت: موضوع توانایی تولید محصولات نوین در صنعت خودرو یک مقوله خاص است که در نهایت این بحث می‌توان ادعا داشت که محققان و مهندسین کشور توانایی طراحی چنین خودروهایی و رقابت با دیگر کشورهای پیشتاز در این زمینه را دارند.

امیرحسین کاکایی گفت: ولی باید به این نکته توجه داشت که تولید خودروهای خودران تنها با طراحی و ایده پردازی قابل تولید و بکارگیری نیست.

وی تصریح داشت: به خاطر نبود ظرفیت اقتصادی در کشور تولید خودروی خودران عملاً دور از انتظار است و دستیابی به تولید محصولات نوین نیاز به پول دارد که هم اکنون چنین چیزی وجود ندارد.

چه امیدی به تولید خودروی خودران بسته‌اند؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: طی سال‌های گذشته زنجیره صنعت خودرو از فقدان سرمایه و نقدینگی دچار بحران شده است و خط تولید بیشتر محصولات با کندی فعالیت دارد پس چه انتظاری است که بتوان به تولید خودروهای نوین امید بست؟!

کاکایی ادامه داد: موضوع خودروهای هوشمند به بسیاری از فناوری‌های نوین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا وابستگی‌هایی دارد، از اینرو لازم است که به سازگاری بین استراتژی‌های تدوین شده برای هر کدام از موارد وابسته و ضروری بر تبیین زیرساخت حضور این خودروها در کشور توجه شود تا از مجدداً کاری یا تضاد در راهبردها اجتناب شود.

کارشناس صنعت خودرو گفت: زمانی که هوشمندسازی حمل و نقل خودرو در کشور در حد صفر است چطور می‌توانیم خودروی خودران را به عرصه تولید برسانیم و با جان مردم بازی کنیم؛ این بحث‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد.

برای بکارگیری خودروهای خودران زیرساختی وجود ندارد

کاکایی گفت: از طرف دیگر کاربرد چنین محصولاتی در کشور ما به زیرساخت‌های لازم نیاز دارد که هم اکنون خیابان‌ها و جاده‌های ما فاقد تمام این زیر ساخت‌ها هستند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: برای استفاده از محصولات نوین در صنعت خودرو باید در ابتدا زیر ساخت‌ها فراهم شود و در نهایت با توجه به فنون جدید در این صنعت به فکر تولید باشیم.

به گفته این استاد دانشگاه هم اکنون خیلی از خودروهای وارداتی به خاطر دارا بودن امکانات به‌روز و همچنین استانداردهای بین المللی نمی‌توانند در کشور ما رفت  و آمد کنند چون که خیلی از آبشن هایی که بر روی این خودروها تجهیز شده است با سیستم تردد در کشور ما مغایرت دارد.

چالش‌های حضور خودروی خودران در ایران

کاکایی گفت: وسایل نقلیه اتوماتیک این قابلیت را دارند که نقشه‌های خود را با استفاده از ورودی حسی خود به‌روزرسانی کنند. بنابراین این وسایل قادرند حتی در محیط‌های کاملاً ناشناس هم به خوبی حرکت کنند و درک درستی از محیط داشته باشند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در مورد چالش‌های حضور این نوع خودروها گفت: مهم‌ترین چالش موجود در صنعت خودرو کشور نبود تصویر کلان از آینده صنعت حمل و نقل شهری و بین شهری است که در کنار مسائلی چون مصرف انرژی و هوشمندی حمل و نقل نیاز به توجه ویژه دارد.

به گفته کاکایی، در ابتدا نیاز است که به طراحی و تدوین نقشه راه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه‌های مرتبط با هوشمندسازی حمل و نقل خودرو مانند خودروهای برقی، متصل، هوشمند و معابر، علائم هوشمند و غیره اقدام شود که در این برنامه مشخص خواهد شد که کشور در کدام حوزه و در چه سطحی از خودرو هوشمند وارد شود و در مورد میزان تولید داخل یا واردات آن و رعایت نسبت بین آنها چگونه اقدام شود.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت یادآور شد: ماهیت سریع و مستمر تحولات در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیازمند همکاری مستمر درون بخشی و فرابخشی برای ایفای نقش مناسب حاکمیتی در این حوزه است.

قبل از تولید خودروی خودران بسترها فراهم شود

کاکایی با تاکید بر اینکه اینگونه همکاری‌ها از الزامات حکمرانی در عرصه تحول دیجیتال هم محسوب می‌شوند، قطعاً برای توسعه چنین فناوری‌هایی باید تمام بخش‌ها پیش از اینکه کلید تولید زده شود به موضوع حمایت و آماده سازی بستر حضور چنین خودروهایی اهتمام بورزند .

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت می‌گوید: تا زمانی که زیرساخت‌های لازم برای رفت و آمد خودروهای خودران در کشور فراهم نشود نمی‌توان جان مردم را به بازی گرفت و این بحث‌ها تنها جنبه تبلیغاتی دارد .

وعده تولید خودران ها

حال با توجه به اظهارات وزیر ارتباطات، ظاهراً خودروسازی ایران هم قصد دارد در مسیر جهانی طراحی و تولید محصولات خودران قرار بگیرد؛ موضوعی که منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه حمل‌‌و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم بر آن تاکید می‌کند.

منطقی در این زمینه با ذکر اینکه خودروهای برقی، خودروهای متصل، خودروهای اشتراکی و خودروهای خودران، جزو چهار حوزه هوشمند‌سازی خودروها یا به‌ نوعی خودروهای آینده هستند می‌گوید: بنابراین در نسل جدید خودروسازی با این چهار پدیده مواجه هستیم و اگر می‌خواهیم به این موضوع (فناوری هوشمند خودروسازی) ورود کنیم، باید هر چهار مورد آن را مدنظر داشته باشیم.

اقتصاد ۲۴

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar