جزئیات قاچاق خودرو از زبان رئیس گمرک

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
جزئیات قاچاق خودرو از زبان رئیس گمرک

رئیس کل گمرک ایران در مصاحبه‌ای به توضیح جزئیاتی واردات غیرقانونی هزاران دستگاه خودرو به کشور پرداخت. در این گفت‌وگو وی یک بار دیگر بر عملکرد قانونی گمرک در واردات خودروهای مذکور تاکید و تخلفات سازمان یافته در ثبت سفارش این خودروها را تأیید کرده است.

فرود عسگری همینطور گفته است که اتومبیل کالایی نیست که به راحتی بتوان آن را قاچاق کرد چون پیش از آن ضوابط فنی اتومبیل باید رعایت شود و کمیته‌ای در وزارت صنعت، معدن و تجارت وجود دارد که برای واردات خودرو تصمیم گیری می‌کند و بحث استاندارد، اندازه مصرف سوخت و موارد محیط زیستی و دیگر موارد را در نظر می‌گیرند. وی با تشریح ورود غیرقانونی ۶۴۰۰ خودروی مطرح شده عنوان کرده که واردکننده، خودرو را به گمرک اظهار کرده و ما در سامانه فراخوان ثبت‌سفارش را انجام می‌دهیم و عوارض محاسبه شده و کنترل دوباره از نظر تأیید مجوزها صورت می‌گیرد. دوباره مجوز ثبت‌سفارش به طور فایل‌اکسل به سازمان توسعه تجارت ارسال می‌شود و آنها باز هم بررسی و تأیید آن را به طور کامنت در سامانه اعلام می‌کنند و سیستم اجازه ترخیص را بر پایه ثبت سفارش می‌دهد و این اتفاق برای همه خودروها افتاده است و از نظر ما هیچ مشکلی ندارد.

وی در مورد اینکه گفته شد ثبت‌سفارش این خودروها جعلی بوده است، عنوان کرد: برای این ۶۴۰۰ خودرو در سامانه گمرک، ثبت‌سفارش وجود دارد و ما نمی‌توانیم آن را تشخیص دهیم که جعلی هست یا نیست. در حال حاضر ادعا مبنی بر جعل مطرح شده است. کاملاً متولی تأیید یا عدم تأیید اصالت ثبت‌سفارش گمرک نیست. معاون وزیر اقتصاد به بزرگی و جزئیات جریان خودروها اشاره کرد و افزود: سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به ما اعلام کرد که ثبت‌سفارش ۶۴۸۱ دستگاه خودرو ابهام دارد و صراحتاً اعلام کرد که صدور مجوز ثبت‌سفارش این شمار خودرو در این سازمان غیرقانونی یا شائبه دار بوده و از این تاریخ تا اطلاع بعدی با ثبت‌سفارش‌های اعلامی خودرویی ترخیص نشود. رئیس‌کل گمرک بیان کرد:‌ مجبوریم طبق اطلاع آنها در راستای ماده ۱۰۵ امور گمرکی اقداماتی اعمال کنیم و به استناد نامه آنها پیگیری‌هایی انجام دهیم، ولی انجام تشریفات گمرکی طبق مقررات بوده است. بنابراین به گمرکات ابلاغ کردیم از محل ثبت‌سفارش‌هایی که مورد ادعای سازمان توسعه تجارت است خودرویی ترخیص نشود که بیشتر از ۴ هزار خودرو وجود دارد که یا به گمرکات اظهار نشده یا اقدامی برای ترخیص نکردند و در گمرک متوقف هستند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar