جلوگیری از شماره گذاری خودروهای فاقد ایربگ و ABS

شنبه 3 آذر 97 ساعت 12:17
جلوگیری از شماره گذاری خودروهای فاقد ایربگ و ABS

درحالی که در روزهای پیش افرادی در فضای مجازی از حذف ۲ قطعه ایمنی اصلی خودروها یعنی ایربگ (کیسه هوا) و ترمز ای. بی. اس (ABS) به خاطر تشدید تحریم‌ها خبر داده بودند، یک مقام مسئول در سازمان ملی استاندارد ایران این موضوع را تکذیب کرد.

مطابق وعده سازمان ملی استاندارد ایران برای خروج خودروهای غیراستاندارد و بی کیفیت از خطوط تولید، از ابتدای دی ماه امسال بازرسی استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی شروع می‌شود.

نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران پیشتر در جمع خبرنگاران اظهار کرده بود: زمانی که این سازمان مطمئن شود خودروساز مربوطه به سمت ارتقای کیفیت و استاندارد خودرو حرکت کرده، در صورت لزوم برای استحصال کامل آن استانداردها، فرصت داده می‌شود.

وی اضافه کرد: نگرانی خاصی وجود ندارد و با روندی که در پیش گرفته شده، خیلی از خودروسازان قادر به تطبیق دادن خود با استانداردهای ذکر شده هستند.

پیروزبخت تاکید کرد: این سازمان هیچگونه تعدیلی در برنامه‌های اعلام شده خود در مورد استانداردهای ۸۵ گانه خودرو ندارد، وی در صورت محرز شدن برنامه خودروسازان، تحصیل این استانداردها را با تأخیر پذیرا خواهد شد.

به گفته وی، همه قطعات خودرویی هم تحت پوشش استاندارد اجباری قرار دارند و در نشست شورای سیاستگذاری وزارت صنعت در ۲ سال اخیر مصوب شد که خودروسازان مسئولیت استاندارد بودن قطعات را برعهده دارند اعم از آنچه که در خطوط تولید و یا خدمات پس از فروش استفاده شود.

با این وجود، اجرایی شدن دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان شائبه‌هایی را در مورد اجرایی شدن این استانداردها ایجاد کرد و در تازه‌ترین مورد، بعضی از سایت‌ها خبر از حذف ۲ قطعه ایمنی یعنی کیسه هوا و ترمز ABS از خودروها با هماهنگی سازمان ملی استاندارد خبر دادند؛ موضوعی که نگرانی‌های زیادی برای مردم و متقاضیان ایجاد کرد.

جلوگیری از شماره گذاری خودروهای فاقد ایربگ و ABS

در این پیوند، مدیرکل دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندراد ایران امروز (شنبه) در گفت وگوی اختصاصی ضمن رد این شایعات، افزود: این ۲ قطعه ایمنی باید بر روی خودروهای تولیدی موجود باشد و در غیر این صورت برای آن خودروها تأییدیه صادر نمی‌شود.

پیمان پیرایش ادامه داد: اگر چنین اتفاقی در خودروسازی‌ها رخ بدهد و خودروهای تولیدی فاقد این ۲ قطعه باشند، سازمان ملی استاندارد بلافاصله تأییدیه آن خودروها را ابطال خواهد کرد.

وی تاکید کرد: پلیس راهور هم از شماره گذاری چنین خودروهایی پیشگیری خواهد کرد.

برپایه این گزارش، مدولاتور ترمز ABS و بخش اعظم قطعات متعلق به کیسه هوا از خارج وارد می‌شود.

آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که در ۶ ماه اول امسال ۵۴۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۶ درصد کاهش یافته است.

در نیمه اول امسال ۲۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه وانت تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۵.۸ درصد کاهش داشته است.

تولید اتوبوس، مینی بوس و ون در این مدت رشد داشت و با رشد ۲۴.۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال اخیر به ۲ هزار و ۱۹۳ دستگاه رسید.

در ۶ ماه نخست امسال همچنین ۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه کامیون کشنده در کشور تولید شد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar