دلالی حواله برندگان قرعه کشی خودرو توسط نمایندگی‌ ها

یکشنبه 24 بهمن 00 ساعت 10:42
دلالی حواله برندگان قرعه کشی خودرو توسط نمایندگی‌ ها

اختلاف قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با بازار همچنان ادامه دارد. روش ثبت‌نام و قرعه‌کشی برای خردی خودرو نیز به راهی برای توزیع یارانه و رانت تبدیل شده. در این میان، دلالی در نمایندگی‌های ایران خودرو و سایپا، انتقاداتی را برانگیخته است. ریشه مشکل دلالی در صنعت خودرو چیست؟

اختلاف قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان با بازار و تداوم هفتگی قرعه‌کشی برای فروش خودرو، به محلی برای توزیع رانت و یارانه تبدیل شده است. عامل دلالی در صنعت خودرو چیست؟

خودروسازان در شرایطی که حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارند، همچنان طرح‌های فروش خود را به صورت هفتگی ادامه می‌دهند.

اختلاف قیمت مصوب محصولات ایران خودرو با بازار بیشتر از تولیدات سایپاست. به گونه‌ای که در مورد برخی خودروها به حدود ۱۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد. در مورد سایپا اختلاف‌های بالا حدود ۷۰ میلیون تومان است.

این اختلاف قیمت‌ها، انتقاداتی را در مورد توزیع رانت در جامعه با ادامه روش قرعه‌کشی برانگیخته. اما در این میان موضوع دیگری هم خبرساز شده است؛ دلالی در نمایندگی‌های فروش خودروسازان.
 

ممنوعیت فروش فوری خودرو در نما‌یندگی‌ها

اخیرا، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان به همین موضوع اشاره و بر ممنوعیت فروش فوری خودرو در نما‌یندگی‌ها تاکید کرده است.

او در این مورد گفت: خودروسازان به نمایندگی‌ها اجازه فروش نقدی خودرو را نداده‌اند اما برخی مواقع فردی که در قرعه‌کشی برنده شده است، خودرو را به صورت حواله می‌فروشد و نمایندگی‌ها این بین، کار‌های دلالی را انجام می‌دهند.

آنگونه که باشگاه خبرنگاران گزارش داده است، خرید نقدی و فروش فوری خودرو از سوی نمایندگی‌ها مجاز نیست.

چندی پیش، فرشاد مقیمی مدیر عامل سابق گروه خودروسازی ایران خودرو نیز گفت: نمایندگی‌ها به هیچ عنوان اجازه ندارند خودرو را به‌صورت نقدی بخرند. اگر نمایندگی این کار را انجام دهد، به صورت غیرمجاز این کار را انجام می‌دهد.

اما آیا با چنین سخنانی می‌توان جلوی دلالی در صنعت خودرو را گرفت؟
 

ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو از ریشه مشکل دارد

بهرام شهریاری، کارشناس صنعت خودرو در این مورد می‌گوید: فرایند ثبت نام خودرو از ریشه مشکل دارد و با این صحبت‌های دستوری نمی‌توان مساله را حل کرد.

او در مورد دلالی در صنعت خودرو می‌افزاید: چالش‌های موجود و فسادی که در این فرایند ایجاد شده است، به دولتی بودن و انحصار صنعت خودروسازی بازمی‌گردد. اما مقامات به جای حل ریشه‌ای مشکل، چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند.

شهریاری می‌گوید: اینگونه دستورات معمولا عملی نمی‌شوند و گاهی نتیجه عکس هم می‌دهند. در نتیجه رانت و فساد همچنان ادامه می‌یابد.

این کارشناس صنعت خودرو می‌افزاید: در چنین شرایطی، یکی از گلایه‌های تکراری مردم این است که در هنگام ثبت‌نام در برخی از طرح‌های فروش خودروسازان، سایت در همان دقایق نخست دچار اختلال شده یا به سرعت بسته می‌شود.

او تاکید می‌کند: قیمت‌ها در بازار در فرایند عرضه و تقاضا مشخص می‌شوند. در نتیجه می‌توان با کنترل بخش نخست، نوساناتی را ایجاد کرد و سوءاستفاده‌هایی نیز در این میان امکان‌پذیر است. در این شرایط دلالی در صنعت خودرو طبیعی است.
 

قدرت در دست خودروسازان است

چندی پیش، عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو گفت: اکنون قدرت دست خودروسازان است و آنها روی بازار نیز به خواست خود تاثیر می‌گذارند.

به اعتقاد او، در بازاری که به صورت انحصاری در اختیار خودروسازان دولتی است، آنها هر رفتاری بخواهند در قبال مشتری انجام می‌دهند. در واقع خودروسازان با استفاد از اهرم کاهش عرضه بر قیمت‌ها نیز اثر می‌گذارند و با استفاده از دلال‌هایی که در بازار دارند، روند آن را صعودی نگه می‌دارند.
 

افزایش تولید و حذف قرعه‌کشی امکان‌پذیر است؟

در این میان، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت تا کنون چندین بار بر افزایش تولید خودرو حذف فرایند قرعه‌کشی تاکید کرده است. اما برخی کارشناسان تحقق این وعده‌ها را بعید می‌دانند.

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا چندی پیش گفت: همچنان، علی رغم افزایش قیمت خودرو کارخانه‌ای، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار وجود دارد. با شرایط موجود احتمال حذف قرعه‌کشی در ابتدای سال ۱۴۰۱ وجود ندارد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان نیز به وعده‌های سیاسی برای افزایش تولید خودرو انتقاد دارند. مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو چندی پیش گفت: خودروسازها در شرایطی که با کمبود قطعه مواجه بودند خودرو تولید می‌کردند و بر خودروهای ناقص خود می‌افزودند. آنها تحت فشار دستگاه‌های سیاسی، امنیتی و دولتی این وعده را دادند و در واقعیت این وعده عملی نمی‌شود.

به گفته او، با در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی و صنعتی خودروسازان و با وجود زیان‌ انباشته، آنها نباید خودرو تولید کنند.

تجارت‌نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

7 دیدگاه ها برای "دلالی حواله برندگان قرعه کشی خودرو توسط نمایندگی‌ ها"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
محسن ناصری
مهمان

لعنت به قرعه کشی تون و حرام باشه مالی که با نارضایتی مردم دارید به دست میارید و جون مردم هم تو جاده با همین ها گرفتید از شما در تاریخ چه یاد خواهد شد شما رو باید ۱۰۰ بار زنده به گور کرد.

م
مهمان

دعا کنید همین قرعه کشی رو هم جم نکنن
اینا همش بهونس دنبال اینن قیمت خودرو رو ازاد کنن
مثلا قیمت پارس رو ازاد کنن بعدش قیمت پارس تو بازار افت شدید کنه و روی ۲۵۰ ملیون واسته و ایرانخودرو هم سودشو کنه …
بعدش بیان با افتخار بگن ازاد سازی موجب کاهش قیمت بازاذ و افزایش تولید و از زیان درامدن خودرو ساز ها شد و…

حسین
مهمان
لعنت خدا بر مسئولین بی کفایت که وعده ی دروغ می دهند و ما را از این شرایط سخت نجات نمی دهند. بساط قرعه کشی را جمع کنید اعصابی برایمان نماند. به قرآن قسم هیچ خودرو، موتور سیکلت، دوچرخه، اسب، قاطر، الاغ و… برای ایاب و ذهاب ندارم. در رنج و عذابم. ۳۸ بار است که در سامانه ی ایران خودرو ثبت نام می کنم ولی برنده نشده ام، قطعأ با قرعه کشی دروغین مردم را سر کار گذاشته اند. از هموطنانی که خودروی اضافی دارند، خواهش می کنم یک خودروی ارزان قیمت به قیمت کارخانه به ما بفروشند تا… بیشتر
یزدان
مهمان

واقعا بایدتاسف خورد
تویک خانواده ۳نفربرنده میشن
وما که واقعا نیازداریم
یه ساله ثبت نام هر۲نمایندگی ولی ….
برنده نشده اید امکان انصراب نمیباشد
این دولت ما فقط وفقط رودوش مردمه
عده ای سودمیبرند
وعده ای محروم
جدا جمع کنیداین بساط رانت وفساد رو
بااین خودروهای بی کیفیت
یه روزی آیندگان خواهندگفت وخواهندخندید
و به حال وروزما تاسف خواهندخورد
خداخودش به داداین ملت برسه
اون ازبورس کوره پولسوزی
اینم ازخودرو
خدالعنتتون کنه ‘ازروی این مردم مظلوم خجالت بکشید
بیسوادا

بله خلانی
مهمان

اگر واقعا راست میگن نزارن خودرو برندگان با هیچ شرایطی فروخنه بشه واگر برنده خواست خودرو را بفروشد با قیمت مناسب وسود بانکی به افرادی که در قرعه کشی بوده اند و نتوانست ه اند برنده شوند بفروشد اما متأسفانه نظارت نیست تو هر شهر ایران چند برابر مشتری خودرو هست اما دلال

شیرزاد
مهمان

هنوز تولید خودرو مثل مواد مخدر شده انهایی که تولید میمنند ۹۰ درصد به دلالان میرسد ۱۰ درصد برذی خالی نبودن ارزه مثلآ قره کشی ویا پیش فروش این یک ترفند است به ملت ایران این دو خ‌ودرو ساز خیانت کردن باید در تاریخ ثبت شود حتی اینها به کار خودشان خندشان میگیرد که سر ملت کلاه میگذارن

محمود
مهمان

لصفا جمع کنید این قرعه کشی هارو خب خودرو سازان که همین طور پشت هم قرعه کشی میزارن ۳ ماه صبر کنن و فروش عادی بزارن هر کسی میخواد بره نمایندگی بخره این بازار دلالی چیه درست کردن مثل همین روش با کد ملی و روش های دیگه دلالی کم کنن