خروج دولت از خودروسازی

دوشنبه 16 اسفند 00 ساعت 10:27
خروج دولت از خودروسازی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت قول داده که دولت از خودروسازی خارج خواهد شد.

 "الهویردی دهقانی" دیروز (یکشنبه) در همایش زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۴ افزود: معتقدیم دولت در صنعت خودروسازی باید نقش راهور و سیاست‌گذار را داشته باشد و تسهیلات لازم را در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان قرار دهد.

 وی بیان داشت: بهبود فضای سیاسی بین المللی و امضا شدن برجام فرصتی برای یافتن شرکای جهانی و ارتقای فعالیت‌ها در صنایع خودروسازی و قطعه سازی است.

 دهقانی با یادآوری عقب ماندگی‌ها در این دو صنعت راهبردی تاکید کرد: باید حاکمیت، بخش خصوصی، مجلس و مصرف‌کنندگان دست به دست هم بدهند تا مشکلات این صنایع کاهش یابد.

 وی عنوان داشت: موضوع کیفیت خودرو به‌طور مستقیم با جان مردم و امنیت خانواده ها در ارتباط بوده و بسیار مهم است که در این زمینه باید کارهای زیادی به انجام برسد.
 وی همچنین به سهم ۲۵ درصدی حمل و نقل در بودجه خانوارها اشاره کرد و ادامه داد: بر این اساس بسیار مهم است که محصولات تولیدی ما کیفی باشند .

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قیمت محصولات خودروسازان گفت: مردم هزینه خرید یک خودروی ایرانی را با سایر خودروها در بازارهای جهانی و دیگر کشورها مقایسه می‌کنند و از این موضوع گله‌مند هستند.
 

خودروهای تولیدی ما خارج از استاندارد است

در ادامه "معصومه پاشایی بهرام" دیگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: امروز باید روی کیفیت تولیدات خودروسازان کار کنیم و برخی حرف‌ها در این زمینه بهانه‌ای بیش نیست.

 این عضو شورای عالی استاندارد تصریح کرد: خودروهای تولیدی ما خارج از استاندارد است و مردم بهانه ها را نمی پذیرند، زیرا شأن مردم ما بالاتر از این حرف‌ها است.

 پاشایی بهرام با اشاره به ابلاغ استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی خواستار آن شد که خودروسازان دو تا سه نوع خودرو تولید کند اما از استانداردهای لازم برخوردار باشد.
وی ادامه داد: با احترام به گروه خودروسازی سایپا اما باید گفت همه محصولات این گروه نامش پراید است و فقط اسم و ظاهرشان عوض شده است.

پاشایی بهرام همچنین با اشاره به پلتفرم جدید ایران خودرو و تولید خودروی کراس اوور، گفت: این خودرورا می‌توانستیم ۱۰ سال پیش نیز بسازیم، پس ما می‌توانیم، اما برخی تولیدکنندگان ما جلوی تغییرات مقاومت می‌کردند.

این نماینده مجلس خواستار آن شد که خودروسازان به استانداردهای جهانی نزدیک شده و در برابر تغییرات مقاومت نکنند.

وی با اشاره به ورود مقام معظم رهبری به موضوع خودروسازی و گلایه‌های ایشان، تاکید کرد: حال که معظم‌له در این زمینه دستور داده‌اند باید از راهی که تا کنون از پا گذاشتن به می‌ترسیدیم وارد شویم.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت در این صنعت این است که در جایگاه تنظیم گری باشد و دخالت در این صنعت در شان دولت نیست.

دستور هشت ماده‌ای رییس جمهور به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای «بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشور» به طور رسمی ابلاغ شد.

براساس این گزارش، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه گذشته در بازدید سرزده از شرکت خودروسازی ایران خودرو، دستور هشت ماده‌ای صادر کرد.

رییس‌ جمهور در این دستور در حوزه تولید خواستار افزایش دست کم ۵۰ درصدی تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شد و دستور داد سازوکارهای لازم به منظور تولید و عرضه حداقل یک «خودروی اقتصادی» با ساختار به روز، فراهم شود.

رئیسی همچنین تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید سه خودروی قدیمی متوقف و سه خودرو جدید با کیفیت مطلوب، تولید و عرضه شوند.

رییس‌ جمهور در تولید خودروهای جدید و پیشرفته، دستور داد خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در صنعت خودروسازی «در مقیاس اقتصادی» فراهم شود.

رئیسی در این دستور ادامه داد: نسبت به تامین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپوشده در انبارهای شرکت های خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداکثر ظرف دو ماه آینده اقدام شود.

وی  به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، دستور داد تا موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar