خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری آلودگی هوا

چهارشنبه 4 دی 98 ساعت 16:42
خسارت 2.6 میلیارد دلاری آلودگی هوا

یک عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو از آمار سازمان محیط ‌زیست مبنی بر خسارت ۲.۶ میلیارد دلاری آلودگی هوای تهران در ۱۰ ماهه ۹۸ خبر داد و گفت: با دستور وزیر سابق صنعت، خودروسازان مکلف به از رده خارج کردن خودروهای اسقاطی نیستند.

داوود کریمی در نشست خبری اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو، با ذکر اینکه پدیده آلودگی یکی از معضلات امروز کلانشهرها و بخصوص تهران است، اظهار داشت: چهار عامل اساسی شامل خودروهای سنگین با سهم ۲۰ درصدی، موتورسیکلت‌ها، خودروهای سبک و وانت‌بارها با سهم ۳۵ درصدی و عوامل آلاینده ثابت مانند کارخانه‌ها و موتورخانه‌ها در شکل‌گیری آلودگی هوا نقش دارند که پیشنهاد ما این است که یکبار برای همیشه پرونده از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بسته شود و چیزی به اسم «گواهی اسقاط خودرو» نداشته باشیم؛ به طوری که با مجموعه عواملی بتوان جلوی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را گرفت که اتفاقاً بار مالی برای دولت ندارد.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو افزود: هر دستگاه خودروی وارداتی گران قیمت باید معادل سه تا چهار دستگاه خودروی فرسوده را اسقاط کند اما در مقابل هر چهار دستگاه خودرویی که تولید می‌شود، باید از طرف خودروساز یک دستگاه خودروی فرسوده اسقاط شود.

وی تصریح کرد: محمد شریعتمداری وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در بخشنامه‌ای اعلام کرد که خودروسازان نباید در مقابل تولید، خودرو از رده خارج کنند بنابراین بدون کار کارشناسی، تولیدکنندگان را از گردونه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بیرون راندند درحالی‌که واردکنندگان هم به خاطر توقف واردات خودرو، اکنون دیگر خودروی فرسوده از رده خارج نمی‌کنند و این امر منجر به آن شده که مراکز اسقاط با پنج درصد ظرفیت خود، به کار ادامه دهند.

کریمی با اعلام اینکه از یک میلیون خودرویی که تولید می‌شود، ۲۵۰هزار دستگاه خودرو باید از رده خارج شود، گفت: هم اکنون حتی ۰.۰۱ این مصوبه هم اجرایی نمی‌شود لذا درخواست ما آن است که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت به عنوان متولی امر این موضوع را پیگیری نموده و عملیاتی سازد.

وی افزود: یکی از معضلات قانونگذار آن است که متأسفانه قوانین حاکمه اجرایی نمی‌شود این در حالی است که طبق اعلام معاون سازمان حفاظت محیط‌ زیست، شهر تهران ۲.۶ میلیارد دلار ظرف ۱۰ ماهه سال ۹۸ از آلودگی هوا خسارت دیده است. این در وضعیتی است که چنانچه ظرف ۱۰ سال اخیر از سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی تولیدی، ۲۵ درصد از رده خارج می‌شد، هم‌اکنون خودروی فرسوده‌ای در کشور رفت و آمد نمی‌کرد که چنین هزینه‌ای به پاکی هوا وارد نماید.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو گفت: عدم عمل به قوانین مرتبط با از رده خارج کردن خودروهای فرسوده ۵.۷ میلیارد دلار به کل کشور آسیب زده است در حالی که چنانچه سهم کاهش آلاینده‌های متحرک اجرایی می‌شد، اکنون ۳۸۴هزار میلیارد تومان به عنوان کل هزینه ناشی از آلودگی هوا اعم از بیماری‌های تنفسی و آسیب‌ دیدن محصولات کشاورزی حادث نمی‌شد.

در ادامه این نشست خبری یدالله مرتضوی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط خودرو گفت: نزدیک به هشت میلیون موتورسیکلت در کشور رفت و آمد می‌کنند که ۹۰ درصد آنها کاربراتوری هستند این در حالی است که ۲۵۰ مرکز اسقاط خودرو وجود دارد که با پنج درصد ظرفیت خود مشغول به کار هستند.

وی اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۴، هشت میلیون خودروی فرسوده خواهیم داشت که در صورت ادامه این روند، وضعیت بسیار اسفبار است.

مرتضوی ادامه داد: طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، هر مرکز امکان اسقاط یک میلیون و ۵۰۰هزار خودرو در سال را دارد که این ظرفیت هیچ‌گاه مقرر نشده و حداکثر اسقاط خودرو در یک سال ۲۵۰هزار دستگاه بوده است.

تسنیم

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar