خودروسازان بر روی یک منبع برای تأمین قطعات تمرکز کنند

شنبه 13 مهر 98 ساعت 16:05
خودروسازان بر روی یک منبع برای تأمین قطعات تمرکز کنند

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ضمن ارائه پنج پیشنهاد این انجمن از خودروسازان درخواست کرد که بر روی یک منبع برای تأمین قطعات تمرکز کنند و سراغ چند منبع نروند که تیراژ شکسته نشود.

آرش محبی‌نژاد در "دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو" با یادآوری نتایج نخستین میز تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، ابراز امیدواری کرد تا پایان پنجمین میز تا پایان سال، همان سرعت و نتایج میز اول ادامه داشته باشد و همچنان مسئولین به ظرفیت‌های تولید داخل توجه کنند.

وی ادامه داد: خودمان در ابتدا فکر نمی‌کردیم که به این سرعت این نتایج حاصل شود و به این نشست‌ها با دید تردید نگاه می‌کردیم ولی امروز سرعت و نتایجی که نشست اول داشته ما را غافلگیر کرده است.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی افزود: برای اینکه قطعه‌سازان بتوانند داخلی‌سازی را سریع‌تر جلو ببرند، ما پنج پیشنهادات داریم. یکی از آنها مشارکت در سرمایه‌گذاری است که می‌تواند به صورت پیش پرداخت یا جذب مشارکت بین خودروساز و قطعه‌ساز انجام بگیرد و یا نهایت خرید نقدی داشته باشیم و در قالب‌های کلیشه‌ای قراردادی وارد نشویم. ما اکنون برای خرید مواد اولیه ابتدا پول پرداخت می‌کنیم و سپس مواد را تحویل می‌گیریم. بنابراین در ابتدا باید کمک به قطعه‌ساز شود.

وی ادامه داد: علاوه براین قیمت را الزاماً درصدی نکنیم چون که هیچ چیز با این روش از دست نخواهیم داد. نهایتاً به جای آنکه پول‌ها یک سال به جیب خارجی برود به جیب هموطن خودمان خواهد رفت و ایجاد انگیزه می‌کند. سوما، امسال با توجه به اینکه سال رونق تولید است، یکسری امکانات بسیج شده تا نقدینگی در نظر گرفته شده برای رونق تولید را، به سمت ساخت داخل هدایت کنیم. مورد چهارم این است که یک نقدینگی سرگردان در جامعه وجود دارد که بابت آن نگران هستیم، لذا باید طراحی‌های مشارکتی انجام گیرد تا این نقدینگی جذب قطعه‌سازی و تولید مولد که اثر تورمی صفر دارد، بشود. آخرین پیشنهاد ما این است که  در بحث تیراژ اقتصادی، اگر تیراژ اقتصادی وجود داشته باشد، توجیه ‌پذیر می‌شود. راه آن هم این است که در انتخاب منابع خیلی به تعدد منابع نپردازیم که تیراژ بشکند.

محبی‌نژاد به سرمایه‌گذاران پیام داد که ما در سال اگر برنامه تولید خودرو را در نظر بگیریم، ۳.۵ میلیارد دلار واردات خودروسازان و زنجیره تأمین آن‌هاست.  ۱.۱  میلیارد دلار قطعات قاچاق می‌شود و  ۱.۵ میلیارد دلار در بازار خدمات پس از فروش  وجود دارد. اگر بحث داخلی‌سازی جدی شود علاوه بر تأمین خودروسازان به طور طبیعی، بازار خدمات پس از فروش هم متعلق به قطعه‌ساز خواهد شد ولی برای قاچاق نیازمند کمک نهادهای نظارتی و انتظامی هستیم.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام گرفته حدود ۲۰۰ میلیون دلار تاکنون ساخت داخل شده است و توانسته حداقل ۱۰ درصد واردات را کاهش دهد. تا پایان میز پنجم تاپایان سال هم با شتابی که کار را آغاز کرده‌ایم، ۲۵ درصد از ارزش واردات را  داخلی‌سازی خواهیم کرد. ولی باید در نظر گرفت که این بازار تنها محدود به خودروساز نیست، بازار قطعات یدکی هم وجود دارد. با برنامه‌هایی که قوه قضاییه شروع کرده و برنامه‌هایی که بانک مرکزی دارد، به شدت از قاچاق جلوگیری خواهد شد که در آن صورت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یعنی در حدود ۷۰ درصد سهم بازار  خودروسازی در دست قطعه‌سازی قرار خواهد گرفت.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar