قطعه سازان ۱۵ درصد از مطالبات را دریافت کرده‌اند

شنبه 10 اسفند 98 ساعت 17:15
قطعه سازان 15 درصد از مطالبات را دریافت کرده‌اند

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ گفت :تاکنون از مجموع مبلغ اعتبار مصوب شده برای پرداخت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان، ۱۵ درصد پرداخت شده و از این میزان هم به اندازه ۲۰ درصد به شکل غیر قانونی توسط بانکهای عامل به عنوان سپرده، بلوکه شده است.

«محمدرضا نجفی منش» افزود: نزدیک به ۲۰ روز به پایان سال باقیمانده و نبود نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت قطعه سازان، این شرکت‌ها را با مشکل نقدینگی به منظور تأمین مواد اولیه تولیدات خود و همچنین پرداخت حقوق معوقه کارکنان و تهیه ابزار و ملزومات تولیدی، روبرو ساخته به صورتی که این کارگاه‌ها در معرض تعطیلی و رکودکاری کامل قرار دارند.

وی اضافه کرد: این مساله نارضایتی خیلی از کارکنان این واحدها را به خاطر تأمین نشدن مخارج خود و خانواده‌هایشان را باعث شده و جو نامناسبی در محیط کاری این تولیدکنندگان را فراهم ساخته است.

این مقام صنفی با ذکر اینکه خواستار صدور دستور فوری برای پرداخت وجوه مربوط به خودروسازان هستیم، گفت:  نتیجه جلساتی که با حضور مسوولان بانک مرکزی، خودروسازان، قطعه سازان و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس برگزار شد،تخصیص ۱۰ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان، که نیازمند تأیید شورای پول و اعتبار بود.

به گفته وی، شورای پول و اعتبار این مبلغ را به هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش داد و مقرر شد پنج هزار میلیارد تومان آن توسط بانک‌های عامل و دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر در قالب اجازه به خودروسازان برای توزیع اوراق مشارکت و فروش اموال انجام شود.

نجفی منش یادآور شد: اکنون ۸۰۰ میلیارد تومان از رقم پنج هزار میلیارد تومان یاد شده (که با بلوکه شدن ۲۰ درصد توسط بانک‌ها در عمل به چهار هزار میلیارد تومان تبدیل شده) پرداخت شده است.

وی افزود: این موضوع قطعه سازان را در روزهای پایانی سال با مشکلات زیادی  مواجه کرده، چون در عمل باید پنج حقوق شامل حقوق بهمن و اسفند ماه، دو ماه عیدی و بازنشستگی و یک ماه بازخرید سالیانه را بپردازند.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان‌ تصریح کرد: چنانچه مبلغ یاد شده در روزهای آینده به دست قطعه سازان نرسد، تولید خودروسازان را با کاهش جدی مواجه خواهد ساخت.

وی افزود: نارضایتی قطعه سازان باعث شده تا نامه‌ای در این ارتباط توسط انجمن تهیه و مراتب اعتراض و مشکلات موجود به بانک مرکزی، وزارت صنعت، و استانداری تهران اعلام شده است.

شاغلان مستقیم زنجیره تأمین خودروسازی در رده‌های یک، دو و سه از کل ۵۵۰ هزار نفر در سه موج بیکاری سال ۹۷، حدود ۲۸۰ هزار نفر تعدیل یا تعلیق شده‌اند.

بخشی از نیروهای تعلیق شده با تزریق چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات در پایان سال ۹۷، به طور موقت به کار بازگشتند و برآورد شده با آغاز نهضت ساخت داخل قطعات خودرو، حدود ۵۰ هزار نفر اشتغال از دست رفته تاکنون احیا شده باشد.

نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی در کشور فعالند که تاکنون حدود ۴۰۰ واحد آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شده‌اند.

ایرنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar