خودروهای وارداتی در گرو فروشندگان

بروزرسانی در: سه شنبه 10 اردیبهشت 98 ساعت 15:20
خودروهای وارداتی در گرو فروشندگان

ماجرای افزایش قیمت خودرو که خیلی از متقاضیان خودروهای وارداتی و ایرانی را غافلگیر کرده است، به گفته خیلی از دست اندرکاران بازار، موجب شده تا خودروهای وارداتی در نمایشگاه‌ها دپو شوند و خودروهای ایرانی هم با سود قابل توجهی در بازار به فروش بروند.

«خودروهای خارجی را فعلاً نمی‌فروشیم تا گرانتر شوند، ایرانی‌ها را هم بلافاصله پس از فروش جایگزین می‌کنیم تا ضرر نکنیم.»، محمدرضا محمودی، یکی از نمایشگاه داران خودرو در تهران، درحالی از رشد قابل توجه قیمت خودرو در روزهای گذشته به «همدلی»، حکایت می‌کند که این بازار در روزهای گذشته توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. آن طور که یکی از دست‌اندرکاران این بازار، ماجرا را روایت می‌کند: «خودروی پژو ۲۰۷ که سال پیش ۱۱۰ میلیون تومان بود، از چند روز اخیر تاکنون با قیمت ۱۹۰ میلیون تومان فروخته می‌شود.»

محمودی در ادامه ماجرای رشد عجیب و غریب قیمت‌ها در این بازار را این‌طور توصیف می‌کند: «خودروی سانتافه ۲۰۱۵ که تا چند روز پیش با قیمت ۶۳۰ میلیون تومان فروخته می‌شد نیز تنها در طول چند ساعت رشد کرد و با ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت، به ۶۷۰ میلیون تومان رسید و همین موضوع موجب شده تا خیلی از فروشندگان خودروهای وارداتی فعلاً دست نگه دارند و خودروهای های خارجی را به بازار عرضه نکنند.»

ماجرای عدم فروش خودروهای وارداتی در حالی از زبان بسیاری از دست‌اندرکاران این بازار به گوش می‌رسد که بر اساس گزارش‌ها، وعده وزیر صنعت برای کاهش قیمت خودرو هنوز محقق نشده و این موضوع با واکنش خیلی از رسانه‌ها همراه شده است؛ وعده وزیر چه شد؟

یکم اسفند ماه سال پیش بود که رضا رحمانی، در حاشیه نشست هیئت دولت و در جمع خبرنگاران به رسانه‌ها گفته بود: «مبلغ خودرو حتماً پایین می‌آید و با عرضه خودرو به آن قیمت منطقی خواهیم رسید و مردم در این زمینه مطمئن باشند که هدف ما در ماه‌های آینده رسیدن به همان قیمت سازمان حمایت از مصرف‌کننده است.» این در حالی است که بر اساس گزارش‌ها، قیمت بعضی از خودروها ۶ تا ۱۴ میلیون تومان در کارخانه و بازار افزایش یافته است.» این ماجرا در حالی اتفاق افتاده است که به گفته خیلی از دست‌اندرکاران بازار، قیمت خیلی از خودروهای وارداتی در طول ۲ تا ۳ ساعت روز اخیر تا ۴۰ میلیون تومان رشد کرده و همین ماجرا موجب شده تا خیلی از فروشندگان خودروهای وارداتی خود را احتکار کنند تا در روزهای آینده با سود بیشتری به فروش برسانند.

خودرو بی‌دلیل گران شد

طی هفته‌های گذشته قیمت انواع خودروهای داخلی رشد تا ۲۰ درصدی را تجربه کرده است که این موضوع مشتریان را با علامت سوال‌هایی برای چرایی افزایش قیمت خودرو مواجه کرده است؟ خریداران خودرو مدام از خود می‌پرسند مگر چه اتفاقی در بازار افتاده که طی یک هفته گذشته بازار با افزایش روزانه قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی رو به رو شده است؟

بر اساس گزارش‌ها، خیلی از خودروسازان بر این باور هستند، قیمت مواد اولیه داخلی و وارداتی مدام در حال تغییر است و همین امر اثرات منفی را بر قیمت تمام شده خودرو گذاشته است. علاوه بر این شکاف قیمتی خودروها از کارخانه تا بازار عاملی شده تا دلالی و سرمایه‌گذاری در بخش خودرو به صرفه بوده و هر کس به هر طریقی در صدد خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار باشد.

همین شکاف قیمت خودرو موجب می‌شود تا در طرح‌های فروش فوری سقف خودروهای عرضه شده به سرعت پرشده و مردم نتوانند به راحتی محصولات مورد نیاز خود را خریداری کنند. باید تجدیدنظرهای لازم در قیمت مواد اولیه خودروسازان و قیمت تمام شده خودرو اعمال شود تا دلال بازی در بازار کاهش یافته و فقط خریداران واقعی اقدام به خرید خودرو کنند.

از سوی دیگر بازار خودرو مقصر اصلی به‌هم ریختگی قیمت‌ها را خودروسازان در عدم تحویل محصولات به مردم می‌داند و عقیده دارد اگر خودروهای مردم تحویل داده می‌شد به طور حتم بازار با این همه تقاضا و افزایش قیمت‌ها مواجه نبود. فروشندگان خودرو باید تاکید براینکه قیمت خودرو متناسب با عرضه و تقاضا است، می‌گویند وقتی عرضه‌ای وجود نداشته باشد به طور حتم تعادل بازار به هم ریخته و شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود.

رصد حال و هوای بازار

رصد قیمت‌های خودرو در روزهای گذشته حکایت از ارقام عجیب و غریبی دارد؛ ارقامی که حتی در مقایسه با روزهای آخر امسال تفاوت‌های اساسی داشته و مشتریان و مصرف کنندگان خودرو دلیلی منطقی برای این افزایش‌ها پیدا نمی‌کنند. یکی از فعالان بازار در این زمینه می‌گوید: «هیچ اتفاق خاصی در بازار نیفتاده و مشخص نیست چرا خودرو از اوایل هفته تا به امروز رشد کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ۱۸ فروردین ماه ۷۲ میلیون تومان قیمت داشت، در طول چند روز اخیر به ۹۵ میلیون تومان رسید و پژو ۲۰۶ وی ۸ در مدت یاد شده از ۸۸ میلیون تومان به ۱۱۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۶ میلیون به ۱۱۲ میلیون تومان، سمند آل. ایکس از ۷۲ میلیون به ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی. آل. ایکس از ۶۸.۵ میلیون به ۸۵ میلیون تومان و سراتو شرکتی سایپا از ۲۴۵ میلیون به ۳۳۰ میلیون تومان رسید.

این ماجرا در حالی در جریان است که به گفته بعضی از فعالان بازار، به خاطر کاهش عرضه خودرو مخصوصاً عدم عرضه خودروهای های خارجی به بازار، قیمت‌ها رشد کرده و فروشندگان همچنان در انتظار افزایش هر چه بیشتر قیمت‌ها در روزهای آینده هستند. آنطور که از صحبت‌های فعالان بازار برمی‌آید، به خاطر قیمت گذاری سلیقه‌ای خیلی از خودروهای ایرانی و خارجی با افزایش شدید قیمت‌ها رو به رو شده‌اند.

به نظر می‌رسد پس از بازار مسکن، خودرو جذابیت بالایی برای هدایت نقدینگی به طرف خود دارد. تجربیات گذشته در این زمینه نشان می‌دهد، جذب نقدینگی در هر بازاری می‌تواند به سادگی وضعیت عرضه و تقاضا را بر هم بریزد و در بهترین حالت، کالای مصرفی را به کالای سرمایه‌ای تبدیل کند. در سال‌های گذشته این اتفاق در بازار خودرو بارها تکرار شده است. آنطور که گزارش‌های موجود ماجرا را روایت می‌کنند، سال گذشته ۶ میلیون نفر در یک دقیقه،۱۵۰ هزار میلیارد تومان به حساب شرکت سایپا واریز کرده و سایت این گروه را برای چند ساعت پرترافیک کردند تا محصولی مثل پراید را خریداری کنند؛ همان خودرویی که تا بوده زیر سایه انتقادهای کارشناسی و حتی مردم قرار گرفته و در عرض یکسال اخیر از ۲۲ میلیون تومان به ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

ماجرای خرید مردم از گروه‌های ایران خودرو و سایپا تا جایی پیش رفت که برخی از رسانه‌ها در این زمینه نوشتند، با پولی که مردم به حساب سایپا ریختند، می‌شود یکی از شرکت‌های بنز و لامبورگینی را خرید. حواشی این ماجرا همچنان ادامه دارد، تا جایی که بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در این زمینه ابزار نگرانی کرده و عقیده دارند تا زمانی که خودرو به دست بخش خصوصی سپرده نشده و تحت برنامه‌های دولت، مدیریت می‌شود، هر خبری در خصوص آشفتگی‌های این بازار دور از ذهن نیست و اوضاع این صنعت رو به بهبودی نمی‌رود. حکایت افزایش قیمت خودرو با بسته شدن یک شبه ثبت سفارش در تابستان سال ۹۶ رقم خورد و در ادامه با اعمال تعرفه‌های جدید، به روزهای بهاری سال جاری رسید تا این بازار همه را غافلگیر کند و وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت هم درباره کاهش قیمت‌ها درست از آب درنیاید.

ایرنا

قیمت خودروهای وارداتی 

قیمت خودروهای داخلی

قیمت روز خودرو 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

5 دیدگاه ها برای "خودروهای وارداتی در گرو فروشندگان"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
majid
مهمان

۲۰۷ مسخره ۱۹۰ یه هفته دیگه میفروشه۲۲۰ اره دادا اینجا ایران …وطنم پاره تنم

ارش
مهمان

ولی جدی دلم میخواد یک نفر از اونایی که پژو ۷۰ تو منی رو ۱۹۰ میره میخره ببینم چه شکلین بعد ببینم چه فکری پیشه خودشون میکنن بعد ببینم واقعا اونا دارن کارو درست رو میکنن یا ما که نمیخریم جدا دوستان به نظرتون چه شکلین من که موندم … ***

saman
مهمان

خسته شدیم از این همه نامتعادلی و گرونی!!
من موندم کدوم احمقی با این قیمتا ماشین میخره که قیمتا روز به روز بالاتر میرن

امیر
مهمان

داداش همون احمقی میره که ساعت ۶ صبح واسه گوشت گوهی برزیلی تو صف وایساده،،واسه پراید هم میره،،

milad
مهمان

به نظرم این قیمتها فقط در حد حرفه و قیمت پرانیه نمایشگاه داران و دلالان است و هیچ کعامله ای با این قیمتهای کذایی صورت نمییگیره