رشد ۴۵ درصدی عرضه خودروهای صفر کیلومتر

شنبه 9 بهمن 00 ساعت 13:03
رشد ۴۵ درصدی عرضه خودروهای صفر کیلومتر

به‌دنبال هشدار سازمان بازرسی کل کشور به خودروسازان برای کاهش دپوی خودرو در پارکینگ‌ها، روند فروش خودرو در دی ماه شتاب گرفت و ۴۵درصد افزایش یافت. اطلاعات موجود نشان می‌دهد حجم تولید خودرو نیز در دی ماه امسال نسبت به ماه قبل ۵.۸درصد رشد کرده است.

بر اساس این گزارش، بررسی روند تولید و فروش خودرو تا آذر ماه امسال نشان می‌داد با وجود افزایش تولید خودرو در سال‌جاری شرکت‌های خودرو‌ساز بخشی از تولیدات خود را راهی پارکینگ کرده بودند به‌طوری که طبق اطلاعات موجود تولید خودرو در ۹ماه امسال ۲.۳درصد رشد کرده بود با این حال ۷درصد خودرو‌های تولید شده معادل ۴۹هزار دستگاه به‌جای بازار، راهی پارکینگ شده بودند و مقدار فروش خودرو نیز در این مدت به‌طور میانگین ۱۰درصد کاهش یافته بود. این روند افزایش دپوی خودرو در پارکینگ‌ها ظرف چند ماه گذشته به رشد قیمت در بازار منجر شده بود، زیرا حجم تقاضا در بازار بسیار بالاست اما میزان عرضه تناسبی با میزان تقاضا ندارد.

پیش از این خودروسازان مدعی بودند به‌دلیل مشکلاتی که در تامین قطعات وجود دارد خودروها به مرحله تجاری‌سازی‌ نمی‌رسند و علت دپوی گسترده خودرو در پارکینگ‌ها همین موضوع است. اما در دی ماه به‌دنبال انتشارگزارشی در روزنامه همشهری درباره دپوی گسترده خودرو در پارکینگ‌ها، سازمان بازرسی کل کشور وارد عمل شد و به خودروسازها هشدار داد که باید روند دپوی خودرو را کاهش دهند. این موضوع از یک طرف به افزایش عرضه خودرو در دی ماه منجر شد و از طرف دیگر اثبات کرد استدلال خودرو‌سازی‌ در مورد کمبود قطعات درست نبوده است.

سازمان بازرسی کل کشور، ضمن اشاره به خلف وعده خودروسازان درباره کاهش محصولات ناقص در پارکینگ‌ها، این کار را از مصادیق احتکار برشمرده بود و ذبیح‌الله خداییان، سخنگوی قوه قضاییه نیز اعلام کرده بود که اگر خودروسازان پاسخگو نباشند، پرونده آنها به مراجع قضایی می‌رود.

رشد فروش خودرو در دی ماه
حالا یک ماه بعد از اولتیماتوم سازمان بازرسی، آمار‌ها نشان می‌دهد هشدارهای نهاد‌های نظارتی کارساز بوده زیرا میزان فروش خودرو در ماه قبل با ۴۵درصد افزایش نسبت به آذرماه به ۱۱۱هزارو ۶۹۶دستگاه رسیده و حجم فروش خودرو در دی ماه نسبت به ماه قبل ۳۴هزارو ۳۹۶دستگاه افزایش یافته است.

برآورد‌های همشهری نشان می‌دهد شرکت‌های خودرو‌ساز در دی ماه امسال ۱۷هزار دستگاه از خودرو‌های دپو شده در پارکینگ‌هایشان را راهی بازار کرده‌اند و بخش عمده این رشد ناشی از افزایش عرضه محصولات سایپا در بازار بوده است.آمارها نشان می‌دهد حجم فروش محصولات سایپا در ماه گذشته ۹۵.۶درصد افزایش یافته است.

سایپادر دی ماه امسال ۲۰هزارو ۳۶۷دستگاه خودروی بیشتر، نسبت به آذرماه فروخته است. جمع کل فروش این شرکت در دی ماه به ۴۱هزارو ۶۶۲دستگاه رسیده است. در آذرماه سایپا ۲۲هزار دستگاه خودرو فروخته بود. با وجود افزایش عرضه، میزان تولید سایپا در دی ماه کاهش یافته است. ایران خودرو نیز در دی ماه امسال میزان فروش خود را ۴۰درصد افزایش داده و جمعا ۵۵هزارو ۴۶دستگاه خودرو راهی بازار کرده است. تعداد خودرو‌های فروخته شده ایران‌خودرو در دی ماه امسال ۱۵هزارو ۸۳۱دستگاه بیشتر از آذرماه بوده است. با وجود این تغییرات در میزان فروش شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، در میزان فروش پارس خودرو و زامیاد تغییری ایجاد نشده است.

رشد نامتوازن تولید
آمار‌ها نشان می‌دهد حجم تولید خودرو در دی ماه امسال نسبت به آذرماه با ۵.۸درصد افزایش به ۹۴هزارو ۶۱۶دستگاه رسیده است. تعداد خودروهای تولیدشده در دی ماه امسال ۵هزارو ۱۸۷دستگاه بیشتر از ماه قبل بوده و با این میزان تولید، جمع کل تولید خودرو در ۱۰ماه امسال به مرز ۷۹۰هزار دستگاه رسید. بخش عمده این رشد ناشی از افزایش تولید در شرکت ایران خودرو بوده است. شرکت‌های سایپا، پارس خودرو و زامیاد در دی ماه امسال با کاهش تولید مواجه بوده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد ایران خودرو در دی ماه امسال جمعا ۵۵هزارو ۷۶۴دستگاه خودرو تولید کرده، این میزان ۳۰درصد بیشتر از آذرماه است و همین موضوع به رشد جمع کل تولید خودرو در ایران منجر شده است، زیرا بقیه خودروساز‌ها با افت تولید مواجه بوده‌اند. با وجود این رشد تولید در ایران خودرو، این شرکت هنوز از برنامه‌های سالانه عقب است زیرا میزان تولیدات ایران‌خودرو در ۱۰ماه امسال ۱.۷درصد کمتر از ۱۰ماهه پارسال است. قرار بود میزان تولید در سال‌جاری افزایش یابد.

آمار‌ها نشان می‌دهد با وجود رشد تولید در ایران خودرو، سایپا در دی‌ماه امسال با کاهش ۱۸درصدی تولید مواجه شده و جمع کل تولیدات این شرکت با ۵هزارو ۶۳۷دستگاه کاهش نسبت به آذرماه به ۲۵هزارو ۴۳۸دستگاه رسیده است. پارس‌خودرو و زامیاد نیز در دی ماه امسال به‌ترتیب با کاهش ۱۳.۳و ۱۳.۴درصدی مواجه شده‌اند.

بررسی‌های آماری از وضعیت تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نشان می‌دهد روند تولید در شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در ماه‌های مختلف نوسان زیادی داشته که هنوز دلایل این نوسان‌ها به‌طور واضح مشخص نیست اما این نوسان‌ها در میزان تولید نشان‌دهنده رشد نامتوازن صنعت خودرو است. این روند نامتوازن تولید در حالی اتفاق می‌افتد که وزارت صنعت وعده داده تا سال ۱۴۰۴تیراژ تولید خودرو را به ۳میلیون دستگاه می‌رساند. حتی قرار است ظرف روز‌های آینده از بسته جامع افزایش تولید نیز رونمایی شود اما به زعم کارشناسان تا وضع حکمرانی شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از طریق بهینه‌سازی‌ ترکیب سهامداری آنها اصلاح نشود امکان رسیدن به تیراژ تولید ۳میلیون دستگاه در سال شدنی نیست.

رشد 45 درصدی عرضه خودروهای صفر کیلومتر

رشد درآمدها
اطلاعات آماری از وضعیت درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ نیز نشان می‌دهد جمع کل درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ در ۱۰ماه امسال ۹۳درصد رشد کرده و به مرز ۹۴هزارمیلیارد تومان رسیده است. درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌ از محل فروش خودرو از ابتدای سال تاکنون ۴۵هزار میلیارد تومان نسبت به سال قبل افزایش یافته که بخش عمده آن ناشی از افزایش قیمت فروش محصولات این شرکت‌هاست. به‌طور مثال میانگین نرخ فروش محصولات سایپا و ایران خودرو ۸۰درصد بالاتر از سال قبل است و قیمت محصولات زامیاد نیز در این مدت دوبرابر شده است با این حال و با وجود رشد اسمی درآمد شرکت‌های خودرو‌سازی‌، به‌دلیل واقعی نبودن قیمت‌ها و بالا بودن هزینه‌های مالی و تولید، شرکت‌های خودرو‌سازی‌ همچنان در حال تولید زیان هستند، طوری که طبق صورت‌های مالی ۶ماهه هم‌اکنون جمع کل زیان تلفیقی شرکت‌های خورو‌سازی‌ به مرز ۱۰۰هزار میلیارد تومان رسیده است.

روزنامه هشمهری

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar