خودرو بخریم یا پولمان را در بانک سپرده گذاری کنیم؟

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
خودرو بخریم یا پولمان را در بانک سپرده گذاری کنیم؟

خرید اتومبیل در کشور برای تعدادی از مردم بیشتر از آنکه خرید یک وسیله کاربردی باشد وسیله‌ای برای حفظ سرمایه‌شان حساب می‌شود، بعضی اتومبیل را می‌خرند تا بعد از مدتی آن را گران‌تر به فروش برسانند و از این خرید و فروش بهره‌ای قسمتشان شود و در واقع توان مالی اتومبیل را بهبود ببخشند.

هر وقت نرخ تورم بالا می‌رود و نرخ ارز بالا و پایین می‌شود، تعدادی از افراد جامعه سپرده‌گذاری در بانک را یک ریسک می‌پندارند و اعتقاد دارند برای آنکه بتوانند سرمایه موجود خود را بیشتر کنند سوار بر موج نوسانی نرخ ارز با خرید اقلامی مثل دلار و سکه و اتومبیل و غیره می‌توانند بهره خوبی کسب کنند. ولی آیا این تفکر درست است و خریدن اتومبیل در وضعیت اقتصادی حال حاضر کار درستی است؟

حمیدرضا صفری کارشناس بازار سرمایه در جواب به این سؤال می‌گوید: «درست است که زمانی که گرانی و تورم ایجاد شود اتومبیل هم گران خواهد شد ولی اتومبیل یک کالای مصرفی است، ولی سپرده‌گذاری در بانک یک سرمایه‌گذاری بدون ریسک به حساب می‌آید و خرید اتومبیل در چنین وضعیتی کار منطقی به نظر نمی‌رسد.»

او می‌افزاید: «زمانی که نرخ ارز تغییر می‌کند، و تورم ایجاد می‌شود حتماً برای هرکسی هر دارایی که تورم را پوشش بدهد بهتر است در واقع مردم سعی می‌کنند دارایی خود را حفظ کنند، و چون ابتدا نرخ ارز رشد می‌کند بعد سایر اقلام هرچه این دارایی که افراد می‌خرند به نرخ ارز نزدیک‌تر باشد سرمایه آنها را بیشتر حفظ می‌کند. ولی اتومبیل همینطور که عنوان شد یک کالای مصرفی است و از آنجایی که ما هم اتومبیل داخلی داریم و هم اتومبیل خارجی و بر قیمت‌گذاری آنها نظارت وجود دارد و به راحتی افزایش نرخ پیدا نمی‌کنند خرید آنها به صرفه نیست ولی دارایی‌هایی مثل طلا که یک کالای مصرفی نیست به راحتی می‌تواند نرخ خود را حفظ کند.»

همینطور علی اصغر پور متین اقتصادان با اشاره به این که اتومبیل یک سرمایه حساب نمی‌شود می‌گوید: «اگر قرار باشد همه با این دید اتومبیل بخرند پس تکلیف توسعه اقتصادی چه می‌شود؟ ولی اگر کسی پول خود را در بانک بگذارد بانک با پول سرمایه‌گذاری می‌کند و شغل ایجاد می‌کند، ولی با خرید اتومبیل که شغل ایجاد نمی‌شود. بدین سبب کار بسیار اشتباهی است.»

او می‌افزاید: «اگر کسی بخواهد برای سرمایه‌گذاری اتومبیل خریداری کند باید بداند که هم نگهداری اتومبیل سخت است هم باید از مد افتادن مدل اتومبیل خود را در نظر بگیرد و به مشکلات دیگری مانند بیمه هم فکر کند.»

پور متین اعتقاد دارد، خرید و فروش اتومبیل با بازار عرضه و تقاضای آن رابطه مستقیم دارد و هر زمان امکان دارد خودروساز اتومبیل بیشتری را وارد بازار کند و این بهره حاصل از خرید اتومبیل یک سود کاملاً مقطعی است. و در بلند مدت حتی امکان دارد به ضرر تبدیل شود.

در رابطه با ریسک سرمایه گذاری در حوزه اتومبیل در مقابل سپرده گذاری بانکی، محمد حسین صدرایی، عضو هیات‌مدیره صندوق توسعه بازار نظر گوناگونی دارد او می‌گوید: «اگر از منظر اقتصاد ملی به این مساله نگاه کنیم خرید سهام از طرف مردم نسبت به سپرده‌گذاری در بانک و یا خرید اتومبیل بهتر است چون که امکان دارد بانک‌ها نتوانند به اقتصاد ملی کمک کنند.»

او ادامه می‌دهد: «نه خرید طلا و نه خرید اتومبیل و ارز اسم هیچکدام سرمایه‌گذاری نیست. ما امروز اتومبیل می‌خریم و بعد به واسطه کاهش ارزش پول ملی‌مان پس از ۱۰ سال نرخ اتومبیل همانی می‌شود که پول داده‌ایم. این دیگر سرمایه‌گذاری به حساب نمی‌آید. از این رو باید کمک کنیم در افکار عمومی بازار سرمایه توسعه پیدا کند و مردم در چنین وضعیتی پول خود را در بازار سرمایه بگذارند.»

صدرایی اعتقاد دارد نباید منافع ملی را فدای بهره و منفعت شخصی کرد و می‌گوید: «مردم اتومبیل می‌خرند نه برای اینکه گران می‌شود، چون این واژه اشتباه است، مردم این کار را انجام می‌دهند تا ارزش پولشان حفظ شود.»

این کارشناس بازار سرمایه می‌افزاید: «ارزش پول ملی هر کشوری دیگر به پشتوانه ذخایر طلا و غیره آن نیست بلکه به پشتوانه اقتصاد ملی و تولید آن کشور است، اگر مردم پولشان را در قسمت تولید سرمایه‌گذاری کنند حتماً ما دیگر دچار چنین نواساناتی نخواهیم شد.»

آنچه کارشناسان برآن تصریح دارند این است که خرید اتومبیل به عنوان یک کالای مصرفی به نظر کار عاقلانه‌ای به حساب نمی‌آید، چون که امکان دارد این اتومبیل دچار حادثه شود و یا مدل آن قدیمی شود و حتی امکان دارد بهره‌ای که از فروش این اتومبیل‌ها به‌دست می‌آید مقطعی باشد. آن‌ها اعتقاد دارند سرمایه‌گذاری در بخش بازار سرمایه نه تنها به اقتصاد ملی کمک می‌کند بلکه ما را هم از این خرید و فروش‌های با سود مقطعی می‌رهاند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

20 دیدگاه ها برای "خودرو بخریم یا پولمان را در بانک سپرده گذاری کنیم؟"

avatar
جدیدترین قدیمی ترین بیشترین رای
سجاد شافعی
مهمان

اقا من سال ۱۳۹۲ یک مقدار پول داشتم همه بهم میگفتن ماشین نخر چون لازم داشتم خریدم به مبلغ ۳۰ میلیون تومان از ایران خودرو الان بعد ۹ سال که ماشین همه جا زیر پام بوده ایران رو باهاش گشتم و ۲۰۰۰۰۰ هزار تا باهاش رفتم راحت ۱۷۰ میلیون میره این جا ایرانه ۳۰ میلیون رو تو بانک میزاشتم تو ۹ سال چقدر مگه سود میومد

فواد
مهمان

چرا چرت وپرت تحویل مردم میدید. شما برو پولتو بزار بانک بدبخت شو

فرامرز
مهمان

من در بانک سرمایه گذاری کردم.رزش ریال بشدت سقوط کرد و تمام سرمایه ی من با سودش یک ماهه به یک چهارم کاهش یافت.
دلار از۳۶۰۰رسیده به ۱۵۰۰۰تومان.
حرف های شما آب به آسیاب دولت و بانکها ریختنه.
چرا حرف بدون پشتوانه علمی چاپ می کنید؟

رضا
مهمان

اگر بتونید ماشین رو بفروشید حتما ماشین بخرید … در غیراینصورت همون بانک بهتره … رکود در بازار باشه نه ماشین و نه خونه و زمین تبدیل به پول نمیشه و میمونه رو دستتون … مگر اینکه خیلی بلندمدت فکر کنید و پول زیاد داشته باشید

Mori
مهمان

باسلام لطفا کمپین نخریدن خودروهای آشغال داخلی دزدان فراموش نشود

ممد
مهمان

سلام بانک پول میخوره میره

دانا
مهمان
اصولا خودرو یک کالای مصرفی است وباید برای خدمت به مردم این امکان ایجاد شود که مانند همه کشور های جهان(چه پیشرفته چه چهان سوم) خودروی باکیفیت روز و قیمت جهانی ان که حدودا یک دوم تا یک دهم قیمت در ایران است در اختیار مردم قرار گیرد .اینکه در ایران ،اتوموبیل به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده ناشی از سیاست گذاری غلطی است که دولت های پس از انقلاب پایه گذاری کردند رشد فضای دلالی و رانت وفساد در با زار خودرو.مردم باید بهترین خودرو را سوار شوند و هر ۵ تا ده سال بتوانند ان را تبدیل… بیشتر
مالباخته
مهمان
سلام به نظر من کم سواد در جایی باید از تولید ملی و بازار سرمایه حمایت کرد که به همان اندازه تولید کننده و دولتمردان از سرمایه خرد ماحمایت کند و امنیت آن را برقرار کند ولی برعکس سرمایه ما رو قورت میدن یه آبی هم روش من پارسال یه پژو ۲۰۰۸ پیش خرید کردم که موعد تحویلش بهمن ۹۶ بوده ولی هنوز خودرویی دریافت نکردم چون میگن تیراژ تولید کم هستش ولی شما برو تو بازار به یه دلال بگو ۱۵۰ تا ۲۰۰۸ نقدی میخوام هر تعداد بخوای برات میاره اینو اخبار ۲۰.۳۰ گزارش گرفته من نمیگم تو این… بیشتر
نا امید
مهمان

نمیدونم این داداشمون تو غار اصحاب کهف بوده فکر کنم از هیچی خبر نداره
نضااااااااااارت!!!!!

محمود
مهمان

همه افرادی که تفکر منافع ملی را دارند بسیار خوب و پسندیده است ولی تا زمانیکه دستاندرکاران این کشور و مسیولین چنین تفکری ندارند هیچ فایده ای ندارد. وتنها ضرر و زیان را متوجه ما میکند. سهامداران بانکها مثل صادرات و ملت و تجارت سرمایه اشان مدت ۲ سال بلوکه بوده و بعد آن هم نصف شده!! بازار سرمایه چنان بی رحم استه سرمایه گذاران خرد را می بلعد!! واین تنها بخاطر عدم حمایت دولت و مسیولین میباشد که بفکر منافع ملی نیستند ،

وحید
مهمان

فعلا که قیمت خودرو داره بدون نظارت هر روز گرانتر میشه!