مشکل زیاد خودروهای کف در بی‌ کیفیتی مونتاژ

سه شنبه 5 بهمن 00 ساعت 11:14
مشکل زیاد خودروهای کف در بی‌ کیفیتی مونتاژ
گزارش‌های میدانی از خودروهای تکمیل و تحویل ‌داده‌شده حاکی از آن است که بسیاری از قطعات به‌خوبی نصب نشده‌ است و خارهای شکسته برخی قطعات مانند دستگیره‌های داخلی، قاب ترمز دستی و ... نشان‌دهنده نصب نصفه‌ونیمه یا عجولانه آن‌ها در مراحل مونتاژ است.

خودروسازان بزرگ کشور این روزها تحت فشار وزارت صمت و نهادهای نظارتی که در رأس آن‌ها سازمان بازرسی قرار دارد، در حال تکمیل سریع و تجاری‌سازی خودروهای ناقص معطل‌ مانده در کف پارکینگ‌ها و انبارهای کارخانه هستند.

اخبار منتشرشده از خودروسازان حاکی از رکوردزنی این دو خودروساز در فرایند تکمیل‌کاری روزانه و هفتگی خودروهای کسری‌دار است؛ خودروهایی که به‌ واسطه ماه‌ها باقی‌ ماندن در معرض سرما و گرما و چشیدن برق آفتاب و شلاق باد و باران در برخی موارد دچار آسیب‌دیدگی لاستیک‌ها، باتری، روانکارهای داخلی موتور، گیربکس، زه‌ها، رنگ، شیشه‌ و ... شده‌ است.

اما مشکل خودروهای کف در بی‌کیفیتی مونتاژ دوچندان است؛ زیرا وقتی مراحل ساخت خود را در خطوط تولید طی می‌کنند، برای کارگران خط تولید مسجل است که این خودروها به علت کسری قطعه تا اطلاع ثانوی تجاری‌ سازی نمی‌شوند. از این رو، بدون کنترل کیفی لازم و نظارت‌های سختگیرانه راهی انبارها می‌شوند و رفع عیوب مونتاژ آن‌ها به زمان بازگشتشان به خط تولید برای تکمیل موکول می‌شود.

این در حالی است که پس از تامین کسری قطعات و بازگرداندن خودروهای ناقص به خط تولید نیز به‌ علت تعجیلی که در دو روز تعطیل آخر هر هفته برای تکمیل و تجاری‌سازی این خودروها به قصد تحویل به مشتریان وجود دارد، آن‌چه مهم است ورود و خروج سریع آن‌ها در سالن تولید است؛ نه دقت به ظرایف کیفی.

گزارش‌ های میدانی خبرنگاران ما از خودروهای تکمیل و تحویل ‌داده‌ شده حاکی از آن است که بسیاری از قطعات به‌ خوبی نصب نشده‌ اند و خارهای شکسته برخی قطعات مانند دستگیره‌های داخلی، قاب ترمز دستی و ... نشان‌ دهنده نصب نصفه‌ و نیمه یا عجولانه آن‌ها در مراحل مونتاژ است.

در برخی موارد حتی گزارش شده؛ نمد متصل به کف کابین برآمدگی‌هایی دارد که نشان‌دهنده جا ماندن برخی اشیا زیر کفپوش ثابت خودرو و فیکس‌کردن کفی بدون توجه به این موضوع است؛ درست مشابه پزشکانی که حین جراحی پنس خود را در شکم بیمار جا می‌گذارند و محل جراحی را می‌دوزند!

شاید مدیران عامل خودروسازان با اطلاع از همین موضوعات، اهمیت بحث بهره‌وری نیروی انسانی و تاثیر روحیه و انگیزش آن‌ها را در کیفیت تولید پیش کشیده‌ اند. زیرا نباید این‌طور فکر کرد که صرفِ بهره‌مندی مصرف‌کننده از سود خرید مستقیم از کارخانه، تعهدات کیفی خودروساز به او را به حداقل می‌ رساند!

در هر حال انتظار می‌رود خودروسازان در قبال نارضایتی‌ های ناشی از تعهدات معوق‌ خود، به جمله «سود روز شمار و جریمه تاخیر را می‌دهیم» اکتفا نکنند و اتفاقا حساسیت بیشتری به خرج بدهند. به‌ویژه آن‌که بسیاری از این خودروها در قالب تحویل ۹۰ روزه یا مشارکت در تولید خریداری شده‌اند و سود و جریمه‌ای بابت دیرکرد و معوق‌ شدن تعهد خودروساز به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar