خودرو کالای قاچاق نیست

شنبه 21 اردیبهشت 98 ساعت 13:40
خودرو کالای قاچاق نیست

نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس در خصوص برداشتن قیمت خودرو از سایت‌های آگهی گفت: به طور کلی قانونی برای فروش خودروی کارکرده نداریم و توسل به چنین روش‌هایی نه تنها تأثیر مثبت ندارد بلکه اثر منفی خواهد گذاشت.

فریدون احمدی، نایب رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس در مورد قیمت‌گذاری خودرو گفت: نرخ خودرو را نمی‌توان به طور مصنوعی اعلام کرد و به عنوان مثال نمی‌توان به تولیدکننده گفت که خودرو را با یک نرخ مشخص و پایین بفروشد چون که پس از آن باید زیان خودروساز را پرداخت کرد. در خصوص بازار هم نرخ بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و این نرخ هم بر اساس شمار مشتری هم مشخص می‌شود. نرخ ارز هم به صورت مداوم در حال تغییر است پس قیمت‌ها هم تغییر خواهد کرد. به طور کلی دو عامل عرضه و تقاضا و نرخ ارز بر نرخ خودرو تأثیر می‌گذارد. بخشی از نقدینگی کشور در حال حرکت به سمت خرید خودرو است و متناسب با تقاضا عرضه وجود ندارد.

تأثیر منفی برداشتن قیمت از سایت‌های آگهی

وی در رابطه با پنهان‌سازی قیمت از سایت‌های آگهی اعلام کرد: به صورت دستوری نمی‌توان قیمت‌ها را تعیین کرد مگر این که به روش‌هایی مانند برداشتن نرخ از سایت‌های آگهی متوسل شویم. چنین روش‌هایی نه تنها تاثیری ندارد بلکه اثر منفی خواهد داشت و تدبیر نگاه به بازار باید اصلاح شود. هم اکنون با توجه به وضعیت موجود، خودرو به یک کالای سیاه تبدیل شده و عده‌ای احساس می‌کنند خودرو محصولی قاچاق است. برای فروش خودروی کارکرده و قیمت‌گذاری هیچ‌گونه قانونی وجود ندارد چون که جزء اموال افراد است. خودروی صفر کیلومتر به مقدار کافی عرضه نمی‌شود و نمی‌توان در مورد نرخ خودروی کارکرده صحبتی کرد.

احتمال آزادسازی واردات چقدر است؟

احمدی در جواب به احتمال آزادسازی واردات خودرو چنین گفت: اساساً ممنوعیت واردات اشکال دارد و حتی براساس قانون هم اجازه تعطیلی واردات را نداریم و یک سری کالاها ممنوع هستند که خودرو در این دسته قرار ندارد. ما با استفاده از ابزار تعرفه باید بازار را مدیریت کنیم که هم اکنون متاسفانه به خاطر وضعیت کشور ایجاب می‌کند که ممنوعیت برقرار باشد. اعتقاد بر این است که واردات لطمه‌ای به تولیدات ما نمی‌زند. به خاطر مسائل و محدودیت‌های ارزی سیاست ممنوعیت واردات در نظر گرفته شده است. در مورد احتمال آزادسازی واردات خودرو هم می‌توان گفت اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به شدت غیر قابل پیش‌بینی است و نمی‌توان اظهار نظر کرد.

نقره داغ کردن ثبت سفارش‌کنندگان غیر قانونی

وی در پایان به بخث خودروهای وارداتی و کالاهای موجود در گفت چنین اشاره کرد: در خصوص خودروهای وارداتی هم نیز ممنوعیت واردات وجود دارد و هم عرضه آنها محدود است ضمن این که از نرخ ارز تابعیت می‌کنند. نرخ ارز در خصوص خودروهای وارداتی اثر مستقیم دارد و باید به آن ممنوعیت واردات، فضای روانی و تعرفه‌ها را هم اضافه کنید در نتیجه شاهد وضعیت حال حاضر خواهیم بود. بخشی از خودروهای موجود در گمرک در ثبت سفارش دچار مشکلاتی هستند که عقیده دارم که این خودروها باید آزاد شوند و به بازار بیایند. افرادی که به طور قانونی ثبت سفارش کرده‌اند در مورد آنها صحبتی نیست و باید آنها آزاد شوند اما کسانی که غیر قانونی ثبت سفارش کرده‌اند باید جریمه و نقره داغ شوند.

گسترش نیوز

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar