درخواست خودروسازها برای افزایش قیمت در سال ۹۷

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
درخواست خودروسازها برای افزایش قیمت در سال 97

عضو کمیسیون صنایع گفت: خودروسازان در نشست مشترک با نمایندگان در کمیسیون خواستار افزایش قیمت اتومبیل‌ها شدند.

رضا انصاری در مورد نشست امروز کمیسیون صنایع و معادن با مدیران خودروسازی ایران گفت: در این نشست در خصوص قیمت خودروها صحبت کردیم. موضوع پایه‌ای خودروسازان این بود که با توجه به وضعیت ایران باید قیمت اتومبیل افزایش یابد اگر این اتفاق نیفتد خودروسازان ادعا می‌کردند که با ضررهای زیادی رو به رو خواهند شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: اعضای کمیسیون اعتقاد داشتند که افزایش قمیت اتومبیل‌ها باید منطقی باشد. خودروسازان باید بدنبال روش‌هایی برای کاهش قیمت‌ها تمام شده باشد.

وی اظهار داشت: مقرر شد سازمان حمایت از مصرف کنندگان آنالیز دقیقی از قیمت اتومبیل‌ها ارائه دهد و کارگروهی هم در کمیسیون با حضور خودروسازان و نمایندگان تشکیل شود تا بررسی محکم‌تری انجام شود.

انصاری با تصریح بر لزوم حمایت از تولید داخل گفت: در راستای حمایت از تولید داخل نباید به طور غیرمنطقی قیمت‌ها افزایش یابد.

وی در تشریح عبت های درخواست خودروسازان برای افزایش قیمت اتومبیل‌ها گفت: خودروسازی سایپا یکی از مشکلات خود را وجود ۱۱ هزار پرسنل مازاد اعلام کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهارداشت: هزینه‌های کارکنان یکی از مشکلات پایه‌ای خودروسازان است. علاوه بر این هزینه‌های تأمین قطعات اتومبیل با افزایش نرخ ارز افزایش یافته است چون که قطعه سازان مواد اولیه خود را از خارج از کشور تهیه می‌کنند.

انصاری اظهار داشت: قطعه سازان در تأمین ارز مورد نیاز خود دچار مشکل هستند. همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا هزینه‌های تمام شده اتومبیل‌ها افزایش یابد.

وی اظهار داشت: اعضای کمیسیون صنایع اعتقاد داشتند که باید به طرفی برویم که ساختار دولتی صنایع خودروسازی اصلاح شود و نقش دولت کمرنگ شود. باید به سمت ساختاری برویم که مالکیت غیردولتی باشد و رقابت به معنای واقعی کلمه در ایران شکل گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تصریح بر لزوم استفاده از شیوه‌های مدرن مدیریت در تحقیق و توسعه تکنولوژی در خودروسازی اظهار داشت: باید در راستای کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره وری قدم‌های پایه‌ای در صنایع خودروسازی برداشته شود.

انصاری یکی از مشکلات ویژه خودروسازان را نرخ بالای تسهیلات بانکی خواند و گفت: خودروسازان اعتقاد داشتند هزینه تأمین مالی از بانکها برای خودروسازان نزدیک به ۲۴ درصد است که باعث ایجاد مشکلاتی برای آنها شده است.

وی افزود: نوع رابطه قطعه سازان و صنایع خودروسازی رابطه‌ای منطقی و رقابتی نیست. به نظر می‌رسد این رابطه تحت تأثیر انواع رانت‌ها قرار دارد که کیفیت خودروها را تحت تأثیر قرار داده و عملاً مردم ضرر می‌کنند.

 

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar