دیگر جانی برای قطعه‌ساز باقی نمانده

دوشنبه 26 آبان 99 ساعت 16:36
دیگر جانی برای قطعه‌ساز باقی نمانده

اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور ضمن ابراز نگرانی از روند ادامه‌دار مشکلات مجموعه صنعت خودرو کشور، صراحتا معتقدند که دیگر جانی برای قطعه‌ساز کشور باقی نمانده و اوضاع آن‌ها بسیار بد و اسفبار شده است و عدم چاره‌اندیشی برای حل مشکلات، صنعت قطعه‌سازی کشور را به انتهای مسیر تولید خواهد رساند.

انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور صبح امروز (دوشنبه) در نشستی خبری خود با اصحاب رسانه، به بیان مشکلات مجموعه صنعت خودروسازی کشور که صنعت قطعه‌سازی را هم شامل می‌شود، پرداخته و از عدم همکاری بانک مرکزی در مورد تخصیص ارز، عملکرد دولت و وزارت صمت در رابطه با آزادگذاری تولیدکنندگان دولتی مواد اولیه مانند فولاد، آلومینیوم، مس، پتروشیمی‌ها و... برای قیمت‌گذاری، کمبود نقدینگی و همچنین قیمت خودرو و به‌تبع مشکلاتی که برای قطعه‌سازان کشور به دنبال خودروسازان ایجاد می‌شود، گلایه کردند.

در این نشست، علی نادری عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات، به بیان مشکلات این صنعت در سه بخش اشاره کرده و گفت: در بخش اول که در صنعت خودروسازی به شدت مهم است،   مربوط به دولت است.   متاسفانه سیاست‌های کوتاه‌مدت و قاعده و قوانین پیچیده کار را برای صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی سخت کرده است. از ابتدای سال جاری همزمان با شیوع ویروس کرونا و تشدید تحریم‌ها که در تامین مواد اولیه به شدت اختلال ایجاد کرده است، جای داشت که  وزارت صمت منسجم کار می‌کرد. از ابتدای امسال به طور متوسط هر دو ماه یکبار، سکان این وزارتخانه در دست یک نفر بوده است که هر کدام یک شیوه و نگرش به این صنعت نگاه کرده‌اند که تنها دو حاصل از این آشفتگی به چشم قطعه‌سازان رفته است.

وی افزود: اصلی‌ترین مشکلی که در این حوزه وجود دارد بحث قیمت‌گذاری دستوری است که موجب شده زیانش برای خودروساز و قطعه‌ساز باشد و سود آن در جیب دلالان برود. این درحالی است که موضوع قیمت‌گذاری صحیح خودرو با یک برنامه‌ریزی منسجم قابل انجام بود اما  تاکنون این مسئله حل نشده است. در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که دولت هم تعیین کننده قیمت‌ باشد و هم مدیران را در زمینه خودرو تعیین کند.

این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات ضمن مقایسه قیمت‌ها در آبان ماه سال جاری و میزان افزایش آن‌ها نسبت به آبان ماه سال اخیر و در عین حال کمترین میزان رشد قیمت کارخانه‌ای خودروسازان، گفت: به طور مثال پژو پارس سال اخیر ۷۸ میلیون بود و اکنون به ۱۲۱ میلیون رسیده است که تنها ۵۵ درصد رشد داشته است یا پژو ۲۰۶ تنها ۵۸ درصد رشد قیمت داشته است و این در حالی است که نرخ دلار از ۱۱ به ۲۷ هزار تومان رسیده و در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان سال اخیر، رشد ۱۴۵ درصدی داشته است. به همین ترتیب اقلام خوراکی هم مانند گوشت ۳۳۷ درصد، چای و نان ۴۰۰ درصد، گوجه‌فرنگی ۹۸۷ درصد و به همین ترتیب سایر اقلام افزایش قیمت‌ داشته‌اند.

وی در تشریح دومین بخش از مشکلات صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: سرمایه‌گذاری های غیرمولد و شرکت‌های تودرتو که طی سالیان گذشته وجود داشته است، در کنار افزایش زیان انباشته خودروسازان، موجب کاهش نقدینگی خودروسازان شده و به جایی رسیده است که زیاندهی خودروساز روزانه شده است و بخش عمده‌ای از این زیان دهی را با عدم اصلاح قراردادها، عدم پرداخت مطالبات و... و. از جیب قطعه‌ساز پرداخت می‌کند. قیمت خودرو به خودش، سهامداران و تصمیم دولت بستگی دارد اما همه هست و نیست قطعه‌سازان به عملکرد خودروساز وابسته است. بسیاری از قطعه‌سازان دچار ورشکستگی شده‌ و مطالبات به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و کمبود نقدینگی به اصلی‌ترین مشکل  قطعه‌سازان تبدیل شده است.

نادری در پایان سومین بخش از مشکلات را اینگونه مطرح کرد که ما در فضایی قرار گرفته‌ایم که چه تیراژ پایین و چه بالا رود، ما همچنان دچار گرفتاری‌های زیادی هستیم. یک روز ریال نیست، ریال تامین شود، ارز نیست، با هزار گرفتاری‌ ارز تامین شود، سیستم‌ها خراب هستند؛ هم اکنون تحریم‌های داخلی گوی سبقت را  از تحریم‌های خارجی‌ ربود و بیشتربه ما فشار آورده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar