نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در ایران

بروزرسانی در: یکشنبه 14 مهر 98 ساعت 13:01
نحوه محاسبه افت قیمت خودرو در ایران

در این مقاله قصد داریم نحوه محاسبه افت قیمت خودرو را به شما آموزش دهیم.در پایان این مقاله شما قادر خواهید بود که قیمت خودرو کارکرده خودر را به ‌دست آورده و از چنگ دلالان خودرو رهایی یابید.

در ابتدای آموزش کامل نحوه محاسبه افت قیمت خودرو باید بدانیم که خودرو در ایران برخلاف خیلی از کشورهای دیگر یک کالای سرمایه‌ای به ‌حساب می‌آید و ارزش بسیار زیادی دارد.

بعضی از خودروها در کشور ما ارزشی معادل یک آپارتمان و یا زمین را خواهند داشت. در این وضعیت ارزش ‌گذاری خودرو بسیار اهمیت می‌یابد و خریدوفروش خودرو در بازار دست ‌دوم هم بسیار پررونق و پرطرفدار خواهد بود. به‌طورمعمول شما هر خودرویی را که بخرید پس از استفاده چند ساله می‌توانید آن را به فرد دیگری به قیمت پایین‌تر بفروشید.

به جرأت می‌توان گفت در کشورهایی که خودرو از ارزش پولی بالایی برخوردار است، همیشه برای خودروهای دست ‌دوم هم مشتری به میزان کافی در بازار وجود دارد؛ بنابراین نگران فروش خودروی دست ‌دوم خود نباشید؛ ولی مسئله اینجاست که هر خودرو پس از چند سال استفاده، به چه قیمتی و چند درصد از قیمت نو و صفر فروخته خواهد شد.

 محاسبه افت قیمت خودرو کارکرده، چالشی بزرگ برای فروش خودرو

ارزش‌گذاری خودروی دست ‌دوم پس از چندین سال موضوع بسیار سخت و دارای شرایط کارشناسی است. همچنین درصورتی‌که خودرو دارای آسیب‌های جدی مثل مشکلات فنی و یا تصادفات باشد مسئله کاملاً متفاوت خواهد بود؛ پس بایستی برای فروش یک خودرو کارشناسی در خصوص کاهش قیمت خودرو انجام پذیرد تا فروشنده و خریدار دچار زیان نشوند.

 قیمت‌گذاری در خودروها در بازار دست ‌دوم بر اساس پارامترهای گوناگونی مثل مدل خودرو، سال و تنوع مدل موجود در بازار، رنگ خودرو، میزان کیلومتر کارکرد خودرو، میزان باقیمانده بیمه و درصد تخفیف موجود بر روی آن، قسمت‌های رنگ ‌شده و یا تعویض شده خودرو، قسمت‌های که دارای تصادف هستند و به‌صورت بدون رنگ صاف ‌شده‌اند و میزان استقبال مشتریان از این خودرو که اصطلاحاً به آن بورس بودن خودرو گفته می‌شود ازجمله مواردی هستند که می‌توانند بر قیمت خودروی دست ‌دوم بسیار تأثیرگذار باشند.

افت قیمت خودرو تا چند سال اتفاق می‌افتد؟

به منظور فراگیری آموزش کامل محاسبه افت قیمت خودرو باید بدانیم که اغلب خودروها در سال اول و پس ‌از آن سال‌های اولیه استفاده از کاهش بسیار زیادتری نسبت به سال‌های بعدی برخوردار هستند. این میزان افت در خودروهای متفاوت بنا به مدل و همچنین شرکت سازنده خودرو می‌تواند متفاوت باشد.

هر چه خودروی موجود در بازار از استقبال مردمی بیشتری برخوردار باشد میزان افت کمتری را برای سال‌های اولیه خواهد داشت. خودروهایی که دارای بورس چندانی در بازار دست ‌دوم نیستند از افت بیشتری به ویژه در سال اول برخوردار خواهند شد. برای مثال می‌توان به خودروهای چینی که در چند سال پیش وارد بازارهای ایران شد اشاره کرد. این خودروها در سال‌های اولیه درصد افت قیمت بسیار زیادی را تجربه می‌کردند که نسبت به خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی ساخت کشورهای دیگر بسیار عجیب‌وغریب به نظر می‌رسید.

به‌طورمعمول بعد از ۶ یا ۷ سال از تولید خودرو میزان افت قیمت آن به درصد ناچیزی خواهد رسید که دیگر آن‌چنان قابل محاسبه و دارای اهمیت نیست.

در کل پارامترهایی که در بالا به آنها اشاره شد نیز درافت قیمت خودرو مؤثر خواهد بود که در ادامه به آنها به طور تفصیلی اشاره خواهیم کرد:

مدل خودرو

مدل خودرو یک پارامتر بسیار حساس در محاسبه افت قیمت خودرو می‌باشد.

راجع به مدل خودرو معیارهای گوناگون برای ارزش‌گذاری وجود دارد. به‌طورمعمول برای افت خودرو در سال اول در حدود ۱۲ درصد ارزش خودرو در نظر گرفته خواهد شد. در سال دوم این رقم به ۱۸ درصد می‌رسد. در سال سوم هم رقم افت خودرو معادل نزدیک به ۲۳ درصد و در سال چهارم معادل ۲۷ درصد خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید میزان افزایش افت خودرو در سال‌های گوناگون رو به کاهش خواهد بود. این عدد پس از ۶ یا ۷ سال معمولاً رشد چندانی نخواهد داشت.

سال تولید خودرو و عمر مفید پارامتری مهم در محاسبه افت قیمت خودرو

برای محاسبه افت قیمت خودرو با دقت بالا باید بدانیم که در بعضی از خودروها سال تولید هم اهمیت می‌یابد و در بازار بعضی از مدل‌های خودرو دارای جذابیت بیشتری برای مصرف‌کنندگان خواهد بود. معمولاً این عدد سال‌ها شایعاتی هستند که از سوی مصرف‌کنندگان گوناگون و یا واسطه‌ها به بازار واردشده است. برای مثال در خصوص خودروی تندر ۹۰ تا سال‌های زیادی شایع بود که خودروهای پایین‌تر از مدل سال ۹۰ از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و بنابراین این خودروها کاهش قیمت کمتری را تجربه می‌کردند.

میزان طول عمر مفید خودرو هم یکی از مسائلی است که در قیمت‌گذاری و افت قیمت خودرو بسیار اهمیت خواهد داشت. خودروهای گوناگون ممکن است تعداد سال مشخصی را به‌صورت مفید کارکرده و پس‌ازآن لطف هزینه‌های استهلاک باشند؛ بنابراین در سال‌های اولیه و سال‌هایی که دچار هزینه استهلاک خواهند بود کاهش قیمت آنها متفاوت است.

میزان کارکرد خودرو

در محاسبه افت قیمت خودرو یکی از مسائلی که در تعیین قیمت خودرو بسیار دارای اهمیت است را می‌توان میزان کارکرد و کیلومتر خودرو دانست. کارکرد استاندارد هر خودروبرای هرسال را می‌توان در حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر دانست. درصورتی‌که یک خودرو کارکرده میانگین کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر داشته باشد این خودرو را می‌توان خودروی کم ‌کار دانست و درصورتی ‌که خودرویی بیش از ۳۰ هزار کیلومتر در سال کارکرد داشته باشد یک خودروی پرکار محسوب شده و کاهش قیمت خودرو بسیار شدیدتر خواهد بود.

یک موضوع بسیار مهم در خصوص میزان کارکرد خودرو این است که بایستی دقت داشته باشید که فقط به عدد کیلومتر طی شده که بر روی صفحه ‌نمایش موجود است بسنده نکنید. متأسفانه در بعضی موارد این رقم با ترفندهای گوناگون و به طور دستی برای کم‌ کار نشان دادن خودرو کم می‌شوند. در این خصوص میزان کهنه شدن فرمان، دسته‌ دنده و صندلی راننده می‌تواند معیارهای خوبی باشد که می‌توانید آنها را بررسی نمایید.

میزان اعتبار بیمه و تخفیف آن

مهلت اعتبار بیمه خودروبرای خریداران یکی از مسائلی است که دارای اهمیت بسیار زیادی است. درصورتی‌که خودروی فاقد بیمه‌نامه معتبر باشد معمولاً به مبلغ بیمه جدید از قیمت آن کسر خواهد شد همچنین تخفیف‌های که طی چندین سال برای خودرو انباشت شده‌اند درصورتی‌که به مالی جدید منتقل شود می‌تواند دارای ارزش بوده و کاهش قیمت خودرو را کم کند. داشتن بیمه‌نامه‌ای با مهلت ۱۱ تا ۱۲ ماه می‌تواند برای یک خودرو مزیت هم حساب شود. مسئله بیمه خودرو با افزایش قیمت بیمه‌ها افزایش خواهد یافت.

رنگ ‌شدگی قطعات خودرو

قطعات گوناگون خودرو درصورتی‌که دارای رنگ ‌شدگی باشند از قیمت خودرو کم خواهد شد. برخی از قطعات در خودرو دارای اهمیت بیشتری خواهند بود و رنگ‌شدگی آنان بیشتر از قطعات دیگر خود را دچار کاهش قیمت می‌شود. کاپوت، سقف و ستون‌ها، سینی‌های جلو و عقب خودرو و درب صندوق‌عقب جزو قسمت‌هایی خواهند بود که در صورت رنگ‌شدگی بیشترین میزان کاهش قیمت را شامل خود را خواهند کرد.

رنگ ‌شدگی بعضی از قطعات در خودرو هم تأثیر چندانی در افت قیمت خودرو نخواهد داشت. برای مثال سپر، دسته‌های درب خودرو و به‌طورکلی قسمت‌هایی که بر روی خودرو نصب می‌شوند و از قطعات اصلی خودرو محسوب نمی‌شوند از این دسته قطعات هستند.

تصادف سنگین

در محاسبه کاهش قیمت خودرو به‌طورمعمول تصادف سنگین موجب خواهد شد خودرو دارای کاهش شدیدتری گردد. برای مثال تصادف‌هایی که موجب می‌شود بخش بزرگی از خودرو دچار رنگ ‌شدگی شود و یا شاسی خودرو دچار ضرب ‌دیدگی بشود می‌تواند افت قیمت بسیار زیادی را برای خودرو ایجاد نماید. چپ کردگی خودرو و یا تصادفاتی که موجب تعویض قسمت‌هایی مثل گلگیرها و یا سقف و … می‌شوند را می‌توان جزو تصادفات سنگین محسوب کرد.

شرایط داخلی خودرو

وضعیت داخلی خودرو اعم از تمیز بودن و همچنین سالم بودن قطعات داخلی خودرو و میزان سروصدایی که در کابین خودرو شنیده می‌شود از عواملی هستند که می‌تواند برافت قیمت خودرو بسیار تأثیرگذار باشد.

شرایط داخلی خودرو مثل دارا بودن کف‌ پوش‌های سالم، روکش‌های صندلی، سیستم صوتی و تصویری می‌تواند بر قیمت خودرو بسیار تأثیرگذار باشد و یکی از عواملی است که بسیاری از مصرف‌کنندگان بازار خودروهای دست ‌دوم بر روی آن حساب می‌کنند. بوی داخلی کابین خودرو هم از عواملی است که می‌تواند بر خریدار خودروی دست ‌دوم دارای اهمیت بسیار زیادی باشد.

وضعیت فنی خودرو

ایرادها و مشکلاتی مانند دود کردن خودرو، سوختن واشر سر سیلندر، مشکلات فنی گیربکس و موتور و خراب بودن سیستم تعلیق خودرو و سروصداهای اضافی که از آن به گوش می‌رسد می‌تواند از مسائلی باشد که برای خرید یک خودرو بسیار مؤثر خواهد بود. همچنین در صورت افزایش این ایراد و مشکلات فنی افت قیمت خودرو بسیار بیشتر خواهد بود. در این خصوص دقت داشته باشید که خریداران خودروهای دست ‌دوم هرچند می‌دانند این خودرو مثل یک خودروی صفرکیلومتر بدون ایراد نخواهد بود اما علاقه‌مند به مراجعه مکرر به تعمیرگاه هم نیستند.

آپشن‌های خودرو

آپشن هایی که بر روی سیستم خودرو به طور پیش ‌فرض و در کارخانه نصب ‌شده‌اند بایستی سالم باشند. همچنین آپشنهای اضافه‌ای که توسط دارنده خودروبر روی این وسیله نقلیه اضافه ‌شده است می‌تواند از کاهش قیمت خودرو کاست و قیمت بالاتری را برای خودرو ایجاد نماید.

دنیای اقتصاد

کلاهبرداری از بیمه با تصادف ساختگی

خودروسازان در هنگام بروز تصادف مقصر می‌شوند؟

مدیریت صحنه تصادفات بر عهده نیروی انتظامی است

روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات جان خود را ازدست می‌دهند

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar