مدیریت صحنه تصادفات بر عهده نیروی انتظامی است

چهارشنبه 3 مهر 98 ساعت 14:33
مدیریت صحنه تصادفات بر عهده نیروی انتظامی است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تاکید کرد که پلیس مسئول تصادفات نیست بلکه برابر قانون مدیریت ترافیک و مدیریت صحنه تصادفات بر عهده نیروی انتظامی است.

سردار سید کمال هادیان‌فر در نشست جمع‌بندی طرح‌های ترافیکی تابستان امسال که پیش از  ظهر امروز در شهرک آزمایش برگزار شد گفت: طرح تابستانی امسال را در ۲۱۷ هزار کیلومتر از جاده‌ها و معابر شهرهای کشور پشت سر گذاشتیم ولی متاسفانه به اهدافی که برای کاهش ۱۲ درصدی جانباختگان حوادث رانندگی در نظر گرفته‌ایم، نرسیدیم چون که برای تحقق این هدف باید تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند. در طرح نوروز امسال ۱۰۸ هزار نفر از دستگاه‌ها برای کاهش آمار تصادفات رانندگی پای کار آمدند و نتیجه آن کاهش بیش از  ۱۷ درصدی این تصادفات شد بنابراین  ضرورت دارد که دولت و دیگر دستگاه‌ها ورود ویژه‌ای در این زمینه بکنند تا آمارهای ما هم کاهش  بیاید.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا افزود: تا زمانی که رفت و آمد درکشور افزایش می‌یابد و دیگر دستگاهها هم کفاف این حجم از رفت و آمد را نمی‌دهند نمی‌توان انتظار داشت که تصادفات و شمار جانباختگان ناشی از آن کاهش بیابد.

وی با اشاره به کاهش تصادفات از سال ۸۵ اظهار کرد:‌ در آن زمان از ۲۷ هزار کشته به نزدیک به ۱۹ هزار کشته رسید. دلیلش این بود که تمام دستگاه‌ها پای کار آمدند، نقاط حادثه‌خیز اصلاح شد، قیمت بنزین افزایش یافت، برخورد با تخلفات رانندگی تشدید شد و واردات خودروهای ایمن هم افزایش یافت. مجموع این‌ها موجب کاهش شمار جانباختگان شد ولی متاسفانه دو سال است که این روند کاهشی متوقف شده است و تنها در صورتی می‌توان به ادامه این روند امیدوار بود که همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و کمک کنند.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد:‌ امروز ۴۹ درصد جانباختگان حوادث رانندگی حین انتقال یا در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند که باید در این زمینه هم فکری کرد و قرار شد این موضوع در کمیسیون‌های تخصصی هیات دولت بررسی شود.

هادیانفر با تاکید بر این که امروز پلیس مسئول تصادفات هم گفت: این درست نیست که وانمود کنند پلیس مسئول تصادفات رانندگی است . خیر! این گونه نیست و طبق قانون مدیریت ترافیک و مدیریت صحنه تصادفات بر عهده پلیس است. باید بررسی شود که چرا تصادف رخ می‌دهد. وقوع  تصادفات ناشی از رفتار رانندگان، ایمنی راه‌ها و ایمنی خودروها و و وسایل نقلیه است و مجموع اینها موجب شده که در هر ساعت دو نفر در جاده‌های کشور جان خود را از دست بدهند و هشت نفر دچار مصدومیت شوند؛ تصادفاتی که هزاران میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند.

وی با اشاره به آمار جانباختگان و مصدومان حوادث رانندگی  در سه ماهه دوم سال جاری اظهارکرد: ۴۴۹۹ نفر در تصادفات رخ داده در جاده‌ها و شهرها طی تابستان جان خود را از دست دادند. نزدیک به ۳۴ درصد تصادفات ما در جاده‌ها رخ داده اما۷۰ درصد جانباختگان مربوط به جاده‌ها بوده است. این آمار نشان می‌دهد سرعت تأثیر زیادی در وقوع تصادفات مرگبار دارد.

هادیانفر با ذکر این که برابر گزارش‌ها در تابستان شاهد افزایش تصادفات بودیم، گفت: درمجموع ۳۷ هزار و ۲۳۷ فقره تصادفات در تابستان رخ داد که ۱۷۴۴ فقره آن منجر به مرگ ۴۴۹۹ شد که این آمارپس از آمار نهایی پزشکی قانونی افزایش هم خواهد داشت همچنین بیش از ۳۵ هزار و ۵۰۰ فقره تصادف هم منجر به مصدومیت بیش از ۱۱۹ هزار نفر شده است.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar