روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر در تصادفات جان خود را ازدست می‌دهند

دوشنبه 11 شهریور 98 ساعت 14:54
روزانه 45 تا 55 نفر در تصادفات جان خود را ازدست می‌دهند

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر تشدید نظارت‌های فنی در پایانه‌های اتوبوسرانی بر لزوم استقرار پلیس راهور در پایانه‌ها تاکید کرد.

سردار کمال هادیانفر در جلسه فصلی مدیران عامل سازمان‌های پایانه‌های مسافربری شهرداری‌های کشور که صبح امروز  باحضور معاون عمرانی وزیر کشور برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جدی‌ترین مسائلی که امروز در کشور با آن رو به رو هستیم ایمنی ترددها در شهرها و جاده‌هاست.

وی ادامه داد: بدترین وضعیت را در سال ۸۴  داشتیم بالغ بر۲۷ هزار نفر  در کشور جان خود را از دست دادند ولی با تغییراتی که در رویکرد  کلان کشور اتفاق افتاد و با کمک‌هایی که توسط این دولت و دولت‌های گذشته انجام شد ، در این حوزه با کاهش چشمگیری همراه بودیم و از سال ۸۵ به تدریج آمارها کاهش پیدا کرد.

رئیس پلیس راهور ناجا اضافه کرد: از سال ۹۶ در کاهش این روند متوقف شدیم به صورتی که در این سال شمار کشته‌های ۱.۲ درصد افزایش یافت و سال ۹۷ این افزایش‌ها  برابر با ۱.۷ درصد بود.

به گفته وی، سال پیش ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر جان خود را در جاده‌های کشور بر اثر تصادف از دست دادند و بالغ بر ۳۶۵ هزار نفر هم بر اثر این تصادفات مجروح و معلول شدند.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه روزانه ۴۵ تا ۵۵ نفر جان خود را بر اثر تصادف از دست می‌دهند، گفت: بخش زیادی از این تصادفات به ناوگان عمومی بازمی‌گردد. در وضعیت کنونی ۹۰ درصد حمل و نقل بار و مسافر بر روی جاده‌ها ، ۷ درصد ریلی  ،۲درصد هوایی و کمتر از یک درصد هم دریایی است.

رئیس پلیس راهور ناجا تصریح کرد: دو برنامه داریم که یکی از آنها کاهش سوانح و حوادث است و جدی‌ترین بخش آن به اتوبوس‌های مسافربری باز می‌گردد.

وی برنامه دوم را توسعه انضباط ترافیکی بیان و اظهار کرد:  در جاده‌ها و شهرها علائم‌، خط‌کشی و تابلو داریم اما با توسعه ناوگان کشور خیلی انصباط ترافیکی در تراز کشور توسعه یافته یا درحال توسعه،  در کشور حاکم نیست که این نقش دستگاه‌ها را می‌طلبد تا بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

به گفته سردار هادیانفر،  هم اکنون ۲۳.۵ میلیون خودرو، بیش از ۴۰ میلیون راننده و  نزدیک به ۱۲ میلیون موتورسوار در کشور وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ۳۳ دستگاه در کشور در این حوزه مسئولیت دارند، گفت: دغدغه ما در حوزه حمل و نقل عمومی، اتوبوس‌ها و کنترل‌هایی است که بایستی در پایانه‌ها اتفاق بیفتد.

رییس پلیس راهور ناجا با ذکر اینکه در دو ماه گذشته آمار تصادفات حمل ونقل عمومی و اتوبوس‌ها افزایش داشته است گفت: البته این تصادفات فاجعه‌بار نبود اما نسبت به سال اخیر با افزایش همراه بود. در دو ماه گذشته سال جاری ۳۴ فوتی تنها در بخش اتوبوس‌ها داشتیم که این رقم در مشابه  سال پیش ۱۹ بود.امسال ۱۵۸ درصد هم در بخش آمار مجروحین افزایش داشته  و ۸۱ درصد مقصرین در این تصادفات هم رانندگان اتوبوس بودند.

وی با ذکر اینکه نظارت‌های جدی باید در پایانه‌ها انجام گیرد گفت: نظارت‌ها باید در بخش فنی جدی گرفته شود و پیشنهادمان این است که در پایانه‌های اتوبوسرانی، پلیس راهور مستقر کنیم که دغدغه‌ها رفع شود.

سردار هادیانفر به سامانه سپهتن اشاره کرد که در ۱۵ هزار اتوبوس نصب شده است و از طریق آن تمام اطلاعات اتوبوس‌ها را در اختیار دارند.

وی دلیل اصلی بیشتر تصادفات در اتوبوس‌ها را عدم توجه به جلو بیان کرد و گفت: ریشه آن در استفاده  از تلفن همراه و تلویزیون حین رانندگی است. به طور کلی دلیل ۳۴ درصد تصادفات اتوبوس‌ها عدم توجه به جلو، ۱۰ درصد سرعت بالا و ۹درصد انحراف به چپ است.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه مدیریت نقلی دیگر پاسخگوی امروز ما نیست چون دنیا از آن عبور کرده است، گفت: امروزه بایستی مدیریت بر پایه عقل باشد و عقل هم مبتنی بر فناوری و اطلاعات است، یعنی بایستی از تکنولوژی و فناوری‌های جدید استفاده کنیم و از حضور استارتاپ‌ها هم بهره مند شویم. امروزه می‌توان رانندگان و ناوگان را کنترل کرد. ما آمادگی داریم در این حوزه هم نشست‌ها و همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

سردار هادیانفر با اشاره به اینکه مسئله جدی امروز ما کنترل راننده از مبدأ است، گفت: ما باید پیش از حرکت، وضعیت راننده و اتوبوس و مسافر را کنترل کنیم که این وضعیت شامل بستن‌کمربند و شمار مسافر و ... است.

به گفته وی چهار عامل شکل گیری تصادفات در کشور شامل سرعت بالا، سبقت غیر مجاز ، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب آلودگی راننده است که هر چهار عامل را در ناوگان عمومی داریم .

وی همچنین افزود: ۶۲ درصد تصادفات در ۳۰ کیلومتری  پس از شهرها یا ۳۰ کیلومتر مانده به شهرها اتفاق می‌افتد چون یا راننده انرژی و سرعت زیادی دارد و یا به خاطر طی مسافت طولانی خسته و خواب آلوده شده است.

رئیس پلیس راهور ناجا در خاتمه به  فرهنگ‌سازی در این حوزه هم اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم در بخش‌هایی مثل بستن کمربند و فرهنگ سازی ترافیکی... جلساتی را با رانندگان  داشته باشیم. هر پایانه بایستی در ترمینال با حضور رانندگان نشست‌هایی را برگزار کند و ما هم به افسران راهور  تاکید می‌کنیم که در این جلسات حضور پیدا کنند.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar