رشد تولید خودرو نتیجه همت قطعه سازان است

سه شنبه 3 دی 98 ساعت 10:50
رشد تولید خودرو نتیجه همت قطعه سازان است

دبیر انجمن قطعه ‌سازان افزایش تولید خودروسازان و کاهش خودروهای ناقص مانده در کف کارخانه‌ها را نتیجه همت قطعه‌سازان دانست.

مازیار بیگلو با ذکر اینکه کاهش و جمع شدن خودروهای کف پارکینگ خودروسازان که با کسری مواجه بودند، عملاً ماحصل کار  صنعت قطعه‌سازی بوده است، اظهار کرد: اگر قطعه‌سازان آستین همت بالا نمی‌زنند، این خودروها جمع نمی‌شد. اینکه برخی می‌گویند که صنعت قطعه‌سازی در کماست، واقعاً برای ما تعجب‌آور است که چه کمایی است که تا این حد توانسته به خودروسازان کمک کند. در کما نیستیم ولی مشکلات فراوانی داریم که ما را به کما نزدیک کرده است.

دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو ادامه داد: هم اکنون هر دو خودروساز بزرگ روزانه بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو تولید می‌کنند که نشان می‌دهد نمی‌گویم به روزهای اوج تولید، اما حداقل به روزهای دو سال اخیر و قبل از تحریم‌ها برگشته‌ایم و اکنون با کمک قطعه‌سازان آن حجم تولید روزانه خودروسازان اتفاق می‌افتد؛ اما نکته اینجاست که این ۲۰۰۰ خودرو در روز به عبارتی یعنی نیاز به نقدینگی؛ اما این نقدینگی تاکنون تأمین نشده و مشکل عمده آن این بوده است که تسهیلات معروف ۸۴۴ میلیون یورویی تا امروز نه به صورت یورو و نه به صورت ریالی پرداخت نشده است.

وی تاکید کرد: خودروهای کف به خاطر کسری قطعه مانده و حجم زیادی سرمایه بلوکه شده بود. از طرف دیگر باید سریعاً تولید بالا می‌رفت و تأمین قطعات انجام می‌گرفت؛ بنابراین این روند، کار را برای ما بسیار سخت کرده است اما می‌دانیم که تمهیداتی اندیشیده شده و کارهایی در حال انجام است که امیدوارم ظرف هفته‌های آینده، کمک نقدینگی خوبی مصوب شود و پس از مدتی در اختیار قطعه‌سازان قرار گیرد.

بیگلو تصریح کرد: هم اکنون تعاملات خوبی با دو خودروساز انجام گرفته که به طور مثال ایران ‌خودرو، تولید روزانه خود را به ۲۳۰۰ دستگاه رسانده که طی دو سال گذشته رکورد بوده است و قرار است که ادامه‌دار هم باشد. در شرکت سایپا هم همین اتفاق افتاده و تعداد خودروهای ناقص را  تکمیل کرده است و تیراژ تولید روزانه را به بالای ۲۰۰۰ دستگاه رسانده است. برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای گردش پول نقد اتفاق خواهد افتاد که اگر نیاز به نقدینگی تأمین و برطرف نشود، این طرح‌ها که نتیجه بسیار خوبی هم داشته و نتیجه آن مشخص است، دوباره با شکست مواجه خواهد شد.

وی افزود: البته لازم به ذکر است که همین‌ که اخبار تولید روزانه بالای ۲۰۰۰ دستگاه در دو خودروساز به گوش می‌رسد، موجب شده که قیمت خودرو در بازار کاهش پیدا کرده و حاشیه بازار به قیمت کارخانه نزدیک شود که این به نفع مردم است؛ لذا راه مدیریت بازار خودرو این است که تولید را بتوانیم در هر خودروساز بالای ۲۰۰۰ دستگاه نگه داریم.

ایسنا

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar