پیش‌ فروش‌های طولانی‌ مدت خودروسازان چه تاثیری بر بازار خودرو گذاشت؟

شنبه 20 مهر 98 ساعت 11:11
پیش‌ فروش‌های طولانی‌ مدت خودروسازان چه تاثیری بر بازار خودرو گذاشت؟

صنعت ‌خودرو راهی جز تولید و عرضه به‌روز خودرو ندارد پیش‌ فروش‌های طولانی‌ مدت نشان از چرخه معیوب در صنعت‌ خودرو دارد و تداوم آن به‌ روز آمدی این صنعت کمکی نکرده و تنها دوره تولید خودروهای قدیمی را طولانی‌تر خواهد کرد

بررسی روند قیمت‌ها دربازار خودرو در طول یک هفته گذشته نشان از رشد مجدد قیمت‌ها باوجود رکود دربازار دارد. پس از تیر و مرداد سال جاری که قیمت‌ها روند صعودی گرفته بودند، بازار دچار رکود چشمگیری شد. حتی به‌ رغم پیش ‌بینی‌هایی مبنی‌بر افزایش قیمت درشهریورماه به خاطر افزایش سفرهای تابستانی مطابق روال هرسال، قیمت‌ها درپایان تابستان نه‌تنها افزایشی نبود، بلکه باشیب مناسبی رو به ‌کاهش داشت.

تأثیر پیش ‌فروش‌های فوری بر بازار

باوجود مخالفت بعضی کارشناسان با پیش ‌فروش‌های فوری خودروسازان، ولی به‌عقیده بعضی از کارشناسان، این روش فروش موجب شد قیمت‌ها دربازار متعادل و رو به‌کاهش بگذارد. ولی ازهفته پیش مجدداً قیمت‌ها روند افزایشی به‌خود گرفته است. این در‌حالی‌است که گزارش‌های میدانی حاکی از رکود در بازار و قفل ‌شدن روند خرید‌وفروش درآن است.

تحویل طولانی خودروها

یکی از مواردی که در طول سال‌های گذشته موجب شده است همواره دلالان دربازار خودرو حضور داشته و دست بالاتری نسبت به ‌خودروسازان داشته باشند، مساله تحویل طولانی‌مدت خودروها بوده است. پیش ‌فروش‌های طولانی و بعضاً بیش‌از یک ‌سال، دست دلالان را برای قیمت‌گذاری و افزایش قیمت دربازار باز می‌گذارد.

آغاز مجدد پیش ‌فروش‌های طولانی‌ مدت و افزایش قیمت‌ها

ازسال پیش که میزان تعهدات معوق خودروسازان ازمیزان تولید یک‌ساله آن‌ها پیشی گرفت، پیش ‌فروش‌های طولانی ‌مدت متوقف شد و جای خود را به‌پیش‌ فروش‌های فوری و با تحویل نهایتاً دوماهه داد. این روال اگرچه به‌ عقیده کارشناسان موجب کنترل بازار می‌شد و حداقل قیمت‌ها را درحدی ثابت نگه می‌داشت و به‌سمت روند کاهشی سوق می‌داد، ولی پس از یک سال، بار دیگر پیش ‌فروش‌های طولانی ‌مدت و یک ‌ساله خودروسازان شروع شده است.

هرچند که درواقع روی کاغذ قرارداد یک ‌ساله بوده و تجربه نشان داده است ایفای این نوع قراردادها بین سه تا شش ‌ماه پس از زمان تحویل مندرج درقرارداد انجام می‌شود. اما درهرحال، با شروع مجدد پیش ‌فروش‌های طولانی‌مدت قیمت‌ها دربازار به ‌دست دلالان افتاده و طی هفته جاری قیمت بعضی خودروها بین یک تا پنج‌ میلیون تومان دربازار افزایش داشته است.

کمبود نقدینگی و عدم‌ همکاری بانک مرکزی

کمبود نقدینگی، عدم پرداخت وام مصوب‌ شده از طرف بانک ‌مرکزی، فشار برای ادامه تولید و مواردی از این ‌قبیل موجب شده است خودروسازان چاره‌ای جز فروش مجدد خودرو به طور طولانی ‌مدت و بابهره‌های ۱۵ تا ۱۸درصدی نداشته باشند. به ‌نوعی مردم باید جور شبکه بانکی و بازار سرمایه برای تأمین نقدینگی خودروسازان را بکشند. البته درظاهر به‌نظر نمی‌رسد خودروساز و مشتریانی که اقدام به‌ پیش ‌فروش و خرید خودرو با شرایط تحویل یک‌ ساله می‌کنند، نارضایتی داشته باشند.

قیمت‌گذاری درحاشیه بازار به حاشیه رفت

سال پیش خودروسازان و خیلی دیگر اصرار داشتند قیمت‌گذاری خودرو در کارخانه  براساس نرخ حاشیه بازار انجام شود. هرچند قیمت بعضی خودروهای فروخته ‌شده به‌ قیمت حاشیه بازار و قیمت بعضی دیگر درکارخانه تا دوبرابر افزایش داشته، این وضعیت هم کمکی به‌تغییر درمدل فروش و کسب نقدینگی درخودروسازی‌ها نکرده است. خودروسازان عقیده دارند همچنان با زیان تولید می‌کنند.

به‌نظر می‌رسد شروع مجدد پیش‌ فروش‌های یک ‌ساله و چند ماهه خودروسازان دور باطل درصنعت ‌خودرو است. چندین‌ سال است که صنعت ‌خودرو کشور با زیان انباشته و زیان روی زیان، بانقدینگی اندک و البته به ‌قصد زنده‌ ماندن به‌ تولید می‌پردازد.

به ‌نوعی می‌توان گفت فروش درحاشیه بازار که برای به ‌روزرسانی فروش خودروسازان و جلوگیری از دلالیسم دربازار خودرو به‌وجود آمده بود، با آغاز پیش‌فروش‌های طولانی ‌مدت به ‌نوعی به‌ حاشیه رفته است.

تزریق هوشمندانه نقدینگی و عرضه به ‌روز خودروها

به‌ عقیده کارشناسان، راه نجات صنعت‌ خودرو در وضعیت کنونی تزریق هوشمندانه نقدینگی، افزایش تولید و عرضه به‌روز خودرو است. درغیراین ‌صورت، تولید به‌کمترین میزان خود خواهد رسید و زیان خودروسازان به‌مراتب بیشتر از زمان حال خواهد شد.

بانک‌مرکزی ازتامین نقدینگی خودروسازان درحالی جلوگیری می‌کند که این صنعت نیاز بسیار زیادی به‌تزریق مالی دارد. نقدینگی باید به‌قصد تولید دراختیار خودروسازان، قطعه‌سازان و دیگر واحدهای تولیدکننده و اشتغال‌زا قرار بگیرد.

آغاز مجدد پیش ‌فروش طولانی‌ مدت خودروها از طرف خودروسازان قطعاً برای این صنعت مناسب نخواهد بود. صنعت‌خودرو راهی جز تولید و عرضه به‌روز خودرو ندارد. پیش‌فروش‌های طولانی ‌مدت نشان از چرخه معیوب درصنعت‌خودرو دارد و تداوم آن به‌روزآمدی این صنعت و عرضه محصولات جدید کمکی نخواهد کرد و تنها دوره تولید خودروهای قدیمی را طولانی‌تر خواهد کرد.

سیاست‌های نادرست و سختی تولید خودرو

سیاست‌های غلط اقتصادی و عدم‌ ارتباط اقتصادی و بین‌المللی و تحریم‌ها، وضعیت صنعت‌خودرو را به‌نقطه‌ای رسانده که تولید به‌سختی انجام می‌گیرد و بازیان همراه شده است. در‌این وضعیت، خصوصی‌سازی و فروش سهم دولت تنها راه‌حل موجود است.

دولت ابتدا باید تکلیف بدهی و زیان انباشته خودروسازان را مشخص کند و درادامه به‌فکر خصوصی‌سازی صنعت‌خودرو باشد. به‌گفته کارشناسان، تا زمانی که تولید درخودروسازان روی روال نیفتاده و با مشکل رو به رو است، اصولاً خصوصی‌سازی معنایی ندارد.

دنیای خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar