رشد هزینه تولید و شرایط نامساعد تشک دوزان خودرو

شنبه 5 مرداد 98 ساعت 14:31
رشد هزینه تولید و شرایط نامساعد تشک دوزان خودرو

وضعیت نامساعد اقتصادی باعث شده است تا شرایط شغلی صنف تشک‌دوزان خودرو هم مثل همه صنوف به خاطر کاهش درآمدها، قدرت خرید مردم وافت ارزش ریال در برابر ارزهای خارجی چندان مناسب نباشد.

رئیس اتحادیه تشک‌دوزان خودرو با ذکر این مطلب گفت: از طرف دیگر فعالان این صنف برای تأمین مواد اولیه تولید به خاطر نوسان نرخ پتروشیمی  یا تأمین ارز برای واردات مواد اولیه با مشکل رو به رو شوند که این امر زمینه کمبود مواد اولیه مرغوب برای تولید تشک و روکش تشک خودرو با را مشکل رو به رو کرده است.

حسین جعفری ادامه داد: به‌طور مثال اکنون صنف تشک‌دوزان خودرو برای تأمین فوم و اسفنج وارداتی موردنیاز تولید محصولات نهایی خود با مشکل مواجه هستند گرچه فعالان این صنف مواد اولیه وارداتی را از تجار خریداری می‌کنند ولی کاهش ارزش پول  زمینه کمبود نقدینگی برای تأمین این مواد با قیمت ارز آزاد را فراهم کرده است. اکنون اغلب فوم و اسفنج موردنیاز تولید تشک و روکش تشک وسایط نقلیه وارداتی است. وضعیت نامساعد تأمین مواد اولیه باعث شده تا حتی بعضی کارخانه‌های خودروسازی هم با تقلب  در تولید مثلاً به‌جای استفاده ۴۰۰ گرم فوم در تولید یک  صندلی تشک یا پشتی از مواد کمتری استفاده کنند این عمل باعث می‌شود تا ابر و فوم به‌تدریج شل شده و راننده و سرنشینان با مشکلاتی ستون فقرات رو به رو می‌شوند. درواقع مشکلات ناشی از تحریم، کاهش ارزش پول و ... باعث شده تا تولیدکنندگان این بخش با مشکل رو به رو شوند.

او با اشاره به اینکه از طرف دیگر کارخانه‌های تولید داخل فوم و ورقه‌های پی‌وی‌سی هم برای تأمین مواد اولیه با مشکلاتی رو به رو هستند تصریح کرد:  درواقع رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصدی قیمت مواد فوم، روغن دی یو پی ، که در کارخانه‌های تولید ورق پیش وی سی مورداستفاده قرار می‌گیرد، زمینه گرانی مواد اولیه صنف تشک‌دوزان خودرو را فراهم کرده و حتی کیفیت تولید این محصولات را تحت تأثیر قرار داده است. مشکلات تأمین مواد اولیه کارخانه‌ها باعث شده تا موارد اولیه موردنیاز صنف تشک‌دوزان خودرو هم با رشد بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت رو به رو شده و تولیدکنندگان هم ناگزیر هستند تا متناسب با افزایش قیمت خرید مواد اولیه و با احتساب دستمزد حداقلی نرخ محصولات خود را تعیین کنند.

رئیس اتحادیه تشک‌دوزان خودرو همچنین با اشاره به اینکه  تثبیت درآمد مردم رشد قیمت مواد اولیه و هزینه تمام‌ شده زمینه کاهش تقاضا و کاهش تیراژ تولید را فراهم کرده است به طوری که اکنون موج بیکاری کارگران خیاط، مونتاژکار و تشک‌ دوز و تعدیل نیرو یا تعطیلی اکثر واحدهای تولیدی را شاهد هستیم اظهار کرد: علاوه بر آن مطالبات تأمین‌کنندگان قطعات از گروه‌های خودروسازی هم مزید بر علت شده است به طوری که یکی از تولیدکنندگان باوجود مطالبه ۱۰ میلیارد تومانی از سایپا به خاطر بدهی یک میلیارد تومانی راهی زندان شد. این صنف بیشتر روکش و صندلی انواع وسایط نقلیه،روکش‌های دوم خودرو ، زین موتور و... را تولید می‌کند ولی وضعیت سخت تولید باعث شده تا به خاطر کاهش قدرت خرید مردم، تعمیر، تعویض و روکش صندلی وسایط نقلیه در اولویت‌های بعدی مردم به ویژه اقشار کم‌ درآمد قرار گیرد این در حالی است که همین افراد باید هزینه‌های پزشکی گزافی را به خاطر استفاده از صندلی‌های نامرغوب یا دارای مشکل متحمل شوند چون که باید صندلی و فوم خودرو محکم و استاندارد باشد تا سلامت سرنشینان با مشکل رو به رو نشود.

جعفری  در انتها نیز گفت: استفاده از مواد اولیه نامرغوب یا تعویض نکردن صندلی معیوب خودرو باعث می‌شود تا برخلاف بعضی قطعات خودرو مثل باطری یا دینام و استارت که در صورت خرابی مالک خودرو ناچار به تعویض آن برای استفاده از وسیله نقلیه است، مشتریان تعویض یا تعمیر صندلی‌های معیوب را به تأخیر انداخته و در اولویت‌های بعدی قرار دهند.

عصر خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar