رفت و آمد ۲ میلیون خودروی فرسوده در ۸ کلان شهر

سه شنبه 7 خرداد 98 ساعت 02:32
رفت و آمد 2 میلیون خودروی فرسوده در 8 کلان شهر

سازمان حفاظت محیط زیست طرح جامع اسقاط انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین موتوری را جهت بررسی و تصویب به هیات وزیران ارائه کرد.

این موضوع در وضعیتی اتفاق افتاده است که اسقاط خودروهای فرسوده با توجه به وضعیت کنونی تولید و واردات خودرو به کندی انجام می‌گیرد. خبرگزاری فارس به‌عنوان منبع انتشار این خبر، جزئیاتی از طرح ارائه شده به هیات دولت منتشر نکرده است؛ ولی این اقدام سازمان حفاظت محیط زیست براساس عمل به وظایف قانونی سازمان یاد شده در راستای تدوین آیین‌نامه قانون هوای پاک و در پی آن برای خروج ناوگان فرسوده از چرخه مصرف، انجام گرفته است. آلودگی هوای ناشی از منابع خودرویی در کلان‌شهرهای کشور به‌عنوان یکی از معضلات زیست محیطی به شمار می‌رود. در این بین خودروهای فرسوده با تأثیر مضاعف روی آلودگی هوا و مصرف سوخت بالا نقش غیرقابل انکاری در این زمینه دارند.

بحث از رده خارج کردن فرسوده‌ها و همچنین جایگزین کردن آنها با خودروهای جدید همواره مورد توجه دولت‌های گوناگون بوده است و هر یک تلاش کرده‌اند با اجرای برنامه‌ای روند اسقاط فرسوده‌ها را تسهیل کنند، هر چند که این موضوع در گذر زمان با چالش‌هایی همراه بوده و همین چالش‌ها در مواقعی موجب توقف اسقاط فرسوده‌ها شده است.

براساس اخبار منتشر شده هم اکنون در مجموع هشت کلان شهر کشور ۲ میلیون و ۱۰۸ هزار و ۴۲۴ دستگاه خودروی سبک (شامل سواری، وانت و تاکسی) و ۱۲۱ هزار و ۸۵۳ دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) فرسوده وجود دارد. باید منتظر ماند و دید در صورت تصویب هیات دولت، این طرح سازمان محیط زیست با توجه به چالش‌های پیش رو، تا چه حد می‌تواند از شمار خودروهای فرسوده بکاهد.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar