رنو و پژو در ایران ماندگار خواهند بود

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
رنو و پژو در ایران ماندگار خواهند بود

برایند اخبارهای منتشر شده در روزهای گذشته نشان دهنده آن است که علی‌رغم خروج آمریکا از برجام، خودروسازان فرانسوی در کشور مانده و به همکاری با خودروسازان ایرانی ادامه خواهند داد.

اقدام غیرقانونی و یک طرفه آمریکا در خروج از توافق برجام این سؤال را به وجود آورد که در فضای جدید آینده همکاری خودروسازان داخلی با خودروسازان معروف بین‌المللی چه خواهد شد. در این زمینه بررسی اخبار بین‌المللی منتشره و مواضع رسمی کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که این کشورها مصمم به حفظ و تعمیق روابط اقتصادی در کشور بوده و با اقدام یک طرفه آمریکا مبارزه خواهند کرد.

در جتازه ترین اتفاق در این زمینه هم بتازگی امانوئل ماکرون رییس‌جمهوری فرانسه تصریح کرد که "اتحادیه اروپا فعالیت کمپانی‌های خارجی در ایران حتی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌ها را تضمین خواهد کرد".

این مواضع نشان می‌دهد که خودروسازان معروف بین‌المللی به ویژه خودروسازان فرانسوی پژو، سیتروئن و رنو مشکلی برای ادامه همکاری با شرکای ایرانی خود نخواهند داشت، موضوعی که خبر خوبی برای این کمپانی‌ها محسوب می‌شود.

پژو از حدود دو سال قبل دور جدید فعالیت‌های خود در کشور را با همکاری ایران خودرو شروع کرده و اتومبیل پژو ۲۰۰۸ به عنوان نخستین محصول آن هم وارد بازار شده است. آن طور که اعلام شده پژو ۳۰۱ به عنوان دومین خودروی شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) هم ظرف ماه‌های پیش رو وارد بازار خواهد شد.

چند روز پیش مسوولان ارشد پژو در واکنش به خروج آمریکا از برجام اعلام کرده بودند که در رابطه با فعالیت در ایران در انتظار مواضع مستقل اروپا در این رابطه هستند.

سیتروئن هم از حدود یک سال قبل اجرای قرارداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا را شروع کرده و اتومبیل سیتروئن C3 به عنوان نخستین خودروی آن هم به زودی وارد بازار خواهد شد.

رنو هم دیگر خودروساز فرانسوی است که اگرچه بعد از اجرایی شدن برجام روابط خود را با شرکای ایرانی توسعه داد ولی به دنبال سرمایه‌گذاری و تولید مستقل محصولات خود در کشور هم هست.

قرار است رنو با همکاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و هلدینگ ناصح، به تولید مستقل خودروهای خود در کشور بپردازد که امور مربوط به اجرایی شدن این قرارداد در سایت بن‌رو در ساوه در جریان است.

ولی گذشته از خودروسازان فرانسوی که ادامه حضور آنها در کشور حتمی شده است به نظر می‌رسد حضور هیوندایی به عنوان خودروساز برجسته کره‌ای هم در کشور ادامه خواهد یافت.

هیوندایی در دو سال پیش وارد شراکت با شرکت کرمان موتور شده و محصولاتی مانند النترا به طور داخلی‌سازی شده در کشور مونتاژ می‌شود.

اگرچه این خودروساز کره‌ای جدیداً اظهار نظر رسمی در رابطه با برنامه‌های خود برای ادامه حضور در کشور نداشته است ولی مواضع اتحادیه اروپا و همچنین اخبار غیر رسمی نشان می‌دهد که این خودروساز کره‌ای هم برنامه‌های جدی برای ادامه حضور و گسترش فعالیت‌های خود در کشور دارد که از جمله آن عرضه توسان داخلی‌سازی شده تا پایان سال جاری است.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar