بررسی روش عجیب فروش خودروهای وارداتی / اسفند ۱۴۰۱

شنبه 6 اسفند 01 ساعت 15:57
بررسی روش عجیب فروش خودروهای وارداتی / اسفند 1401
وزارت صمت⁩ مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از ۱۰۰ هزار نفر خواهد گرفت، بدون اینکه به آن‌ها بگوید چه خودرویی را چه زمانی به آن‌ها تحویل می‌دهد.

قرار بود از ساعت ۱۲ امروز پیش‌فروش خودروهای وارداتی آغاز شود. این در حالی است که هنوز ابهامات زیادی برای اجرای طرح مذکور وجود دارد. ازجمله آنکه مشخص نیست در نهایت ۱۰۰ هزار خودروی مورد ادعای وزارت صمت به بازار برسند یا خیر؟

طبق گفته قالیباف قرار است در هفته جاری بزرگ‌ترین طرح فروش با عرضه خودروهای وارداتی برگزار شود. طبق ادعای وزارت صمت قرار است تا پایان سال ۱۰۰ هزار محصول خارجی پیش‌فروش شوند. اما آن‌طور که آمار خود دولت نشان می‌دهد تا کنون تنها ۸۵ هزار خودرو ثبت سفارش شده‌اند.

حال جدا از آنکه مشخص نیست چطور ۱۵ هزار خلأ موجود قرار است پر شود، به نظر می‌رسد با توجه به شرایط فروشی که در سامانه یکپارچه گذاشته شده، وزارت صمت قصد دارد به این روش توپ ضعف خود در واردات خودرو را به زمین مردم بیندازد.

 

جبران کسری بودجه با خودروهای وارداتی

وزارت صمت برای ثبت‌نام در این طرح چهار شرط گذاشته است. داشتن گوهینامه، نداشتن پلاک انتظامی فعال، عدم خرید خودرو از تولیدکنندگان داخلی و بورس کالا و بلوکه‌شدن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب افراد ازجمله شروط دستیابی به خودروهای وارداتی است.

اما هنوز دولت تعیین نکرده که این میزان پول تا چه مدت باید در حساب متقضیان بلوکه بماند. از دیگر سو، مشخص نیست چطور دولت انتظار دارد کسانی که به هر دلیلی توان خرید خودروهای داخلی را نداشته‌اند، به یکباره اقدام به خرید خودروهایی کنند که قیمت میلیاردی دارند!

گذشته از این، هنوز فهرست کامل خودروهای وارداتی مشخص نیست و مشتریان نمی‌دانند که صاحب چه خودرویی و با چه قیمتی خواهند شد.

ترتیب فروش این خودروها نیز بر اساس قرعه‌کشی انجام می‌شود و مشتریان بین رتبه یک تا ۱۰۰ هزار اولویت‌بندی می‌شوند و در بر اساس رتبه‌ای که به دست آورده‌اند در هر دور واردات، می‌توانند صاخب خودرو شوند.

حال ممکن است ۵۰۰ میلیون تومان مورد اشاره حداقل به مدت شش ماه در حساب مشتریان بلوکه‌شده بماند.

ایران جیب

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar