رویدادهای مهم خودرویی هفته اول آذر ۹۸

پنج شنبه 7 آذر 98 ساعت 11:41
رویدادهای مهم خودرویی هفته اول آذر 98

طی هفته جاری خیلی از اخبار خودرویی کشور تحت تأثیر اصلاح قیمت بنزین بود. اما آنچه بیش از دیگر اخبار، مورد توجه قرار گرفت تشویق دولت به دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین‌سوز بود. در این زمینه با سکوت مطلق وزارت صنعت و خودروسازان که به نظر می‌رسد متولی گازسوز کردن خودروها هستند، مسوولان نفتی در نشست‌ها و مصاحبه‌های متفاوت به زوایای گوناگون گازسوز کردن کارگاهی خودروها و همچنین راهکارهای افزایش مصرف CNG پرداختند. البته طرح توسعه تبدیل کارگاهی محصولات بنزین‌سوز با اظهارات هفته پیش رئیس اتحادیه سوخت‌های جایگزین رونمایی شد.

وی با معرفی سایتی از مالکان خودروهای بنزین‌سوز خواست که با ثبت ‌نام در این سایت نسبت به تغییر مصرف سوخت خودروی خود اقدام کنند. وی حتی عنوان کرده بود که روزانه ۳۰ هزار درخواست در این زمینه ثبت می‌شود. با توجه به تمامی اظهارنظرها و روندی که برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای بنزین سوز به طور کارگاهی طی هفته جاری عنوان شد؛ با این حال به نظر می‌رسد که خودروسازان به خاطر حساس بودن موضوع چندان رضایت خاطر از دوگانه‌سوز کردن کارگاهی ندارند و حتی این روند را با استانداردهای جاری محصولات گاز سوز مغایر می‌دانند. در هر صورت در هفته جاری اخبار مربوط به گاز‌سوز کردن کارگاهی خودروها داغ بود و درهمین راستا حسن قلی‌پور، مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم از شرایط دوگانه‌سوز کردن خودروها رونمایی کرد؛ به صورتی که وی عنوان کرد، اولویت با گازسوزسازی خودروهای پرمصرف بنزینی، مانند وانت‌ها است. وی همچنین تاکید کرد که اولویت نخست در دوگانه‌سوزشدن خودروها، پرمصرف‌هایی است که وانت‌ها را شامل می‌شود؛ پس از آن هم ناوگان حمل و نقل عمومی مثل ون و انواع تاکسی‌ها در دستور کار گازسوزسازی قرار دارند. قلی‌پور همچنین تبدیل خودروها با موتور پایه بنزینی به دوگانه‌سوز را وظیفه خودروسازان و وزارت صنعت دانست و گفت: تأمین کیت‌هایی که مصرف می‌شود بر عهده خودروساز است.

تعیین تکلیف معوق‌ها

هر چند خودروسازان بارها نسبت به خودروهای معوق، اطلاع‌ رسانی کرده‌اند با این حال در هفته جاری مجتبی جوهریان مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به آخرین تصمیم کمیته خودرو در این زمینه نکاتی را یادآوری کرد. وی تاکید کرد که در ارتباط با تعهدات عرضه‌کنندگان خودرو حسب تصمیمات متخذه در جلسات کمیته خودرو مستقر در وزارت صمت مقرر شده تا از طریق ارائه برنامه‌های جایگزین در مورد خودروهایی که امکان تولید آن وجود ندارد، ضمن پیشنهاد خودروی جایگزین یا ارائه سبدی از محصولات قابل تحویل، نسبت به جلب رضایت خریدار اقدام شود. جوهریان تاکید کرد که خودروسازان مکلف شدند در ارتباط با آن دسته از خودروهایی که تعهدات معوق ندارند، اولویت واگذاری آن را به جایگزینی برای دیگر خودروهای با تعهدات معوق اختصاص دهند.

۲۷ هزار میلیارد تومان زیان

اما در هفته جاری سایت کدال با انتشار آماری بر زیان سه خودروساز بزرگ کشور طی ۶ ماه نخست امسال تاکید کرد. طبق صورت‌های مالی ارائه شده ایران خودرو، سایپا و پارس‌ خودرو در مجموع زیانی بالغ بر ۹ هزار و ۴۲۱ میلیارد و ۷۷۷ میلیون تومان را در نیمه نخست امسال حاصل کرده‌اند. با این حساب، غول‌های جاده مخصوص در مقایسه با نیمه نخست سال اخیر، ۴.  ۹۳ درصد افزایش زیان داشته‌اند. صورت‌های مالی همچنین نشان می‌دهد جمع زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور تا پایان شهریور امسال به بیش از ۲۷ هزار و ۱۱۵ میلیارد و ۴۳۰ میلیون تومان رسیده است.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar