رویدادهای مهم خودرویی هفته سوم دی ۹۸

پنج شنبه 19 دی 98 ساعت 11:52
رویدادهای مهم خودرویی هفته سوم دی 98

از «تعطیلی شش خودروساز بخش خصوصی در آذر» گرفته تا «فرار کارلوس گوسن مدیرعامل پیشین نیسان به لبنان» و «کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز»، مهم‌ترین اخبار خودرویی هفته بوده‌اند که آنها را مرور می‌کنیم.

جان به لب شدن خودروسازان خصوصی

این هفته انتشار آمار مربوط به تولید خودرو در بخش خصوصی نشان داد خصوصی‌ها با کاهشی شدید رو به رو و بعضی شرکت‌ها عملاً تعطیل شده‌اند. بنابر آماری که وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر کرد، تیراژ خودروسازان بخش خصوصی تا پایان آذر امسال به ۲۱ هزار و ۵۱۹ دستگاه رسیده که از کاهش ۷۳ درصدی تولید خصوصی‌ها در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر حکایت داشت. این آمار نشان داد خودروسازان خصوصی در ۹ ماه امسال به اندازه تقریباً یک‌چهارم مدت مشابه سال اخیر محصول سواری تولید کرده بودند. بررسی گزارش منتشره همچنین نشان داد شش شرکت کارمانیا، صنعت خودروی آذربایجان، سازه‌های خودرو دیار، عظیم خودرو، سیف خودرو و ریگان خودرو هیچ تولیدی در آذرماه امسال نداشته و عملاً تعطیل شده‌اند.

در بین شرکت‌های فعال بخش خصوصی ولی کرمان موتور توانسته بود بیشترین تیراژ را در ۹ ماه امسال به خود اختصاص دهد. همچنین تمام خودروسازان فعال در بخش خصوصی با کاهش تولید در ۹ ماه ۹۸ و در مقایسه با مدت مشابه سال اخیر رو به رو بوده‌اند.

فرار گوسن به لبنان

شاید شوکه ‌کننده‌ترین خبر در جهان خودروسازی طی این هفته، فرار مدیرعامل پیشین نیسان موتورز ژاپن به لبنان بود. بر این اساس، گوسن در آخرین ساعات سال ۲۰۱۹ میلادی و در حالی که قرار بود چندی دیگر در دادگاه پاسخگوی اتهاماتش باشد، ژاپن را ترک کرد و به لبنان رفت. وی در نوامبر ۲۰۱۸ به اتهام تخلفات مالی، در ژاپن بازداشت و سمت‌های خود را در رنو-نیسان از دست داد و حالا آن طور که خودش می‌گوید، از بی‌عدالتی چشم‌بادامی‌ها فرار کرده است. وی که ملیتی فرانسوی (در کنار ملیت لبنانی‌اش) دارد، در اصل یک رنویی بود و وقتی این خودروساز اهل فرانسه در سال ۹۹ میلادی بیش از یک ‌سوم سهام نیسان را خرید، مأموریت یافت تا خودروساز ژاپنی را از ورطه بحران نجات دهد. او در عرض کمتر از شش سال تمام بدهی‌های نیسان را تسویه کرد تا در ژاپن به او لقب قاتل هزینه‌ها را بدهند. با این حال در ادامه رابطه گوسن با ژاپنی‌ها تیره و تار شد و وی به اتهام تخلفات مالی، به زندان رفت. در باب چگونگی فرار گوسن به لبنان، روایات گوناگونی وجود دارد، از جمله اینکه یکی از مدیران شرکت هواپیمایی ام‌ان‌جی ترکیه تأیید کرده در این ماجرا نقش داشته است. به گفته وی، کمک به فرار گوسن، به خاطر تهدید او از جانب فرد دیگری بوده است.

سقوط تولید دوگانه‌سوزها

دیگر خبر خودرویی مهم این هفته اما تداوم کاهش تولید خودروهای دوگانه‌سوز بود. بر اساس آمار منتشره از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجموع تنها ۱۱ هزار و ۶۹ دستگاه خودروی دوگانه‌سوز در کشور طی ۹ ماه امسال به تولید رسید، حال آنکه در بازه زمانی مشابه سال اخیر، تیراژی نزدیک به ۳۶ هزار دستگاه برای این محصولات به ثبت رسیده بود. تمام خودروهای دوگانه‌سوز تولیدی تا پایان آذر امسال، متعلق به ایران خودرو بوده و دیگر خودروسازان سهمی در تولید این محصولات نداشته‌اند. با توجه به این آمار تولید خودروهای دوگانه‌سوز در ۹ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال اخیر چیزی نزدیک به ۶۹ درصد افت را تجربه کرده است. این افت در حالی اتفاق افتاده که با توجه به سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین، تقاضا برای دوگانه‌سوزها رشد کرده و خیلی‌ها برای مدیریت هزینه سوخت، به سمت استفاده از گاز رفته‌اند.

دنیای اقتصاد

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar