باید ساختار خودروسازان رقابتی شود

سه شنبه 7 دی 00 ساعت 10:58
باید ساختار خودروسازان رقابتی شود
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید ساختار خودروسازان رقابتی شود، گفت: خودروسازان باید پاسخ دهند که چگونه است، خودرو پیش فروش می کنند و از خریدار پول نقد دریافت می کنند اما پول قطعه سازان را حتی نسیه هم پرداخت نمی کنند و همچنان به همه آنها بدهکار هستند.

عزت الله اکبری تالارپشتی، در گردهمایی سراسری قطعه‌سازان کشور، در واکنش به گلایه نماینده ایران خودرو نسبت به اظهارات اخیر نمایندگان مجلس، اظهار داشت: نمایندگان ملت پیگیر مطالبات مردم هستند و اگر بنا دارید نمایندگان مجلس را در خصوص موانع و مشکلات خودروسازان توجیه کنید از طریق من نیازی نیست بلکه به نمایندگانی که در حال تحقیق و تفحص از خودروسازان هستند بگویید و انها نیز قطعا به نمایندگان منتقل خواهند کرد.

وی همچنین با انتقاد از عملکرد خودروسازان در حوزه کیفیت و انداختن نواقص و مشکلات به گردن دیگران، تصریح کرد: اگر نماینده‌ای گله ای می‌کند به این علت است که خودروهای بی‌کیفیت در شهر او چندین نفر را کشته‌ است. چنانچه روز گذشته با رئیس مجلس در رابطه با حوزه خودرو نیز جلسه‌ای داشتیم و می‌گفتند رهبری هم پیگیر هستند که نمایندگان در مورد خودرو چه کار می‌خواهند کنند؟

دولت ۶ درصد در ایران خودرو سهام دارد اما ۶۰۰ درصد دخالت می‌کند
اکبری، با اشاره به گلایه قطعه سازان از خودروسازان در عدم پرداخت مطالبات خاطر نشان کرد: اگر مدیر درستی باشید از وزیر مطالبه می‌کنید و وزیر هم جرات نمی کند حرف شما را گوش نکند. چطور است که دولت شش درصد در ایران خودرو سهام دارد اما ۶۰۰ درصد دخالت می‌کند؟ و هیچ حرفی نمی زنید چراکه از، از دست دادن صندلی خود می‌ترسید. سهام شرکت فروخته می‌شود، اما می‌روید با نهادهای امنیتی ارتباط می‌گیرید که صلاح نیست این فردی که سهامدار است اینجا میز داشته باشد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه باید ساختار خودروسازان رقابتی شود ، افزود : چرا باید دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته باشند؟ آیا این شیوه خودروسازی است و می توان به آنها خودروساز اطلاق کرد؟

لزوم کار تخصصی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور
اکبری با بیان اینکه اگر قطعه‌ساز خوبی باشیم، خودروساز خوبی نیز خواهیم بود، بیان کرد: متاسفانه نمایش‌ها و "شو"های خودروسازان نمی‌گذارد که این شرکتها سر بلند کرده و پیشرفت کنند. در حالی که خودروساز باید طرح و برنامه داشته باشد اما وضع موجود نشان می دهد که ساختارها مشکل دارد وگرنه چگونه است که فردی در خودروسازی دولتی هیچ پیشرفتی ندارد اما به محض ورود به یک شرکت خصوصی به خوبی می‌درخشد؟

وی با اشاره به لزوم کار تخصصی در صنعت خودرو و قطعه سازی کشور به تشکیل کنسرسیوم‌هایی توسط قطعه‌سازان پرداخت و گفت: تشکیل کنسرسیوم‌هایی توسط قطعه‌سازان که توان، مهارت و سرمایه و اراده دارند با همکاری خودروسازان می تواند موجب تولید خودروهای ایمن و با کیفیت و رقابتی شود.

این نماینده مجلس، همچنین با توجه به پیگیری ایران برای عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO) و پیمان شانگهای تاکید کرد: هر تولیدی برای زنده ماندن و ارتقا، باید صادرات داشته باشد و خودرو نیز از این موضوع مستثنی نیست و چنانچه قطعه سازان می خواهند در رده و کلاس جهانی قرار گیرند باید صادرات داشته باشند و باید برای ادامه حیات از طریق صادرات با جهان ارتباط برقرار کرد.

شرکتهای خودروساز حیات خلوت دولت شده است
رئیس کمیسیون صنایع مجلس ضمن تاکید بر اینکه خودروسازی در ایران باید رقابتی شود ، خاطر نشان کرد : اینکه شرکتهای خودروساز تبدیل به حیاط خلوت دولت شوند و به فعالان و مهره‌های اصلی اجازه صحبت و اظهار نظر داده نشود. ناشی از چیست؟

اکبری افزود: بسیاری از پول‌ها در کشور ما گم می‌شود، من این را مستند می‌گویم. یکی از موارد در همین خودروسازی است و اگر راست می‌گویید به قطعه‌سازان‌ تضمین خرید دهید.

وی در پایان با بیان اینکه خودروسازان در وهله نخست باید توانمندی های فرزندان این کشور را باور کنند، ادامه داد: خودروسازان با قطعه‌سازانی که آنها را قبول دارند قرارداد تضمین خرید منعقد کنند، کاری که مشابه آن را در راه اندازی مجدد ایران خودرودیزل در سال گذشته به انجام رساندیم.

 پرشین خودرو

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar