سازمان تعزیرات امکان نظارت بر بازار خودرو را ندارد

یکشنبه 28 بهمن 97 ساعت 11:08
سازمان تعزیرات امکان نظارت بر بازار خودرو را ندارد

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت: در خصوص گرانی خودرو با شکایت مردم رو به رو هستیم ولی در این وضعیت با توجه به سکوت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که متولی اصلی است و نبود قیمت مشخص، ورود تعزیرات به بازار خودرو مناسبتی ندارد و فعلاً امکان نظارت نداریم.

روزهای گذشته قیمت انواع خودرو رشد فزاینده‌ای را تجربه کرد. دست اندرکاران بازار، محدودیت در عرضه خودرو از طرف خودروسازان، بازگشت دلالان و واسطه‌ها به بازار و نبود نظارت از طرف دستگاه‌های متولی را سه عامل اصلی آن عنوان کردند.

یاسر رایگانی روز یکشنبه دافزود: فعلاً تعزیرات نمی‌تواند نظارت داشته باشد. بازار تابع عرضه و تقاضا است.

وی خاطرنشان شد: تابستان امسال تعزیرات در زمینه احتکار خودرو حق ورود داشت و در قالب گشت‌های مشترک توانست بازار خودرو را سر و سامان دهد ولی حالا برای ساماندهی اوضاع بازار خودرو کجا برویم؛ به بنگاه‌های توزیع ماشین برویم که می گویند خودروساز به آنها خودروی گران می‌دهد و تا زمانی که سازمان حمایت تخلف خودروساز را اعلام نکند نمی‌توانیم ورود کنیم.

رایگانی در خصوص نظارت‌ها گفت: طبق قانون نظام صنفی، نظارت‌ها باید از طریق اتحادیه‌ها باشد. تاکنون پرونده‌ای از طریق اتحادیه‌ها به تعزیرات ارجاع نشده است؛ البته شکایات مردمی روزانه به تعزیرات می‌رسد ولی اثبات اینکه گرانفروشی می‌شود یا خیر تا زمانی که سازمان حمایت تخلف خودروساز را اعلام نکند یا اتحادیه‌ها تخلف توزیع را اعلام نکنند، نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم.

وی یادآوری کرد: وقتی خودروساز، قیمت یک خودرو پرمصرف قشر آسیب پذیر مثل پراید را در یک ماه، دو سه مرحله افزایش می‌دهد، بازار هم قاعدتاً این افزایش را اعمال می‌کند.

رایگانی اضافه کرد: پیش فروش‌های خودروسازان هیچ تاثیری بر بازار ندارد و به جای تنظیم بازار موجب افزایش پلکانی قیمت‌ها شده است.

سخنگوی تعزیرات تصریح کرد: ای کاش خودروسازها به جای پیش فروش برای یک سال و دو سال آینده به فکر تنظیم بازار بودند. حالا در آستانه شب عید، مردم به فکر تأمین خودرو برای روزهای تعطیل اول سال نو هستند و بحثی که مطرح کردند، پنج درصد زیر قیمت بازار موجب شده است تا قیمت‌ها سیر صعودی داشته باشد.

وی افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم که این افزایش قیمت قانونی است یا خیر ولی در این بین، مردم متضرر می‌شوند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar