سازوکار پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان باید به سرعت انجام شود

دوشنبه 2 اردیبهشت 98 ساعت 10:49
سازوکار پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان باید به سرعت انجام شود

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو و قطعه‌سازان تاکید کرد: سازوکار پرداخت تسهیلات به قطعه‌سازان باید به سرعت انجام شود تا نوشدارو پس از مرگ سهراب نباشد.

آرش محبی‌نژاد با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر صنعت مبنی بر امکان بازپرداخت ریالی تسهیلات توسط قطعه‌سازان اظهار کرد: با توجه به خواب پول در حوزه کاری ما و نیز با توجه به نوسان نرخ ارز، اگر بازپرداخت تسهیلات به طور ریالی نباشد برای ما با ضرر همراه خواهد بود که خوشبختانه وزارت صنعت اعلام کرد که این تسهیلات باید به صورت ریالی تسویه شود.

وی با اشاره به میزان تسهیلات تخصیص داده شده به قطعه‌سازان و خودروسازان توضیح داد: تسهیلات اعطایی دولت شامل دو بخش بود، یک بخش ۸۴۴ میلیون یورو و بخش دیگر ۴ هزار میلیارد تومان که قرار شد این مبلغ به زنجیره تأمین خودروسازی تزریق شود که البته ۴ هزار میلیارد تومان ریالی فقط مربوط به قطعه‌سازان بود ولی ۸۴۴ میلیون یورو را هم قطعه‌سازان و هم خودروسازان می‌توانستند استفاده کنند.

محبی‌نژاد در مورد نوع ارز پرداختی این تسهیلات گفت: آن زمان که این موضوع تصویب شد قرار بود مبلغ ۸۴۴ میلیون یورو با ارز نیمایی پرداخت شود که چیزی نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان بود و الان با توجه به تغییر نرخ ارز نیمایی، این مبلغ نیز تغییر کرده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو و قطعه‌سازان یادآوری کرد: این ارز در واقع یوروی چین است و قطعه‌ساز و خودروساز برای انتقال آن به کشورهای دیگر مانند اروپا، متحمل هزینه زیادی خواهند شد البته این به شرطی است که پول قابل انتقال باشد چون که در این دوران با وجود تحریم‌های جدید فرستادن ارز به کشورهای دیگر به راحتی امکان پذیر نیست.

او با ذکر این که تسهیلات پرداختی دولت سهل‌الوصول نیست، افزود: نباید فراموش کنیم که این تسهیلات تنها بخشی از نیاز قطعه‌سازان را برطرف خواهد کرد چون قطعه‌سازان در خیلی از مواقع به یوروی کشورهای توسعه یافته احتیاج دارند و همیشه یوان چین به درد ما نمی‌خورد.

محبی‌نژاد همچنین با اشاره به شعار امسال، پرداخت این تسهیلات به دو صنعت یاد شده را لازم ولی ناکافی دانست و تاکید کرد: این تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند شعار امسال را محقق کند چون خودروسازان به شدت در پرداخت بدهی خود به قطعه‌سازان بد عهدی می‌کنند و عدم پرداخت این معوقات هم مشکل بزرگی برای قطعه‌سازان ایجاد کرده و از سوی دیگر خود قطعه سازان بدهی بانکی دارند و با توجه به وضعیت فعلی توانایی پرداخت این بدهی را ندارند.

وی همچنین به مشکلات قطعه‌سازان در مراوده با دیگر کشورها به خاطر تحریم‌های بانکی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که خودروسازان مستقیماً مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند و قطعه‌سازان تنها بخش خصوصی هستند که مورد تحریم مستقیم هستند با ارز سیستم بانکی عملاً نمی‌توانند مراودات ارزی با کشورهای خاص داشته باشند و این ارز برای مراوده با کشورهایی مانند هند و چین و عراق مناسب است و با صرف هزینه ۸ الی ۱۵ درصد شاید بتوان به کشورهای اروپایی صادر کرد.

محبی‌نژاد تصریح کرد: بخش عمده ارز مورد نیاز قطعه سازان باید از طریق واردات بدون انتقال ارز تأمین شود که برآورد ما بین یک تا دو میلیارد دلار در سال واردات بدون انتقال ارز قطعه‌سازان است که تا الان بانک مرکزی حاضر نشده این کار را انجام دهد پس پرداخت تسهیلات شرط لازم برای رسیدن به رونق تولید است ولی شرط کافی نیست.

او گفت: ما از ۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات استقبال کردیم اگرچه روند آن به شدت کند بود به صورتی که از زمان تصویب تا پرداخت نزدیک به دو ماه طول کشید، ولی موضوع بازپرداخت ریالی باید به سرعت انجام شود تا نوشدارو پس از مرگ سهراب نباشد.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar