صرفه جویی ۲۵۰ هزار لیتر سوخت با تعویض باک‌های خودرو

بروزرسانی در: چهارشنبه 12 دی 97 ساعت 15:06
صرفه جویی 250 هزار لیتر سوخت با تعویض باک‌های خودرو

یک کارشناس صنعت خودرو با ذکر اینکه کاهش وزن باک‌های خودرو منجر به تقلیل مصرف سوخت و انتشار مونوکسید کربن خواهد شد، گفت: فقط برای یکی از خودروهای تولید انبوه، ۲۵۰ هزار لیتر صرفه جویی می‌شود.

مهدی اکبرشاهی در گردهمایی اساتید و کارشناسان صنعت خودرو و محیط زیست، در مورد آلایندگی باک‌های فلزی خودرو گفت: موضوع دوام، خوردگی و نهایتاً نشتی از منافذ خوردگی، یکی از ریسک‌های آلایندگی مربوط به باک‌های فلزی است که در صورت عدم استفاده از مواد و پوشش‌های به روز تعریف شده در این حوزه، مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: کاهش وزن تقریباً چهل درصدی باک پلیمری نسبت به باک فلزی با حجم مشابه، موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار co2 خواهد شد و در برابر هر ده کیلوگرم کاهش وزن، معادل یک گرم انتشار آلاینده co2 کاهش خواهد یافت.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: اهمیت این موضوع در تولید انبوه خودروها نمود پیدا کرده و چنانچه آلایندگی آن به ازای هر سال محاسبه گردد، معلوم خواهد شد که قابلیت صرفه‌جویی در مصرف سوخت یکی از خودروهای تولید انبوه، تا حدود ۲۵۰ هزار لیتر در سال وجود دارد، پس با توجه به انتشار بخارات بنزین از مخازن سوخت، دو عامل نفوذ از جداره‌ها و نقاط جوش و اتصالات به همراه میزان تبخیر سوخت داخل باک، از عوامل اصلی هستند که با توجه به استفاده باک‌های پلیمری چند لایه، نفوذ پذیری از جداره‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و قابلیت دستیابی به الزامات روز دنیا در کاهش آلایندگی را دارد.

وی ادامه داد: باک‌های فلزی در صورت عدم استفاده از فناوری‌های روز دنیا در فرآیند جوش پلاسمای رباتیک، ریسک وجود منافذ ریز که منشأ پخش آلاینده‌ها خواهند بود را به دنبال خواهد داشت.

اکبرشاهی در ادامه به بررسی مزایای باک‌های پلیمری نسبت به باک‌های فلزی خودرو پرداخت و گفت: باک‌های فلزی در اثر ضربه، قابلیت برگشت به فرم اصلی را ندارد و دفرمه شدن رخ خواهد داد؛ این در حالی است که در خصوص باک پلیمر، این ریسک بسیار پایین‌تر بوده و باک بعد از ضربه، قابلت بازگشت به فرم اولیه را تا حدود بالایی دارد.

وی همچنین با اشاره به این مورد که بحث حجم باک هم برای خودروساز اهمیت دارد، ادامه دارد: محدودیت فرم پذیری باک فلزی هم مورد بحث است و با فضایی که خودروساز سفارش می‌دهد، باک پلیمری می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد حجم بیشتری را پوشش داده و از فضا استفاده بهینه‌تری کند.

اکبرشاهی افزود: باک‌های پلیمری به خاطر دارا بودن عایق، مقاومت بالایی در برابر فرسایش، خوردگی و تغییرات محیطی دارد؛ این در حالی است که این موضوع روی باک فلزی تاثیرگذار است.

در ادامه حسین نازک دست، عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با ذکر اینکه استفاده از باک‌های پلیمری در خودروهای داخلی به صرفه‌تر از مدل‌های فلزی است، گفت: برای جا انداختن این موضوع، باید برنامه توجیهی آن را تهیه و در اختیار نهادهای مربوطه گذاشت تا به طور یک الزام در صنعت خودرو پذیرفته شود.

وی با ذکر این مطلب که با تهیه آمارهای توجیهی در باب این موضوع که استفاده از باک‌های پلیمری، چه نقشی در کاهش هزینه تولید و پایین آمدن آلایندگی و مصرف سوخت دارد، افزود: باید دولت و نهادهای نظارتی را بابت تدوین قانون در این خصوص، قانع کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر، شرایط اقلیمی ایران را در برنامه ریزی برای استفاده از باک‌های پلیمری هم حائز اهمیت دانست و تاکید کرد: استفاده از چنین باک‌هایی می‌تواند در حال و آینده به کاهش آلایندگی کمک کند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar