سکوت گمرک و واردات مشکوک یک قطعه‌ساز

بروزرسانی در: سه شنبه 1 بهمن 98 ساعت 12:54
سکوت گمرک و واردات مشکوک یک قطعه‌ساز

گمرک فرودگاه امام خمینی در مورد ابهامات واردات یک شرکت قطعه ساز سکوت کرده و معلوم نیست با وجود اعلام نظر صریح یک مقام مسئول در گمرک سرنوشت این پرونده به چه شکل خواهد بود.

چند روز قبل مدیرعامل موسسه دیده بان شفافیت و عدالت در مکاتبه‌ای با میراشرفی رئیس کل گمرک ایران تاکید کرد، در پی کشف یک محموله لوازم یدکی در فرودگاه امام خمینی از یکی از شرکت‌های بزرگ (قطعه ساز) توسط دادستانی تهران و تشکیل پرونده قاچاق که این لوازم یدکی با اعلام برندهای داخلی که در چین تولید شده اما آرم شرکت خودروسازی داخلی روی آن حک شده ابهاماتی ایجاد شده است.

در ادامه این مکاتبه آمده، این اقدام به موجب بند رماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی باعث اغفال خریداران شده و ورود آن ممنوع و (طبق ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز) مشمول قاچاق می‌گردد.

این درحالی است که گمرک ایران به جای اجرای وظیفه قانونی خود مبنی بر اعلام جرم قاچاق، با مکاتبات زائد آن را به وزارت (صنعت، معدن و تجارت) ارجاع می‌دهد.

در حالی که اگر گمرک با استناد ماده قانونی امری را قاچاق تشخیص داده باید جهت احقاق حقوق دولت نسبت به اعلام جرم اقدام نماید. اگر وزارت یا اشخاص دیگری به این موضوع معترض است باید مدارک و مستندات خود را به مراجع قانونی ارسال نماید.

با وجود رسانه‌ای شدن موضوع و پیگیری از طرف یک تشکل مردم نهاد هنوز از سوی گمرک ایران و گمرک فرودگاه امام خمینی در این مورد اعلام نظری انجام نگرفته است.

سؤالات مهمی در مورد این پرونده وجود دارد به عنوان مثال چه مدت شرکت قطعه ساز از این رویه استفاده کرده و آیا توقیف محموله اخیر آن طور که دیده بان شفافیت اعلام کرده در راستای ورود دادستانی تهران بوده یا گمرک راسا اقدام به توقیف کالا کرده است.

همچنین همانطور که در مکاتبه سازمان مردم نهاد دیده بان شفافیت هم تاکید شده، گمرک باید وظایف قانونی خود را انجام دهد و درصورت وقوع جرم باید اعلام جرم قاچاق انجام دهد و مشخص نیست تحت چه عنوانی با وزارت صمت مکاتبه شده است؟

در مکاتبه زیر که از طرف (...) از مسئولان ارشد گمرک با وزرات صمت انجام شده صراحتاً بر شمول بند ر ماده ۱۲۲قانون امور گمرکی (بحث اغفال مشتری) تاکید شده است.

لازک به ذکر است، جلالی نایب رئیس انجمن قطعه سازان همگن خودروی استان تهران با اشاره به اقدام اخیر گمرگات کشور در مخدوش نمودن علامت تجاری قطعات مجاز خودرو که در داخل تولید نمی‌شود، گفت: افزایش تولید داخلی و رفع تحریم نیازمند مساعدت گمرک و وزارت صمت است.

این درحالی است که شهریاری در این مورد عقیده دارد ، واردات قطعه ارزان از چین به اسم تولید قطعه در داخل کشور توسط عده‌ای در سال‌های اخیر باعث شد بسیاری از تولیدکنندگان واقعی از چرخه رقابت حذف شوند. اما پس از چند برابر شدن نرخ ارز، دیگر واردات قطعه به اسم تولید داخل صرفه اقتصادی نداشت و همین امر نیز کمبود در بازار قطعه را رقم زد.

همانطور که مشخص است موضوع این پرونده با ورود افراد و سازمان‌های گوناگون دارای اهمیت بلقوه است و سکوت مسئولان گمرک فرودگاه امام خمینی در مورد جزییات این پرونده و نحوه عملکرد این شرکت‌ها در سنوات قبل سؤال برانگیز است.

تسنیم

محل پرداخت عوارض و جریمه‌های خودروهای داخلی

انجمن قطعه سازان خودرو گمرک را به جوسازی متهم کرد

نقل و انتقال انواع خودرو مشمول مالیات نقل و انتقال می‌شود

تشکیل کمیته ویژه تعیین تکلیف خودروهای بلاتکلیف در گمرکات

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar