شرط ورود مدل‌های هیبرید به محدوده‌های طرح ترافیک

بروزرسانی در: جمعه 18 آبان 97 ساعت 00:36
شرط ورود مدل‌های هیبرید به محدوده‌های طرح ترافیک

مدتی است که پای اتومبیل‌های هیبریدی بیش از پیش به خیابان‌های ایران باز شده است. این اتومبیل‌ها با توجه به موتورهای مدرن خود مصرف سوخت بهتر و آلایندگی کمتری نسبت به بقیه اتومبیل‌ها دارند. به همین دلیل بسیاری از فروشندگان هنگام فروش این اتومبیل‌ها ادعا می‌کنند که مالکین می‌توانند به راحتی وارد طرح ترافیک و زوج و فرد شوند.

سرهنگ مسعود جبارزاده رییس مرکز اجرائیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در مصاحبه‌ای گفته که ادعای ذکر شده به نوعی هم درست بوده و هم غلط است؛ چون اتومبیل‌های هیبریدی به شرطی می‌توانند وارد محدودیت‌های ترافیکی شهر تهران شوند که مالکین آنها از پیش نسبت به ثبت پلاک اتومبیل خود به عنوان اتومبیل دارای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد اقدام کنند.

وی در ادامه با تصریح بر اینکه تا پیش از ثبت پلاک اتومبیل، خودروهای هیبریدی اجازه ورود به محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک را نداشته و در صورت ورود مشمول جریمه خواهند شد، افزود: متاسفانه بعضی از شرکت‌های فروشنده اتومبیل‌های هیبریدی اینگونه القا می‌کنند که متقاضی بعد از خرید و شماره گذاری، می‌تواند وارد محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک شود که این برداشت درست نیست و همانطور که اشاره شد باید مراحل این کار طی شود.

سرهنگ جبارزاده درباره اینکه آیا صدور مجوز هزینه اضافی هم در پی دارد یا خیر گفت: در حال حاضر نیازی به پرداخت هزینه طرح ترافیک نیست و مجوز ورود به این محدوده برای این دسته از اتومبیل‌ها رایگان خواهد بود، ولی حتماً باید مراحل آن طی شود.

او با اشاره به رقم جریمه یک میلیون و ۱۲۰ هزار تومانی یک اتومبیل هیبریدی به علت ورود غیر مجاز به محدوده طرح ترافیک گفت: اگر صاحب اتومبیل بعد از شماره گذاری با مراجعه به سازمان حمل و نقل ترافیک شهر تهران مجوزهای لازم را دریافت می‌کرد، این اتفاق نمی‌افتاد. از آنجایی که فرد مورد نظر چنین کاری نکرده، دوربین‌ها تخلف وی را ثبت کرده و باید جریمه صادر شده را پرداخت کند.

در واقع می‌توان گفت که علیرغم گذشت بیش از دو سال از ارائه نخستین مدل اتومبیل‌های هیبریدی در بازار ایران، تاکنون پلیس روند اداری و مراحل مربوطه به رفت و آمد اتومبیل‌های هیبریدی در محدوده طرح ترافیک را به شکل عمومی اطلاع رسانی نکرده بود و فروشندگان هم آگاهانه یا ندانسته از این شرایط، با وعده و وعید خود مبنی بر اجازه رفت و آمد در این محدوده، موجبات جریمه‌های سنگین خریداران را پدید آورده‌اند.

تازه ترين اخبار

دیدگاه بگذارید

اولین نفر باشید که دیدگاه خود را می نویسد

avatar